Permalänk

Problem med dator

Hej!

Sedan en vecka tillbaka har jag haft stora problem med min dator. Jag är ute efter en ny dator (från grunden) men kan kanske få lite hjälp här för att lokalisera problemet på så sätt kanske kunna sälja några av delarna i den. Vi snackar inga High-end eller ens nya grejer, men ändå.

Problemet ser ut följande:
Till en början gick det inte att få bild till skärmen (datorn igång men ingen bild). Det skumma var att när man stängde ner den(gneom att hålla ned knappen i några sekunder) satte den igång direkt igen efter några sekunder (ungefär när alla fläktar tystnar), var till slut tvungen att stänga ner elen för att den inte skulle boota.

Efter sisådär 10 försök (utspridda på 2 dagar) fick jag igång bild till skärmen! Lycka! Men windows behövdes repareras/omistalleras för att fungera alls, då bestämde jag mig att göra en så ren installation (alla filer väck, allt). Det tog enormt lång tid (cirka 36 timmar) men tillsut startade den om sig och nu gick Windows (10) igång på den. Däremot var problemen med booten kvar: jag stängde ner datorn normalt, via Windows, startade upp den igen och ingen bild på länge, jag stänger ner datorn igen genom start-knappen, och den bootar efter några sekunder av sig själv. Den booten ger inte heller någon bild, jag stänger ner den igen med knappen och den bootar igen, den här gången med bild, allt är som det ska... nästan. Nu till det roliga, skärmen med BIOS osv. syns inte utan jag körs direkt till Windows loggan, samt att när jag kör igång den så går en av fläktarna direkt igång på max (gör aldrig det annars) och håller sig där (låter mycket). Det är inte chassifläkten, men vilken av de andra vet jag tyvärr inte. Datorn fungerar men fläkten är igång, sedan så visar aktivitetshanteraren att HDD konstant används till 100 % när fläkten går samt att endast 2 av mina GB RAM används enligt datorn.

Jag öppnade burken och testade renda lite damm (har inga verktyg så kunde inte göra det ordentligen, tog ut och satte in RAM, tog ut batteriet i moderkortet och satte i det igen samt grafikkortet). sedan startar jag om, igen ingen bild första gångerna, sedan fungerar det. Den här gången låter ingen fläkt, HDD verkar uppföra sig normalt men endast 2 GB RAM. Sedan testade jag starta om ytterligare en gång, då är vi tillbaka på scenariot men fläkten igång och HDD på max... då gav jag upp.

Nu, vad kan problemet vara? Jag misstänker moderkortet, eftersom problemen är så utspridda på olika komponenter, men kan vara helt fel ute. Det jag har i den är:

Silver Power SP-SS500 500W PSU

ASUS P8P67 LE, Socket-1155

Intel Core i5-2500K Processor

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,
Kit w/two matched DDR3 2GB

Gainward GeForce GTX 660

Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Som ni ser, ingen jätteförlut ekonomiskt, men hade gärna velat sälja några av delarna utan att oroa med för att jag säljer felade komponanter.

Tackar så mycket för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@gardevarn
Har du senaste BIOS installerat?
Tänkte först att det var din HDD som kanske börja ge sig då den har några år på nacken antar jag, funderade även på om det är nätagget som kanske spökar.

Men som du själv är inne på att ram minne också börja bete sig konstigt så kan de vara moderkortet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc