Permalänk

Ny dator

Hej!

Ny på forumet. Är inte särskilt van vid att bygga datorer och sista jag gjorde det var 2011. Jag skulle behöva hjälp med att sätta ihop en dator som skall användas mest till att räkna statistik (SPSS) och spel (DOTA 2 - som jag gärna vill spela på max inställningar även om jag mest får höra att jag borda avinstallera spelet). Som enda krav är väl egentligen att allt ska sitta i en Fractal Design R5 White (tjejen) samt att den ska vara tyst.

Skulle gärna vilja ha två skärmar på 22-24" bredvid varandra. Har tittat på en Komplett Gamer i45 med lite modifikationer. Vad säger ni om det?

Trevlig helg och på förhand tack för svar!

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

@dundermaneten:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9980163/

2st 144hz freesync skärmar, så att du kan spela dota i 144hz.

Amd rx 470 8gb så att du kan använda freesync samt spela dota 2 i ultra dessutom är det på rea för 400kr mindre.

Tog med cryorig h5 ultimate, kyler bra och är tyst.

Hör av dig om du har några frågor.

Permalänk

@Dead poet society: Alltså galet snabbt svar. Älskar sweclockers! Ser superbra ut. Behöver jag 144hz? Är det värt den extra kosingen? Budgetmässigt ligger det omkring där jag tänker (15K). Hur står sig radeon mot de nya nvidia kretsarna?

Permalänk
Inaktiv

@dundermaneten:

Ska du enbart spela dota 2 behöver du förmodligen inte 144hz refresh rate, ska du däremot spela snabba fps spel som doom, cs go och battlefield är det egentligen ett måste enligt de flesta gamers för att uppnå en så smooth gameplay som möjligt.

Fördelen med tn paneler ( dem två skärmarna i din varukorg ) är att dem som sagt är oftast snabbare och du behöver inte belåna ditt hus för att ha råd med dem. Nackdelarna är då att färgåtergivingen är betydligt sämre, betraktningsvinklarna är bedrövliga. Du behöver kolla rakt fram på skärmen för att få en klar bild, det är värt att tänka på om du gillar att slöspela i din stol istället för att sitta rak som en robot.

Det andra alternativet är att köpa en ips skärm, dessa har oftast kanon färgåtergivning och betraktningsvinklar. Nackdelen är dock att skärmens refresh rate är oftast 60hz och de funkar inte för de flesta " gamers ". Ips och höga refresh rate finns men dessa kostar över 6000kr. Ips paneler är också ofta drabbade utav ips glow ( googla för bilder ) men har du tur kan du få en utan ( lotteri ). Jag föredrar själv bättre bild än höga refresh rate, så för mig vinner ips alla dagar i veckan speciellt om man kollar mycket film, sysslar med photoshop, cad eller surfar mycket.

Nvidias grafikkort den här generationen är bättre än amds, enda anledningen att jag föreslog detta kortet är att du får inte bättre performance för 2399kr. Det är bättre att köpa bättre skärmar än att överspendera på något man skulle ändå inte använt. Om du skulle bli sugen på andra spel är rx470 forfarande ett mycket dugligt 1080p kort. Detta råd gäller endast medans kortet är på rean för 400kr mindre, för full pris finns det andra alternativ.

Om du är intresserad av ips skärmar istället kan du höra av dig i tråden så kan jag föreslå några bra alternativ.

Permalänk

@Dead poet society: Jag kommer till stor del använda datorn i medicinsk forskningssyfte (inga speciellt tunga beräkningar), och där ingår ju rätt mycket webbaserade aktiviteter (framförallt läsning av artiklar i pdf-format), så en skärm som är snäll mot ögonen är ju att föredra framför en bra refreshrate (det är kanske refreshraten som gör den snäll mot ögonen?). Jag kommer nog inte spela FPS på datorn så det är inte en faktor att ta hänsyn till, då köper jag hellre en bra (och stilren om möjligt) IPS panel.

Det blir sannolikt overkill med en nvidiakrets, men jag tänker väl att framtidssäkra något är väl inte så dumt? Hade tittat på ett 1060 alternativt 1070 kort, men det blir kanske meningslöst med tanke på prissegmentet jag letar skärm i (2-3K)?

Tack igen för snabba och vägledande svar!

