Speldator till cancersjuk kille

Permalänk
Medlem

Speldator till cancersjuk kille

Vet inte var jag ska skriva denna tråden, testar här men moderator får flytta till bättre ställe om det behövs.

Tjejens son som är 13 år är drabbad av cancer och han har kämpat mot det i nästan 1 år.
Hans mamma ser hur han lever upp när han sitter och spelar med kompisar online och detta gör att han känner sig stark i spelen fast han inte orkar speciellt mycket IRL.
Efter nyår så ska han in på en riktigt tuff behandling och kommer att sitta isolerad i ett sjukhusrum i 6 veckor.
Problemet är att han sitter med en dator av modell äldre och den skulle behövas bytas ut mot något nytt. Spelen han vill kunna spela fungerar inte på han dator (battlefield 1 och liknade spel). Det mest avancerade han spelar nu är CS:GO

Min fråga är om någon känner till några organisationer som hjälper till med bidrag/hjälp för drabbade familjer. Tjejen är helt otrolig i sitt engagemange i sin son samt ser att cancer avdelningen lider brist på uppdaterad dator utrustning. Hon ska försöka söka sponsorer till att uppdatera detta, men hon vet inte att jag föröker se om det går att göra något för att uppfylla hennes son önskan. Det verkligen lyste i hans ögon när han berättade för mig hur han skulle vilja ha det.

Så min jag upprepar min fråga på hjälp att hitta någon eller några ställen att vända sig till då jag vet att det finns så mycket kunskap här på forumen.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vart bor finns killen? samt vet du vilka komponenter han sitter på i dagsläget?

Finns ju alternativ att ev, uppgradera hans nuvarande dator eller att vi här på sweclockers skramlar ihop något...

Annars organisationer svårt, min stora dag eller vad det heter kanske. Om inte det funkar kan man ju vända sig till Inet eller liknande och see om dom vill ha lite goodwill PR

Permalänk
Medlem

Är väl "bara" att starta en insamling på forumet. Har ju varit flera julklapps datorer som blivit skänkta av folk på forumet. Borde gå att höra med dom kända företagen också. När det går till en sån bra sak

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem

upp med en tråd på facebook och börja dela, en bild på grabben och familjen "sälj in" fan heter det berättelsen?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgorn:

Vart bor finns killen? samt vet du vilka komponenter han sitter på i dagsläget?

Finns ju alternativ att ev, uppgradera hans nuvarande dator eller att vi här på sweclockers skramlar ihop något...

Annars organisationer svårt, min stora dag eller vad det heter kanske. Om inte det funkar kan man ju vända sig till Inet eller liknande och see om dom vill ha lite goodwill PR

Grabben bor strax utanför Göteborg och jag har gjort vad jag kan med datorn (bytt ut grafikkortet), men då datorn säkert är 5-6(minst) år gammal så känns det inte att det är någon idé att fortsätta uppgradera. Är väl endast chassit som går att återanvända.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Burner72:

Grabben bor strax utanför Göteborg och jag har gjort vad jag kan med datorn (bytt ut grafikkortet), men då datorn säkert är 5-6(minst) år gammal så känns det inte att det är någon idé att fortsätta uppgradera. Är väl endast chassit som går att återanvända.

Säg inte det, alltid värt att lista vad som finns i datorn nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

upp med en tråd på facebook och börja dela, en bild på grabben och familjen "sälj in" fan heter det berättelsen?

Skulle aldrig lägga ut på facebook även om jag vet att det skulle allstra mycket uppmärksamhet. Men han vill inte att hans vänner ska veta att han är sjuk (fast det vet dom troligtvis redan). Han är väldigt privat i sin sjukdom och vill att allt ska vara som vanligt, därav som han lever upp när han spelar online för då är ju han bara en i gänget och inte en sjuk grabb med cancer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Säg inte det, alltid värt att lista vad som finns i datorn nu.

Har inte allt i huvudet då jag sitter på jobbet och det var ett år sedan jag uppgraderade senast.
Tror det var en dual core processor osäker om hur många GHz
4 GB minne
Satte i ett R9 270 sapphire då det var nätdelen klarade av.
Hade ett R9 280X liggandes men det gick inte att använda det i burken.
Kommer inte ihåg vilket moderkort som sitter i.

Inte mycket att gå på men vad jag kan komma på så här ur minnet.

Jag är otroligt imponerad av era snabba svar och engagemange..........vilket är en av orsakerna till att jag har hängt på sweclockers i ca 13 år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Burner72:

Har inte allt i huvudet då jag sitter på jobbet och det var ett år sedan jag uppgraderade senast.
Tror det var en dual core processor osäker om hur många GHz
4 GB minne
Satte i ett R9 270 sapphire då det var nätdelen klarade av.
Hade ett R9 280X liggandes men det gick inte att använda det i burken.
Kommer inte ihåg vilket moderkort som sitter i.

Inte mycket att gå på men vad jag kan komma på så här ur minnet.

Jag är otroligt imponerad av era snabba svar och engagemange..........vilket är en av orsakerna till att jag har hängt på sweclockers i ca 13 år

Hmm, ja det var ju tyvärr lite luddigt så svårt att säga något direkt. För att klara upp det hela: finns det 0 budget för detta eller är du mest ute efter billiga komponenter att ersätta de nuvarande?

Permalänk
Medlem

Om det hade varit nån jättesumma som behövdes hade jag tyckt att det kanske vore bra med en insamling online, men det lär inte kosta mer än 5-6000kr och om grabben blir glad av att kunna spela med sina vänner tycker jag att hans familj kanske borde prioritera det?

Med det sagt finns det nog många här på forumet som kan tänka sig att bidra, och till julen kommer jag få tillbaka några delar som brorsan lånade (Z87 ITX moderkort, pentinum G3258, 8GB DDR3) men det är inga höjdargrejer direkt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hmm, ja det var ju tyvärr lite luddigt så svårt att säga något direkt. För att klara upp det hela: finns det 0 budget för detta eller är du mest ute efter billiga komponenter att ersätta de nuvarande?

Förstår att det är lite lätt luddigt men tyvärr det bästa jag kan göra direkt från minnet.
Har tänkt gå in och hjälpa tjejen rent ekonomiskt då sjukdom i familjen samt ekonomi oftast inte går ihop. Inser att en hyffsad dator idag går på 10-13k så det är där budgeten får bli om jag inte kan lösa det på något annat sätt.

Permalänk
Medlem

Ja sweclockers är bra, kanske testa lägga en annons på marknaden om att delar sökes och att allt är av intresse.

Datorn du beskriver är lite luddig, men i bästa fall behöver du bara uppgradera ram samt processor till något som funkar i den socketen. 2500k är fortfarande en okej processor till killens behov samt ett nätaggregat. Sen kanske ett 970.

Dom flesta av dom grejerna kostar inte allt för mycket, och det finns som sagt generösa individer här på sweclockers. Annars kan du vänta till efter jul och hoppas att det kommer ut en del begagnat då Intel släpper en ny generation processorer.

Hade gärna hjälpt till med delar själv, men bor inte i göteborgstrakten så det blir svårt. Själv byggde jag nyligen en i5 4000k någonting sli gtx 770 för runt fyratusen så med lite tålamod så kan man bygga bra datorer för lite pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Burner72:

Förstår att det är lite lätt luddigt men tyvärr det bästa jag kan göra direkt från minnet.
Har tänkt gå in och hjälpa tjejen rent ekonomiskt då sjukdom i familjen samt ekonomi oftast inte går ihop. Inser att en hyffsad dator idag går på 10-13k så det är där budgeten får bli om jag inte kan lösa det på något annat sätt.

Hoppsan, och här trodde jag vi hade några hundralappar att röra oss med. Med 10-13k blir det inga problem alls att få till en riktigt bra dator. Första tipset: håll koll nästa fredag (Black Friday) så förhoppningsvis kommer det några fina erbjudanden där. Bokmärk Dagens Fynd-tråden och följ noga NetOnNet till exempel säljer billig 6600K i sin nya lagershop i Uddevalla. Tänker ni behålla kringutrustning som skärm, tangentbord, etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yo, fellow Kållered/Lindome bo, ska ta en kik vad jag kan hitta, och bidra med.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Om det blir en "insamling" av delar så hör gärna av dig! Jag kommer eventuellt att köpa ett nytt, kortare nätagg snart då jag vill bygga om datorn och kommer då kunna skicka dig mitt nuvarande om det skulle vara utav intresse. Corsair HX 750W 80+ Silver, visserligen 4-5 år gammalt, men jag har inte haft några problem med det alls och jag antar att nätagg bör hålla längre än 5 år i alla fall

