Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hjälp mig felsöka krasch under windows installation

Permalänk

Hjälp mig felsöka krasch under windows installation

Jag har en gammal hackintosh som jag fått och nu bestämt mig för att upgradera OS på, den har tidigare kört OSX 10.8.6. När jag försöker installera windows på den så krashar den under installationen, inte alltid på samma ställe, men oftast tidigt under installationen. Försöker installera via ett usb-minne.

Ungefärlig bygg (kan kolla mer noggrannt om det behövs):

- Grafik: Gigabyte 650 1GB (GV-N650OC-1GI) (pretty sure it's this one at least)
- Moderkort: Sabertooth p67
- RAM: 4x4GB Corsair VENGEANCE 1600 MHz
- HDD: 1x250GB OCZ SSD, 2x500GB WD
- CPU: intel i7 2600k
- Nätagg: 650W Corsair

Vad jag försökt

- Uppgradera BIOS till nyaste versionen.
- Byta ut hårddisken mot en annan.
- Ta bort alla minnen utom ett av de 4 4GB.
- Trycka på MemOK
- Försökt installera både windows 7 och 10, har samma problem.
- Byta ställe att trycka in usb-stickan i.
- Återställa BIOS till "Optimized defaults"
- Ändra SATA inställning i BIOS från AHCI till IDE
- Kört memtest86+ utan att hitta några problem
- Skapa boot-usb stickan via båda windows usb dvd downloader (tror programmet heter så) och rufus.

Jag har också försökt, och lyckats, installera OSX Sierra via unibeast, installationen går bra. Har inte försökt installera någon annan Linux/Unix distribution.

Några gånger har installationen kommit så långt att datorn behövt starta om, men då stängs den istället av under "finishing installation" vilket resulterar i korrupt installation, och jag får göra om hela faderullan.

Några förslag på vad jag kan kolla på eller göra härnäst? Börjar få slut på ideér själv, är inte speciellt erfaren på det här området...

Permalänk
Hedersmedlem

Defekt nätaggregat (vilket har du?).

Defekta minnen (kör memtest86 i några timmar).

Defekt SSD.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Defekt nätaggregat (vilket har du?).

Defekta minnen (kör memtest86 i några timmar).

Defekt SSD.

Hej tack för svaret. Glömde visst både CPU och nätaggregat. Har ett 650W Corsair, processor är en intel i7 2600k.

Har prövat att byta ut hårddisken men hade samma problem. Är det inte mystiskt dock att sierra gick att installera flera gånger utan samma fel?

Har som sagt prövat att ta ut alla minnen förutom ett, men kanske hade otur och hade kvar den dåliga. Eller så är alla kass. Får köra memtest ikväll och se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Uppdatering

Körde memtest86+ nu på morgonen under ca 80 minuter, det slutförde utan att hitta några problem.

Testade också att skapa boot-usb via ett annat program, men det blev ingen skillnad alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, då återstår mitt första förslag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan: Ja, hur kan jag testa om det är det som är felet? Förutom det uppenbara att byta ut det?

Och är det inte konstigt att det går bra att installera och köra sierra utan problem? Memtest körde också i 80 minuter utan att datorn stängde av sig.

Permalänk
Hedersmedlem

@supercodes: Det krävs att du provar ett annat.

Alla mina felsökningstips och råd är utifrån egna erfarenheter genom åren. Jag har alltså råkat ut för datorer med instabila nätagg som inte klarat av att genomföra vissa specifika moment i windowsinstallationen pga tillfälligt höga strömuttag som lett till instabila spänningar. Sådana snabba variationer är bara synligt på ett oscilloskop (om man nu vill felsöka).

Laga datorer via forum med begränsad information är alltid ett lotteri. Det kan givetvis vara något helt annat än det jag föreslagit. Hade du lämnat den direkt till mig så hade den redan varit fixad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan: Jag förstår att det är svårt att hjälpa någon över ett forum, jag tycker det är svårt nog som det är. Är mycket tacksam för hjälpen. I vilket fall har jag fått tag i ett annat nätagg att pröva med, men problemet är exakt detsamma. Vad prövar jag härnäst?

Permalänk
Hedersmedlem

Bara för att vara säker, du har alltså plockat ur den ofta problematiska OZC SSD och installerat OS på något helt annat, garanterat felfritt? Du skriver bara "hårddisken" och en SSD är ingen hårddisk.

Är firmwaren uppgraderad på SSDn för övrigt? Annars ökar risken för krångel ytterligare.

Är både SSD och HD urplockat och du provat något helt annat, felfritt, så är mitt sista råd att riva isär alla delar, granska allt och sedan återmontera om allt ser felfritt ut (t ex sockelpinnar till CPU) och var så noggrann du kan.

Har du kört processorn överklockad över längre tid? Det finns ett icke föraktligt antal Sandy Bridge som börjar ge upp nu efter många år av överklockning.

Vilken kylning? Intels originalkylare är notorisk för att monteras fel av många som inte läser på hur det ska göra och då släpper den taget efter allt från några dagar eller ibland först efter år (beroende på hur felvridna pushpinsen varit). Sitter den fast hårt? Pushpinsen i rätt läge (om originalkylare)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan: Ja jag använder hårddisk som ett generiskt disk som även innefattar ssd, även om det är fel :). Men ja, jag har även testat att starta installationen helt utan diskar ikopplade, och det är samma problem.

Tror inte att processorn körts överklockad, men vet inte eftersom jag fått datorn från en kollega jag inte längre har kontakt med. Kylaren är en corsair hydro h80. Har inte kylpasta hemma, så får väl köpa det och plocka ut processorn och kika på den.

Permalänk
Medlem

Korrupt windows ISO? Hände mig att den från Microsoft egen hemsida var korrupt trots flera nya försök att ladda ned den..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk

Kanske har löst sig, vem vet..

Ett par timmar efter mitt senaste inlägg gick jag för hundrade gången in i BIOS och fipplade lite. Denna gången stängde jag av saker som var relaterade till den tydligen automagiska överklockningen (AI?) som fanns på detta moderkort. Har ingen aning om egentligen vad jag gjorde för jag har aldrig varit insatt i överklockning, men efter det gick det windows installationen hela vägen igenom utan problem och datorn har varit stabil sen dess (peppar peppar etc).

Avvaktar och ser om det fortsätter vara stabilt, men sambon har spelat lite spel på den och använt den som vanligt utan problem så jag börjar få tillbaka hoppet.