Permalänk

Asus router pallar ej med Steam?

Tjena. Har nu fått 100/10 efter gratisperioden med 1000/1000+ Fiber.

Köpte en Asus RT-AC66U i samband med fibern. Funkat klockrent inom allt även när det var 1000 mbit.

Men nu idag när det blivit 100/10 mbit som vi betalar för och brorsan laddar ner ett spel på Steam ~13mb/sek i Steam, så dör internet helt för alla andra förutom han som laddar ner. Stryper han hastigheten till 7 mb i sekunden i Steam så hoppar internet igång direkt.

På min datorn min blir det såhär när jag försöker besöka någon hemsida efter ett tag:

Dock så funkade det hur bra som helst att logga in på Steam och joina en server på Cs go dock hade jag ~160 stabil ping.

Prövade även en uppdatering på routern utan resultat.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Mitt tips är och inte uppdatera routern då den kan börja leva sitt egna liv av egen erfarenhet, men det låter mer troligt som en inställning? Googla runt lite så hittar du säkert

Visa signatur

//mrkjellman

Permalänk

https://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service

Är väl inte så hemskt konstigt att det inte funkar för er andra när han maxar linan?
100Mbit/s = 12,5MB/s

Permalänk
Skrivet av Mr_Kjellman:

Mitt tips är och inte uppdatera routern då den kan börja leva sitt egna liv av egen erfarenhet, men det låter mer troligt som en inställning? Googla runt lite så hittar du säkert

Jäkla synd då Brukar aldrig uppdatera saker som funkar. Inte märkt någon skillnad än iaf men får hoppas den inte ballar ur.

Skrivet av fallelito:

https://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service

Är väl inte så hemskt konstigt att det inte funkar för er andra när han maxar linan?
100Mbit/s = 12,5MB/s

Aldrig varit med om att internet tvärdör helt speciellt inte med fiber. Till och med ADSL som vi hade tidigare funkade men väldigt segt när linan maxades nedförs. Dock inte uppförs då det 90% dog. Dock inte helt som nu.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile