oklart vilken 144hz skärm man ska köpa

Permalänk
Medlem

oklart vilken 144hz skärm man ska köpa

Tjena folket på Sweclockers!

Står och väger mellan två styck 144hz 1080p skärmar, varav den ena har G-sync och den andra FreeSync. Jag har ett Nvidia kort så skulle ju vara schysst med en G-sync skärm, men efter läst ganska mycket negativt om G-sync varianten så har det fått mig att tveka på den. Står ganska mycket negativt om den på komplett, samt läste här på SC om någon som var missnöjd. Den andra FreeSync skärmen ska tydligen vara jätte bra då den fått bra betyg av många olika användare. Skulle helst helt klart vilja ha en ASUS skärm då jag har idag en Asus ROG laptop och skulle vilja matcha lite. Så min fråga är, hur viktigt är det egentligen med G-sync? Vilken av skärmarna hade ni gått för till ett Nvidia kort?

Tack på förhand!

FreeSync varianten
https://www.komplett.se/product/886848/datorutrustning/bildsk...

G-sync varianten
https://www.komplett.se/product/896116/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig testat g-sync/freesync.
Men hade valt g-sync,eftersom du kör nvidia.
ÄR kanske bara på komplett den fått dåligt betyg.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Jag har en ASUS mg248q och jag är då riktigt nöjd med den kör nvidia jag med så freesync har jag ju ingen användning av men skärmen uppfyller då mina behov.

Permalänk
Medlem

@Mange43: Jo, kollade lite reviews på YT, tydligen fått bra betyg där. Man blir ju lite fundersam, hehe.

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Medlem

@Lamaslava: Tack för svaret! Lutar mot den skärmen, sparar dessutom en del på köpa den.

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Medlem

Asså, vänta nu, står du i begrepp att köpa en Freesyncskärm till en laptop med Nvidiagrafik? Föreslår att du läser på ordentligt om de olika syncvarianterna (G-sync, Freesync, VESA adaptive sync, V-sync av/på) och deras för- och nackdelar innan du slår till. I stort kan man väl säga att du inte kommer ha någon större glädje av de där 144 hertzen utan G-sync, om du inte är okej med screentearing.

Märkesmatchning av grejorna finns det absolut inga tekniska skäl till att hålla på med. Det är bara om du prompt vill ha samma logga på dator och skärm av något för mig outgrundligt skäl, och är beredd att betala för det, typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Det var väl lite grejen med min post och anledningen till varför jag står och väger mellan dessa två skärmar. Jag är medveten om vad screentearing är och att respektive sync motverkar detta. Dock inte trott att det var så illa att köra utan sync som du påstår i din post.

Varit nöjd med Asus och tycker deras skärmar är bland de snyggare som finns på marknaden och märkesmatchning på det är ju inte helt fel imo. Men om du har någon annan 144hz G-sync skärm att rekommendera, så visst.

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepspep:

@kaput: Det var väl lite grejen med min post och anledningen till varför jag står och väger mellan dessa två skärmar. Jag är medveten om vad screentearing är och att respektive sync motverkar detta. Dock inte trott att det var så illa att köra utan sync som du påstår i din post.

Varit nöjd med Asus och tycker deras skärmar är bland de snyggare som finns på marknaden och märkesmatchning på det är ju inte helt fel imo. Men om du har någon annan 144hz G-sync skärm att rekommendera, så visst.

Nåja, nu är det väl förvisso högeligen subjektivt hur man upplever screentearing, vilket jag ju underförstått poängterade genom att lämna det öppet för dig huruvida du accepterar det eller ej, men jag tycker i alla fall det är ett otroligt lyft att slippa det. Vill du ha ut max FPS ur spelen, vilket du förmodligen vill, då mobila grafikchip inte brukar ge några större marginaler att offra på den fronten, och i förlängningen få någon glädje av de där 144 hertzen, har du att välja på att köra utan V-sync och drabbas av tearing, eller använda någon adaptiv syncmetod och slippa det. I det senare fallet är det förstås G-sync som gäller med Nvidiagrafik.

Om du skulle haft nåt slaktargrafikkort som orkar dra spelen konstant i 144 FPS med V-sync påslaget kunde det ju dock varit hugget som stucket om skärmen hade adaptiv sync du kan använda eller ej.

