Köpte en produkt under Black Friday . Butiken skyllde på "Tekniskt Fel"

Permalänk
Medlem

Köpte en produkt under Black Friday . Butiken skyllde på "Tekniskt Fel"

Hej!

Köpte en produkt på Black Friday för 699kr (ordinarie pris 2000kr). Tänkte direkt att denna måste jag köpa innan den tar slut. Detta var under de första timmarna och produkten låg uppe i iaf 2 timmar på natten till fredag innan den "var slut i lager".

Nu i veckan kom ett mail om att det var ett "tekniskt fel" när min beställning lades.

Är inte detta falsk marknadsföring att släppa en produkt för att sedan skylla på "tekniskt fel".

Vad borde jag göra, jag vill ju såklart ha min produkt.

Permalänk
Medlem

@Swires
Men du har fått och betalt för produkten, och nu vill de att du ska betala full pris eller?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

OM du har fått en orderbekräftelse på varan du har beställt, så är företaget bundet till att respektera denna överenskommelse som står i denna orderbekräftelse. Står det 699 kr och du har betalat 699 kr så är det detta belopp som gäller. Sen om dem har tekniskt fel, det är inte ditt problem.

Så har jag fattat det ialf, någon mer påläst på området får gärna rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk

@Swires: hur såg det ut på hemsidan? Var det tydligt att det var en rea (text, ordinarie pris listat, etc) eller var det bara så att produkten kostade 699 och du har sett den kosta 2000 hos andra butiker? Har du betalt/fått en orderbekräftelse och har pengar dragits från ditt konto?

I dessa fall handlar det om möjligheten att det var ett misstag på butikens sida, alltså att de råkade skriva ut fel pris. Ifall det nu var tydligt att detta var en rea och du har en orderbekräftelse så har inte butiken mycket att säga till om.

Det beror också lite på vilken produkt det gäller. Tangentbord brukar ofta reas ut till låga priser medan till exempel en ipad troligen inte hade haft en sådan prissänkning. Ifall butiken inte vill ge med sig kan du alltid skicka vidare ärendet till konsumentverket och rådfråga dom.

Permalänk
Inaktiv

Är det ddr4 2x16Gb minnena du köpte som var sänkta till 699kr ?

Jag köpte 2 kit och har fått mina.

Permalänk
Medlem

Sorry, glömde säga att det var via faktura och ingen pengar har dragits.
Dock kom en orderbekräftelse som visar som vanligt själva kostnaden och att den kommer skickas.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Swires:

Sorry, glömde säga att det var via faktura och ingen pengar har dragits.
Dock kom en orderbekräftelse som visar som vanligt själva kostnaden och att den kommer skickas.

Om du har fått en bekräftelse så är detta ett avtal som ej kan brytas.

Upp till företaget att kontrollera så att de ej skickar ut bekräftelser på feltryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om du har fått en bekräftelse så är detta ett avtal som ej kan brytas.

Upp till företaget att kontrollera så att de ej skickar ut bekräftelser på feltryck.

Men de skyller ju bara på "tekniskt fel". Så vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Anmäla ärendet till allmänna reklamationsnämnden.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Ofta brukar företagen friskriva sig om potentiella fel hos deras sida. Däremot kan du hänga ut företaget här, så att fler inte handlar där.

Detta låter definitivt inte som en större kedja. Skulle tippa på att det är en liten butik.

Permalänk
Medlem

Först ska du ringa och prata med dem. SEN anmäler man. Men alltid prata först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa
I detta fall handlar det om xxl.se

@talonmas
Ska kontakta butiken imorgon och se vart de leder. Nekar de så anmäler jag.

Permalänk

Har också ett fall med dom där de hävdar att varan var slutsåld fast det gick att köpa, i detta fall erbjuder de en annan stl... jag håller på och funderar på bästa motdrag.
Hoppas du får rätsida på det.

Permalänk

Svar från XXL

På grund av ett oförutsett tekniskt problem i ett av våra system, som resulterade i att hemsidans ramverk och vårt affärssystem inte synkade lagersaldon under eftermiddagen på Black Friday så kan vi omöjligt veta detta.
Detta genererade extremt många restnoteringar vilket nu påverkar hela produktionen för vår e-handel och kundservice. Det är mycket beklagligt både för berörda kunder och personal som får hantera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kortleken:

Svar från XXL

På grund av ett oförutsett tekniskt problem i ett av våra system, som resulterade i att hemsidans ramverk och vårt affärssystem inte synkade lagersaldon under eftermiddagen på Black Friday så kan vi omöjligt veta detta.
Detta genererade extremt många restnoteringar vilket nu påverkar hela produktionen för vår e-handel och kundservice. Det är mycket beklagligt både för berörda kunder och personal som får hantera detta.