Annars har jag lite smågrejer, att par fläktar, en bitfenix recon fläktkontroller och ett GTX 760 med 2gig minne. Inte så värst imponerande grejer, men om något utav det är av intresse så säg gärna till. Kan även ha nåt t-bord av billigare sorts men med LEDs och rätt skön layout om jag inte minns fel liggandes i förrådet också om det är så att grabben sitter på nåt sketet dell-tangentbord eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hoppsan, och här trodde jag vi hade några hundralappar att röra oss med. Med 10-13k blir det inga problem alls att få till en riktigt bra dator. Första tipset: håll koll nästa fredag (Black Friday) så förhoppningsvis kommer det några fina erbjudanden där. Tänker ni behålla kringutrustning som skärm, tangentbord, etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Har precis beställt en ny skärm till mig själv (tidig julklapp) så tänkte att han skulle få min skärm. tangentbord och mus har han sedan tidigare (han är ett razerfan)
Hade också Black Friday i åtanke och hoppas på något bra erbjudande.
Som sagt befintligt system är inte mycket att hurra för så jag känner inte för att lägga ner för mycket tid och pengar på den burken.
Vet inte om tjejen är med på budjeten som jag skrev men så kan hon inte så mycket om datorer heller lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Om det blir en "insamling" av delar så hör gärna av dig! Jag kommer eventuellt att köpa ett nytt, kortare nätagg snart då jag vill bygga om datorn och kommer då kunna skicka dig mitt nuvarande om det skulle vara utav intresse. Corsair HX 750W 80+ Silver, visserligen 4-5 år gammalt, men jag har inte haft några problem med det alls och jag antar att nätagg bör hålla längre än 5 år i alla fall

Annars har jag lite smågrejer, att par fläktar, en bitfenix recon fläktkontroller och ett GTX 760 med 2gig minne. Inte så värst imponerande grejer, men om något utav det är av intresse så säg gärna till. Kan även ha nåt t-bord av billigare sorts men med LEDs och rätt skön layout om jag inte minns fel liggandes i förrådet också om det är så att grabben sitter på nåt sketet dell-tangentbord eller nåt

Tanken var från början inte att jag skulle bygga en dator utan kolla om någon här visste var man kunde söka bidrag till barn som är sjuka.
Men börjar luta åt att man kanske skulle kunna få ihop lite delar här och sedan kanske köpa till grafikkort (1060 eventuellt) och en processor.
Har dock aldrig byggt någon dator tidigare utan överlåtit det med varm hand till Inet som alltid har gjort ett bra jobb.
Men med youtubes hjälp så har jag förstått att man kan lösa det mesta.
Har nog ett chassi som är bra liggandes i källaren.

Permalänk
Skrivet av Burner72:

Förstår att det är lite lätt luddigt men tyvärr det bästa jag kan göra direkt från minnet.
Har tänkt gå in och hjälpa tjejen rent ekonomiskt då sjukdom i familjen samt ekonomi oftast inte går ihop. Inser att en hyffsad dator idag går på 10-13k så det är där budgeten får bli om jag inte kan lösa det på något annat sätt.

till CSGO behövs inte 10k för en dator jag satte ihop en dator för 2500-3000kr med beg delar och den klarar av 80-90fps på Low settings..

det finns en hjälp tråd här på SweC där kan man kolla om nån bor i närheten och så kan det ordnas med monterings hjälp

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

till CSGO behövs inte 10k för en dator jag satte ihop en dator för 2500-3000kr med beg delar och den klarar av 80-90fps på Low settings..

det finns en hjälp tråd här på SweC där kan man kolla om nån bor i närheten och så kan det ordnas med monterings hjälp

Vet att CS:GO inte kräver så mycket, utan det är spel typ Battlefield 1, Overwatch mm han vill kunna spela på en ny dator
Tackar dock för tipset med monterings hjälp, uppskattas verkligen

Permalänk
Inaktiv

Antingen väntar du till Black friday och sammtidigt letar delar på sweclockers.

Eftersom jag inte kan så mycket om datorer eller kan bistå med delar kan jag tänka mig att skänka lite pengar ifall ekonomin är svår att få ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon247522:

Antingen väntar du till Black friday och sammtidigt letar delar på sweclockers.

Eftersom jag inte kan så mycket om datorer eller kan bistå med delar kan jag tänka mig att skänka lite pengar ifall ekonomin är svår att få ihop.

Nu satte du mig på pottkanten, åter igen inte vad jag hade tänkt mig men ni är ju för underbara. Vet inte om det är tillåtet enligt forums reglerna att ta emot pengar.
Men skulle ju kunna skicka mitt mobilnummer via PM om någon vill swisha och skulle det bli något överskott så går det oavkortat till barncancerfonden.
Har förlorat en fru till malignt melanom därav min vilja att göra tjejens son extra glad och peppad inför behandling efter nyår.
Om det är emot reglerna så går varenda krona tillbaka till avsändaren.

Permalänk
Medlem

Datorn i din signatur funkar utmärkt till ändamålet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatra:

Datorn i din signatur funkar utmärkt till ändamålet

Är lite trött efter att ha jobbat hela natten.
Men orka ......

Permalänk
Medlem

Skulle det behövas skulle jag kunna skänka en i7-2600.
Eller en i5-3570k.
Just för ändamålet.
Dock är moderkort lite halvt svåra att få tag i. Men fixar du ett sådant som är kompatibelt med processorn så skickar jag processorn

Socket 1155

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vatra:

Datorn i din signatur funkar utmärkt till ändamålet

Haha, den var lite roligt faktiskt.

Skrivet av Burner72:

Är lite trött efter att ha jobbat hela natten.
Men orka ......

I ärlighetens namn ser jag inte poängen i att be om pengar på ett forum som SweC. Om du verkligen vill hjälpa grabben så håller du utkik efter begagnade delar här på marknaden och inväntar Black Friday. Att få hjälp med montering borde inte heller vara något problem.

Släng upp en annons här på forumet att du söker billiga komponenter. Du har ett jobb och tjänar pengar vad jag förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Haha, den var lite roligt faktiskt.
I ärlighetens namn ser jag inte poängen i att be om pengar på ett forum som SweC. Om du verkligen vill hjälpa grabben så håller du utkik efter begagnade delar här på marknaden och inväntar Black Friday. Att få hjälp med montering borde inte heller vara något problem.

Släng upp en annons här på forumet att du söker billiga komponenter. Du har ett jobb och tjänar pengar vad jag förstår?

Min tanke var verkligen inte att "tigga" pengar, utan min ursprungliga tanke var en förfrågan om någon visste om det finns organisation dit man kunde vända sig för att få ett bidrag till en cancersjuk 13åring för ett eventuellt datorbygge.
Tänkte att Sweclockers kunde vara ett bra ställe att då vi alla har ett datorintresse och fracking cancer är en sjukdom som drabbar väldigt många och då även sweclockers medlemmars vänner/familjer.
Jag gör ju inte detta av egenvinning och jag förstod att det var ett misstag att acceptera pengar om någon här ville skänka en slant men det var en här i forumet som erbjöd sig så jag tänkte varför inte även om jag var väldigt väldigt tveksam till det.

Jag gör ju detta för att jag älskar min flickvän (vilket låter väldigt skumt att säga i min ålder, flickvän alltså) och jag vet vad hon går igenom.
Är beredd att göra det där lilla extra vilket jag inte brukar göra då skillnaden på att han sitter i 6 veckor isolerad i ett sjukhusrum och "typ" bara titta ut genom fönstret gentemot att han sitter och spelar med sina kompisar och kan skrattat och ha kul mitt i skiten som han befinner sig i. "Ett skratt förlänger livet" är ganska bokstavligt för många som befinner sig i hans situation.

Visst jag jobbar och tjänar pengar men som ensamstående med tre barn och snart jultider så kanske du förstår att varför jag gör ett försök här.
Ska som sagt hålla kolla på Black Friday men även kolla annonserna.

Vill samtidigt säga att jag är väldigt rörd av ert engagemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Skulle det behövas skulle jag kunna skänka en i7-2600.
Eller en i5-3570k.
Just för ändamålet.
Dock är moderkort lite halvt svåra att få tag i. Men fixar du ett sådant som är kompatibelt med processorn så skickar jag processorn

Socket 1155

Har ett mITX kort med 1155 som kan tänkas matcha ifall det blir en insamling.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av Burner72:

...
Är beredd att göra det där lilla extra vilket jag inte brukar göra då skillnaden på att han sitter i 6 veckor isolerad i ett sjukhusrum och "typ" bara titta ut genom fönstret gentemot att han sitter och spelar med sina kompisar och kan skrattat och ha kul mitt i skiten som han befinner sig i. "Ett skratt förlänger livet" är ganska bokstavligt för många som befinner sig i hans situation.
...

Att tänka på är kanske att kolla om det är tillåtet med stationära datorer på sjukhuset. Tar ju en hel del plats. Om det vore bättre lämpat med bärbart? Även internet-uppkopplingen? Men antar det löses med 3G/4G-modem?

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typen_200:

Att tänka på är kanske att kolla om det är tillåtet med stationära datorer på sjukhuset. Tar ju en hel del plats. Om det vore bättre lämpat med bärbart? Även internet-uppkopplingen? Men antar det löses med 3G/4G-modem?

Han kommer att ha ett eget rum då han ligger isolerad pga att imunförsvaret kommer att vara 0. Så det borde vara lugnt med en stationär dator. Ska man ha en vettig bärbar dator så springer ju priset iväg ganska så fort jämfört med en stationär.
Internet uppkoppling är inga problem då dom har wifi på avdelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Har ett mITX kort med 1155 som kan tänkas matcha ifall det blir en insamling.

Hur fungerar ett mITX kort i ett miditower? har ett Cool Master elite liggandes som jag kan använda.