Har tyvärr inga specifika tips att komma med, menade bara att det är synd att minska urvalet genom att låsa sig vid ett märke för märkets egen skull. Det är inte så att jag tycker det är något fel på Asus grejor. Skulle en Asusskärm råka vara bäst rent tekniskt, kan man ju se märkesmatchningen som en trevlig synergieffekt, typ

Du säger att du inte trott att det var så illa som jag påstår, utgående från det antar jag att du inte har någon egen erfarenhet? Vore jag i dina kläder hade jag i sådana fall åkt iväg till någon butik och testat loss innan jag investerade i en ny skärm. Det är ju i slutändan bara du själv som kan avgöra om G-sync är värt extrapengen för dig. För mig var det dock en nobrainer, tog typ 30 sekunder att fatta att det där ville jag ha.

Passa även på att testa någon IPS-skärm med i övrigt motsvarande specar, prissteget vidare upp till det segmentet är inte så himla enormt när man ändå tänkt investera ett antal tusen i en skärm. Edit: om du inte vill gå upp till 27" kan du glömma det förslaget.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Tack för ditt långa svar! Får väl kanske ta och prova en skärm i butik eller liknande. Har endast testat en vanlig 144hz skärm utan sync funktion, tyckte det var riktigt schysst. Tänkte iofs inte på någon tearing då. Men nu har jag inte värsta grafikkortet då jag lirar på laptop, så det är kanske värt att investera det lilla extra o köra på G-sync istället för att undvika tearing.

IPS hade ju inte varit fel men, 144hz är ju ett måste. Om jag inte är ute och cyklar så finns det väl inga 1080p IPS 144hz? alla 144 hertzare IPS är väl 1440p? och 1440 lär bli ganska jobbigt för ett mobilt grafikkort.

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepspep:

@kaput: Tack för ditt långa svar! Får väl kanske ta och prova en skärm i butik eller liknande. Har endast testat en vanlig 144hz skärm utan sync funktion, tyckte det var riktigt schysst. Tänkte iofs inte på någon tearing då. Men nu har jag inte värsta grafikkortet då jag lirar på laptop, så det är kanske värt att investera det lilla extra o köra på G-sync istället för att undvika tearing.

IPS hade ju inte varit fel men, 144hz är ju ett måste. Om jag inte är ute och cyklar så finns det väl inga 1080p IPS 144hz? alla 144 hertzare IPS är väl 1440p? och 1440 lär bli ganska jobbigt för ett mobilt grafikkort.

Ja, det tycker jag du gör helt rätt i. En ny skärm är inte helt gratis, varför köpa grisen i säcken när det ändå är relativt enkelt att undersöka utbudet riktigt.

Ah, nej, det stämmer förstås. Tror inte du är ute och cyklar, letade också efter en 1080p/144Hz/IPS-skärm utan framgång. Hade gärna offrat lite upplösning för ännu bättre FPS, och dessutom är egentligen 27" alldeles för stort för mitt möblemang i datorhörnan, hamnar rätt nära skärmen per automatik om jag ska sitta så jag kan använda mus och tangentbord bekvämt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Köp en VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fremling:

Köp en VG248QE

Mjo, polare har den. Men tycker den har lite för stor ram om man jämför med de modellerna jag snacka om, dessutom tycker den känns lite "plastig". Och den saknar ju G-sync som man nu kanske måste köra på ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepspep:

Mjo, polare har den. Men tycker den har lite för stor ram om man jämför med de modellerna jag snacka om, dessutom tycker den känns lite "plastig". Och den saknar ju G-sync som man nu kanske måste köra på ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en sådan, kör CSGO och Diablo 3 utan sync och det fungerar hur bra som helst.

Dark souls 3 med vsync fungerar hur bra som helst. Har tänkt testa The Witcher 3 så småningom, men har på känn att vsync kommer fungera bra även där.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

@pepspep: https://www.komplett.se/product/815653/datorutrustning/bildsk...

Ett alternativ kanske, om du letar 1080p G-Sync. Har själv denna skärm.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Såg att du helst vill ha en asus, men om du har en budget på runt 5000 tycker jag du ska ta dig en titt på Dell s2417dg. Jag köpte den för ett tag sedan och är mäkta imponerad. 1440p på 24" är vansinnigt läckert. Detta förutsatt att du har en dator som orkar dra dina titlar i hyffsad fps på den upplösningen såklart. 24", 1440p, 165hz och g-sync.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG