Testpilot: MSI Z170A Gaming M7

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI Z170A Gaming M7

MSI satsar på mängder av finesser och lätta överklockningsfunktioner med sitt moderkort Z170A Gaming M7. Testpiloten David Rönnlund sätter tänderna i modellen och ser vad den går för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt snyggt moderkort, kul att se att prestandan matchade det snygga yttre!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Det är sån här hårdvara som gör att man saknar lite större byggen istället för mITX världen. Färgerna åsido (aldrig varit ett stort fan av svart+rött) så gillar jag vad de gjort med höljena och UEFI:n. Den var inte så rörig.

Permalänk
Avstängd

Ser trevlig ut och lätt ett kort jag skulle kunna tänka mig då jag föredrar msi över t.e.x asus och har kört många kort av båda märken men tycker msi är mer solida och haft mindre strul med dom än andra märken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vad gör Killer LAN till en fördel förutom att småpojkar tycker det låter tufft?

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Vad gör Killer LAN till en fördel förutom att småpojkar tycker det låter tufft?

Och har man löst buggarna med minnesläckor mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Imaculent:

Vad gör Killer LAN till en fördel förutom att småpojkar tycker det låter tufft?

Jag kan bara svara utifrån min egen ståndpunkt och personligen tycker jag det är positivt att MSI satsar på Killer LAN för att skapa en bra konkurrens som kan leda utvecklingen framåt. Standarden har givits och på ett sätt stått still väldigt länge, så att det kommer utmanare är bara positivt.

Det andra som gör att jag lägger fram Killer LAN som en fördel är att man har överspänningskydd på nätverksporten. Det är ofta man drar ut elkabeln när man ska vara borta länge, men nätverkskabeln glöms bort så lätt.

Sen vill jag också lägga fram den medföljande programvaran till Killer LAN som ger bra översikt och kontroll över nätverket.

När det kommer till stabilitet på nätkontakten så var faktiskt testriggen med Killer LAN mer stabil än min privata dator med Asus Z170A med Intels Gigabit Ethernet.

Och visst, namnet är tufft, men det är inte därför det hamnar som en fördel.

Visa signatur

wololooooooooooooooooooo

Permalänk
Medlem

Killer LAN vs Intel (I219-V för det mesta) är ju ofta smaksak, eller situationsanpassat. Testpiloten må gilla Killer LAN, men kanske lite tvek om den ska stå med på fördel. För mig var det en fördel att mitt ASUS Maximus VIII Gene inte hade Killer

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Imaculent:

Vad gör Killer LAN till en fördel förutom att småpojkar tycker det låter tufft?

Skrivet av heffaklumpmamma:

Och har man löst buggarna med minnesläckor mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Minnesläckorna verkar vara ett minne blott. Men några fördelar har jag inte märkt av i huvudtaget. Nu är jag inte direkt någon "hardcore gamer". Men inte märkte jag någon skillnad när jag pangade BF4 jämfört med den gamla datorn. Snarare är det bara lite extra drygt eftersom Windows inte känner igen den och kan installera drivrutiner till den själv vid en ren installation. Därmed måste man i förväg ha dragit ner drivrutiner till det och lagt på en USB-sticka

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Xyborg:

... Snarare är det bara lite extra drygt eftersom Windows inte känner igen den och kan installera drivrutiner till den själv vid en ren installation. Därmed måste man i förväg ha dragit ner drivrutiner till det och lagt på en USB-sticka

Där har du faktiskt en poäng som jag inte tog med i recensionen och kanske mest för att det inte var några problem för mig då jag hade en dator just bredvid. Har du inte det, och detta är en nyinstallation, ja då kan det ju faktiskt leda till problem.

Visa signatur

wololooooooooooooooooooo

Permalänk
Medlem

Det är alltså en nackdel bara...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ofattbart blandade USB modeller Type-C, 3.1 v2. 3.0 och så få stycken också. Minst 6 portar tycker jag den här prisklassen ska ha. Det finns mycket enheter som man behöver USB portar till.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Vad gör Killer LAN till en fördel förutom att småpojkar tycker det låter tufft?

Prioritera trafik. T.ex. behålla låga svarstider på ett onlinespel samtidigt som du laddar torrent.
Priset är en något högre CPU utalisation.

Genomgång av Killer E2400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag tycker det är ofattbart blandade USB modeller Type-C, 3.1 v2. 3.0 och så få stycken också. Minst 6 portar tycker jag den här prisklassen ska ha. Det finns mycket enheter som man behöver USB portar till.

Det är konstigt att de fortfarande behåller usb 2 när usb 3 är bakåtkompatibelt. Ofta man bara ser 2st usb 3 men 4-6st usb 2. Korkat.

Bästa hade varit:
2st USB 3.1 Gen2 Type C
6st USB 3.1 Gen2 Type A

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Det är konstigt att de fortfarande behåller usb 2 när usb 3 är bakåtkompatibelt. Ofta man bara ser 2st usb 3 men 4-6st usb 2. Korkat.

Bästa hade varit:
2st USB 3.1 Gen2 Type C
6st USB 3.1 Gen2 Type A

Skickades från m.sweclockers.com

Dom portarna är till för Gaming. Alltså möss, specifikt för bättre precision, 1000Hz och jag av egen erfarenhet av ett z87 Gaming av MSI så är det skillnad om jag skulle kopplat in på en vanlig USB 3.0.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Överspänningsskydd, nätverksprioritering och mjukvara för övervakning finns även på Intels NIC.

Så recensenten får gärna motivera varför Killer NIC är en fördel. För hittills finns bara en nackdel presenterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rönnlund:

Jag kan bara svara utifrån min egen ståndpunkt och personligen tycker jag det är positivt att MSI satsar på Killer LAN för att skapa en bra konkurrens som kan leda utvecklingen framåt. Standarden har givits och på ett sätt stått still väldigt länge, så att det kommer utmanare är bara positivt.

Det andra som gör att jag lägger fram Killer LAN som en fördel är att man har överspänningskydd på nätverksporten. Det är ofta man drar ut elkabeln när man ska vara borta länge, men nätverkskabeln glöms bort så lätt.

Sen vill jag också lägga fram den medföljande programvaran till Killer LAN som ger bra översikt och kontroll över nätverket.

När det kommer till stabilitet på nätkontakten så var faktiskt testriggen med Killer LAN mer stabil än min privata dator med Asus Z170A med Intels Gigabit Ethernet.

Och visst, namnet är tufft, men det är inte därför det hamnar som en fördel.

Missade att det var du som testade så jag citerade dig inte ovan.

Ja konkurrens är ju bra. Men det påverkar ändå inte produkten i sig.
Som jag skrev, överspänningsskydd, nätverksprioritet och övervakning finns på Intels också (har däremot aldrig sett eller jämfört mjukvarorna).
Angående stabilitet så borde Intels på det stora hela vara stabilare och mer testade. Men det är bara ett antagande.

Känns som om vilken NIC man har är absolut strunt samma utan mest blir vad personen "gillar bäst". Själv skulle jag aldrig köpa ett moderkort med Killer NIC utan håller mig till Intel. Men finns ju inget praktiskt och logiskt svar på varför.

Kvarstår i alla fall att det mest kom fram en stor nackdel - att man behövde skicka in drivare till den.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med andra här på forumet. Hade Killer LAN i en gaming laptop från msi för 2 år sen.
Värsta skiten jag varit med om, men har de löst minnesläckorna så kan jag tänka mig att det är rätt trevligt. Det är ju tyvärr bara bullshit att QoS ska hjälpa i en så snabb burk och om inte nätverket i övrigt stödjer QoS eller har trust mot endpoints så hjälper det ingenting efter det lämnat datorn.
Det skulle ju vara om man höll på med överföring av stora filer samtidigt som man gamear som det kan vara lite nytta. Då man faktiskt kan maxa nätverkskortet.

Som tur är finns det andra drivrutiner man kan köra på Killer LAN.
Men har svårt o se att det står som en fördel.
Det låter dock inte som att testpiloten använt Killer NICs tidigare. Baserat på vad han skriver om Killer Network Manager. Hade samma intryck av programmet när jag först fick min laptop.
Det krävs en del körande i några timmar innan minnet tar slut, använder man Akamais mjukvara för att använda all oanvänd ram till cache, så går det snabbare. Ett program som följde med vissa spel för några år sen, oklart om det gör det idag.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en m2 ssd från intel och hade problemet att två av mina hårddiskar försvann när jag kopplade in den i m2 porten. Efter mycket om och men och sökande, insåg jag att man får välja mellan m2 porten eller 2 av sata portarna. Är det fallet här också eller har dom lyckats få allt till så att man kan använda allt på moderkortet samtidigt? Annars kan det bli jobbigt med två stycken m2 enheter som avaktiverar 4 sata-portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Överspänningsskydd, nätverksprioritering och mjukvara för övervakning finns även på Intels NIC.

Så recensenten får gärna motivera varför Killer NIC är en fördel. För hittills finns bara en nackdel presenterad.

Håller helt med och skulle killer vara den bästa NICen skulle den sitta i servrar och det gör den inte. Har själv MSI moderkort med Killer och jag kan inte se en enda fördel mot intel.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
SpelClockers

Jag kan förstå era kommentarer om Killer LAN och motreaktionen på att jag lagt det som en fördel. Men många av Killer LANs tidigare problem, som tex minnesdreneringen, har åtgärdats till de nyare versionerna.