Du är inte ansvarig för deras dåliga system. Som skrivits ovan, har du fått en orderbekräftelse så är ett bindande avtal ingånget. Se ARN 2007-8330:
"Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."

Att de sedan har mage att ta på sig offerkoftan med formuleringar som "så kan vi omöjligt veta detta" och "mycket beklagligt [...] för [...] personal som får hantera detta" ger bara ännu bittrare smak i munnen.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

Jag har fått orderbekräftelse och de har erbjudit samma vara fast i en storlek mindre :/
Påpekade för dom att det finns exakt samma vara i en av butikerna och att de kan skicka därifrån, men har inget svar fått ännu trots det har gått 4-5 dagar... Enligt min lokala XXL så får de ej skicka internt
Jag annullerade en annan order i söndags och svar på det fick jag i söndags...
De har även dragit pengarna.

"så kan vi omöjligt veta detta" Detta är svaret då jag ville veta vilken tidpunkt produkten tog slut.

XXL säger att systemet fallerade fre em fast jag beställde efter midnatt alltså minst 12 timmar innan och detta är påpekat i det obesvarade mejlet.

Fortsättning följer.

Skrivet av Caernoga:

Du är inte ansvarig för deras dåliga system. Som skrivits ovan, har du fått en orderbekräftelse så är ett bindande avtal ingånget. Se ARN 2007-8330:
"Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."

Att de sedan har mage att ta på sig offerkoftan med formuleringar som "så kan vi omöjligt veta detta" och "mycket beklagligt [...] för [...] personal som får hantera detta" ger bara ännu bittrare smak i munnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kortleken:

Jag har fått orderbekräftelse och de har erbjudit samma vara fast i en storlek mindre :/
Påpekade för dom att det finns exakt samma vara i en av butikerna och att de kan skicka därifrån, men har inget svar fått ännu trots det har gått 4-5 dagar... Enligt min lokala XXL så får de ej skicka internt
Jag annullerade en annan order i söndags och svar på det fick jag i söndags...
De har även dragit pengarna.

"så kan vi omöjligt veta detta" Detta är svaret då jag ville veta vilken tidpunkt produkten tog slut.

XXL säger att systemet fallerade fre em fast jag beställde efter midnatt alltså minst 12 timmar innan och detta är påpekat i det obesvarade mejlet.

Fortsättning följer.

Alltså.. När XXL säger att den varan du beställt har sålts i fler exemplar av datasystemet än vad som faktiskt fanns på lager, och därför har XXL många restnoteringar på den... Avser XXL att leverera den vara du beställt, men att det tar extra tid eftersom deras leverantör behöver skicka fler? Eller vill dom inte leverera alls.

Beroende på vilken typ av vara det är så behöver du inte acceptera en likadan vara i en annan storlek. Har du köpt en jacka eller ett par byxor i storlek M och affären erbjuder en storlek S istället så är det ju inte en vara som passar.

Att affärerna inte får skicka mellan olika affärer är ju (en intern policy) för att folk inte ska gå in i en affär och begära att få en vara som är slutsåld i den affären skickad från en affär som har varan i lager. Finns varan i en av affärerna måste den ju gå att skicka till centrallagret och sedan till dig.

Permalänk

De har erbjudit sig att leverera beställda produkten fast i mindre storlek. De säger att de ej kan skaka fram rätt storlek men om det gäller för nu eller för evigt låter jag vara osagt. Gäller en tvåhjuling.

Skrivet av Glis:

Alltså.. När XXL säger att den varan du beställt har sålts i fler exemplar av datasystemet än vad som faktiskt fanns på lager, och därför har XXL många restnoteringar på den... Avser XXL att leverera den vara du beställt, men att det tar extra tid eftersom deras leverantör behöver skicka fler? Eller vill dom inte leverera alls.

Beroende på vilken typ av vara det är så behöver du inte acceptera en likadan vara i en annan storlek. Har du köpt en jacka eller ett par byxor i storlek M och affären erbjuder en storlek S istället så är det ju inte en vara som passar.

Att affärerna inte får skicka mellan olika affärer är ju (en intern policy) för att folk inte ska gå in i en affär och begära att få en vara som är slutsåld i den affären skickad från en affär som har varan i lager. Finns varan i en av affärerna måste den ju gå att skicka till centrallagret och sedan till dig.