Permalänk
Inaktiv

@dundermaneten:

Jag rekommenderar Dell Ultrasharp u2414h. Det är den bästa 1080p ips skärm på marknaden för 2490kr och är rekommenderad världen runt. Den har en professionell design och ett utav marknadens bästa stativ. Finns inte på inet, men du kan beställa den här:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190709-d...

Ett gtx 1070 är rätt meningslöst för det du ska göra men ett gtx 1060 är ett bättre kort än amds rx 470. Är du villig att betala 500 kr mer för bättre performance så är detta kort nästa steg: Det är på rea så passa på om du är intresserad av lite mer krut.

https://www.inet.se/produkt/5402812/gigabyte-geforce-gtx-1060...

Den nya kundvagnen med gtx 1060

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9982031/

Windows, cd läsare och montering ingår ej. Är det något du vill ha ?

Permalänk

@Dead poet society: Tack igen, skärmen ser bra ut. Kör på en sådan! Behöver inte CD-läsare. Windows är nog bra. Har aldrig monterat en dator själv (fick hjälp förra gången). Är hyfsat händig. Hur svårt är det?

Kör nog på det paket du snickrat ihop. Jag tänker dock på hårddisk, är det värt att köra en SSD på 512 gb och kanske skippa 1tb lagringsdisken?

Mvh

Permalänk
Inaktiv

@dundermaneten:

Bättre med en 250gb ssd du kan ha windows på och några spel sen 1 tb hårdisk för lagring. 500gb tar slut snabbt speciellt om du ska spara en massa forskningsarbete.

Är du händig och intresserad så är det som att sätta ihop lego fast för vuxna, finns tusentals tutorials på youtube. Inte värt 700kr i monteringskostnad.

Du får välja windows på usb minne för du har ingen cd läsare.

Permalänk
Permalänk

@Dead poet society: Då kör jag på det. Får väl gräva fram någon som kan hjälpa mig i värsta fall. Du ska ha stort tack för hjälpen! Hade gärna bjudit på en öl, eller vadhelst annat du dricker, men det är väl svårt såhär!

Permalänk

@Dead poet society: En sista fråga, behöver jag monteringsramar och dyl. för att montera SSD'n?

Permalänk
Inaktiv

@dundermaneten:

Det är tur man inte dricker, du kom billigt undan lol. Hoppas du blir nöjd med ditt köp, skriv gärna vad du tycker i tråden när du byggt färdigt datorn och fått skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundermaneten:

Jag tänker dock på hårddisk, är det värt att köra en SSD på 512 gb och kanske skippa 1tb lagringsdisken?

Det kan du absolut göra om du inte tror att du behöver mer utrymme än så, priset för paketet blir ju detsamma om du byter ut de båda diskarna mot en Samsung 750 500GB. Den enda nackdelen med det är egentligen bara att du får mindre utrymme för pengarna. En mekanisk hårddisk riskerar dessutom att bli den mest högljudda komponenten i den där datorn, så att köra SSD hela vägen är vettigt när en låg ljudnivå önskas.

Däremot så är chassit lite onödigt stort, med bara en SSD så kommer hela främre delen av chassit vara tomt. Det nya Fractal Design Define C är perfekt för en sån dator, eller så kan man krympa datorn ännu mer genom att välja ett mATX-moderkort och köra på Define Mini C. Men de finns tyvärr inte i vitt

Permalänk
Inaktiv

@dundermaneten: nej fan, r5 har ssd mount på backsidan, allt ingår.

Permalänk
Inaktiv

@perost:

Define r5 white var ett krav från hans sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundermaneten:

Hur står sig radeon mot de nya nvidia kretsarna?

Inte speciellt bra alls. AMD har inget att konkurrera med i dagsläget tyvärr.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

@perost: Min flickvän la in ett krav på att det skulle vara ett vitt fractal design r5. Så har inte mycket svängrum där tyvärr!

Permalänk

@xcluzive: Förstod det på dead poet society. Han ändrade förtjänsfullt till ett 1060.

Permalänk

@Dead poet society: Uppdaterar tråden när det är på plats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dundermaneten:

@xcluzive: Förstod det på dead poet society. Han ändrade förtjänsfullt till ett 1060.

Ah ok, hade inte läst hela tråden

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

Define r5 white var ett krav från hans sida.

Självklart, men det betyder inte att man inte kan ge tips på bättre anpassade chassin för de valda komponenterna ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

@dundermaneten *Tråd flyttad -> Stationära datorer Köpråd*

Välkommen till Sweclockers!
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...