Och som någon säger så har jag inte kört något moderkort tidigare med Killer LAN och upplevde bara förbättringar från det moderkort jag själv kör med. Men samtidigt ska sägas att det kortet jag har privat var ett köp vid release av Z170 chipset så det kan ju faktiskt vara så att det jag har är ett måndagsexemplar.

Jag hade dock gärna lagt mer tid att jämföra Intel och Killer för att verkligen kunna få fram konkret data. Men av tiden som testriggen användes, spelandes och processandes, så upplevde jag bara positiva effekter jämfört med min privata burk.

Sen hade jag från början staplat upp dem med rubrikerna plus och minus, där jag personligen tycker att det är ett plus med Killer LAN utifrån nämnda erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

wololooooooooooooooooooo

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant att jämföra detta kort med det jag köpte för ett par månader sedan:
MSI Z170-A Pro, som kostar ungefär hälften (ca 1200kr).
Vad förlorar man på att gå ner så mycket i pris?

  • Ingen support för SLI (bara 2x CF)
    Ser jag inte som ett problem när jag ändå bara använder ett grafikkort.

  • Bara en M.2-anslutning.
    Inget jag saknar personligen, eftersom jag inte använder den port jag har.

  • Ingen HDMI-port. I stället både VGA och DVI.
    Känns som att VGA och DVI är mer relevanta än HDMI om man inte använder diskret grafikkort.

  • Ingen tredje PCIe x16 port.
    Vem fyller upp alla PCIe-portar?

  • Varken USB-C eller USB 3.2 A-port
    Skulle möjligen kunna bli intressant för mig någon gång före nästa moderkortsbyte.

  • Ingen optisk ljudutgång.
    Inget jag har behov av.

  • Ingen feldiagnostik med siffror.
    Det finns en enklare med lysdioder.

  • Ingen Flashback till valfri UEFI...
    ... men väl till originalversionen.

  • Bara två SATA-kablar medföljer.
    Kan vara en nackdel om man bygger sin första dator och ska ha fler SATA-enheter.

  • Kan inte klocka RAM till 3,6GHz,
    bara till 3,2GHz, vilket räcker mer än väl för mig.

  • Inga röda detaljer.
    Allt går i svart och grått. En smaksak.

  • UEFIs gränssnitt går i monokromt grå toner,
    men är i allt väsentligt likt M7s.

Summa summarum är jag uppenbarligen inte målgrupp för M7. Det kort jag köpt är ett mycket bättre val för mig, och troligen för många andra.

Målgruppen för M7 bör använda (minst) två grafikkort, RAM på >3,2GHz, två M.2-enheter och gärna någonting anslutet med USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rönnlund:

Jag kan förstå era kommentarer om Killer LAN och motreaktionen på att jag lagt det som en fördel. Men många av Killer LANs tidigare problem, som tex minnesdreneringen, har åtgärdats till de nyare versionerna.

Och som någon säger så har jag inte kört något moderkort tidigare med Killer LAN och upplevde bara förbättringar från det moderkort jag själv kör med. Men samtidigt ska sägas att det kortet jag har privat var ett köp vid release av Z170 chipset så det kan ju faktiskt vara så att det jag har är ett måndagsexemplar.

Jag hade dock gärna lagt mer tid att jämföra Intel och Killer för att verkligen kunna få fram konkret data. Men av tiden som testriggen användes, spelandes och processandes, så upplevde jag bara positiva effekter jämfört med min privata burk.

Sen hade jag från början staplat upp dem med rubrikerna plus och minus, där jag personligen tycker att det är ett plus med Killer LAN utifrån nämnda erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej

jag tycker att din artikel är bra på alla sätt. förutom just det med killer, killer gör inte moderkortet bättre inte sämre heller.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av robbankentor:

Hej

jag tycker att din artikel är bra på alla sätt. förutom just det med killer, killer gör inte moderkortet bättre inte sämre heller.

Tack för din kommentar, och jag förstår vad du menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

wololooooooooooooooooooo

Permalänk
Medlem

Intressant, jag tycker själv att Killer Network programvaran var en börda då det i sitt standardutförande saktade ner all vanlig trafik. Krävdes mycket pillande för att det skulle fungera adekvat vilket jag inte gillade.

Den Game Boost som finns på M7 hade jag gärna haft på min M5, har själv bara en inställning som ger 4400MHz boost (alltså lika mycket som CPUn själv TurboBoostar till).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator

Bra diskussion, det är detta som gör testpilotprogrammet ännu bättre. När en recension är skriven så bidrar ni med er egen erfarenhet och vi får till en diskussion som belyser något folk undrar över. Klockrent gott folk, klockrent.

@Rönnlund, bra skrivet kamrat.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Har detta kort och kan bara säga att jag är super nöjd! Så enkelt att överklocka och det är snyggt prestandan är också grym med M2.