Permalänk
Medlem

Kan helt plötsligt inte boota W10

Hej, jag har använt den här installationen av Windows 10 i snart 6 månader, men igår när jag startade datorn var jag i Bios, vid varje omstart kom jag bara till bios utan felmeddelande. Jag googlade problemet och läste då att jag borde resetta bios genom att ta bort batteriet. Efter det fick jag åtminstånde windows felmeddelande. windows failed to start 0xc00000f

Efter detta tänkte jag att det måste vara att windows blivit korrupt, och jag hade ändå tänkt formatera så jag satte i min bootable USB och formaterade disken där jag tidigare hade windows.. installerade den på nytt på samma SSD, men när installationen startar om datorn, och man ska välja SSDn som första-boot prio kommer den inte in på den iallafall, får samma felmeddelande igen.

En detalj är också att jag inte ens kommer in på Windows installationen från USBn ifall jag inte tar ut alla usber ur datorn, inklusive tangentbord och mus. Det är först när jag kommit in på installationen jag kan plugga i mus och tangentbord...

Mina kunskaper är små, men jag tolkar det här som att antingen SSDn är korrupt, eller att moderkortet har gått sönder, vad tror ni?

Den som hjälper mig att lösa problemet får en beta nyckel till conan exiles

Permalänk
Medlem

@magnum92:

Moderkortet är med största sannolikhet INTE trasigt.

Titta in denna video och se om den kan vara till någon hjälp: https://www.youtube.com/watch?v=dKqeT7NWJxk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det som Mcnills youtube länk sade. jag kunde dock inte färdigställa de steg som innehöll C:\Boot då den inte hittade dessa, kan vara det att jag inte hade en fullständig installation av windows kanske?

Efter jag gjorde dessa steg kunde jag nu nå min installation igen, färdigställde den och hoppades att allt skulle vara bra, men nu kan jag enbart nå den ifall jag tar ur mus och tangentbord, annars skickar datorn mig till bios... Det är alltså något lurt. Även när jag tar bort mus och tangenbort är det en delay innan windows partitionen laddas. det känns alltså inte 100%igt när jag tar ur mus och tangentbord heller.. några andra tips?

Permalänk
Medlem

Låter som det jag råkade ut för för några veckor sedan, men jag fick iofs andra felkoder. Visade sig att det var ett ram-minne som gått sönder för mig. Boota memtest86 från ett USB-minne och se om du får några fel.

Ändrade länken
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

märkligt. Verkar inte vara mina minnen.

Jag har dock haft problem med att min mus slutar fungera, och pluggar jag in o ut den så funkar den igen. Kan det vara så att datorn scannade allt som var ikopplat o kände att något var knas med musen, o det var drf jag inte kom in i windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@magnum92: testat andra usb portar. för musen å tangent bordet

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

kortis i en usb kontakt ?
Slit ut allt utom bootdisk och ett ramminne först o främst.
Prova gärna en annan mus/t-bord eftersom det verkar vara nått knas där med.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB