I5 3570K 4.5GHz @ 1.245V (Manual Mode) men får inte till Offset Mode.

Permalänk
Medlem

I5 3570K 4.5GHz @ 1.245V (Manual Mode) men får inte till Offset Mode.

Hej!

Jag är ny på överklockning men har läst i forum och kollat på videos men får ändå inte riktigt grepp om Offset Mode.
Cpu:n är stabil på 4.5GHz @ 1.245V (Manual Mode). Har kört Prime95 och Memtest86+ i över 12H, även kört med OCCT och IntelBurnTest. Självfallet kan någon inställning i BIOS vara fel, men har kollar många olika guider och tror jag har fått till det.

Min undran är ser min överklockning bra ut BIOS & RealTemp, CPU-Z om inte, vad är fel och vilken inställning bör åtgärdas?

Om jag nu skall använda mig av Offset i stället, hur ska jag då gå till väga för att implementera det?
Läste att man ska ta sin manuella v core (1.245V) och subtrahera med VID vid 100% load (1.2260) = 0,019. Och detta är då ett positivt värde så Offset är då 0,020 + eller är jag ute och cyklar nu i stället för att överklocka?

Alla tips välkomnas Hjärtlig!!

i5 3570K 3,4Ghz (Ivy Bridge)
Noctua NH-D15
Asus P8Z77-V LX
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Corsair RM750x 750W

Permalänk
Medlem

Offset är ju hur mycket den förutbestämda spänningskurvan flyttas uppåt (+) eller nedåt (-).
Så nästan alltid så vill man sänka spänningen när du överklockat enbart med XMP och multipel ändring (ASUS moderkort kan ibland ratta på extremt mycket spänning helt i onödan).

Så anta att just din överklockade CPU vid en viss frekvens har spänningen x, vilket du tror är för mycket.
Sätt då offset voltage, välj "-" och knappa in hur mycket spänningen skall sänkas.

Offset är mitt favorit sätt att överklocka med ASUS kort.
Börja med att slå på XMP och låt spänningen vara på auto, kolla var din spänning är under belastning (kör standard multipel först).
Jämför med var du bör ligga enligt Intel.
Öka multipeln steg för steg och kolla spänningen på samma sätt hela tiden (vid max belastning).
Du kommer troligen till en punkt där spänningen drar iväg oproportionerligt mycket.
Stoppa där och byt till offset och justera spänningen så lågt du bara kan utan att det blir instabilt

Den stora fördelen med just offset är att spänningen justeras som vanligt när CPU frekvensen ändras vid låg last.
D.v.s. du får både äta kakan och behålla den =).

Permalänk
Medlem

Man tackar för ett riktigt bra svar!
Så kolla stegvis hur mycket mycket spänningen höjs med under auto, T.ex när multipel ligger på 40 och den vill då ha 1.1255 så skall jag ställa offset på runt - 0.010 och förhoppningsvis ligger då v core då på 1.245 vid max load. Sedan höja multipel och ändra offset där efter?

Men bör jag med grund inställningarna eller ska jag behålla dessa http://m.imgur.com/a/pAV8L ?

Tack i förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0tman:

Man tackar för ett riktigt bra svar!
Så kolla stegvis hur mycket mycket spänningen höjs med under auto, T.ex när multipel ligger på 40 och den vill då ha 1.1255 så skall jag ställa offset på runt - 0.010 och förhoppningsvis ligger då v core då på 1.245 vid max load. Sedan höja multipel och ändra offset där efter?

Men bör jag med grund inställningarna eller ska jag behålla dessa http://m.imgur.com/a/pAV8L ?

Tack i förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Att gå stegvis är ju bara för att få reda på hur spänningskurvan ser ut.
Har med tiden lärt mig att man måste vara försiktig med ASUS moderkort numera -.-
Så länge spänningen håller sig på en säker nivå och allt är stabilt är det ju bara att ratta på multipel
Att pillra med offset för varje steg blir ju bara extra jobb

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Får än en gång tacka dig!

Jag var tydligen helt ute och cyklade när det gällde hur man räknar ut Offset inställningen.
Men dina råd satte mig på rätt väg och gav mig insikt att helt enkelt börja från början och arbeta sig uppåt.

Det verkar som min klockningen är stabil nu, Men har kollar runt lite på vilka stabilitets tester man kan köra i Offset och det verkar problematiskt. Det verkar vara så att man ska testa sig fram med manual v (som jag gjort) och när den är stabil så omvandlar man det till Offset och kör på. Har kört Prime95 och OCCT 10 minuter bara för att kolla så det inte låser sig direkt. Men finns det några bra program där ute som man bör köra?

Det är blev iallafall resultatet:
4.5GHz @ + 0.070 (Offset Mode)
Min: 0.904V (1-2% Load) Temp: 25C - 30C
Max: 1.256V (100% Load) Temp: 70C - 75C

Stock voltage är runt 1.15-1.16 så att det skulle bli + 0.070 Offset känns fel. Det skulle väl betyda att någon inställning kompenserar med runt 0.020v - 0.030v till cpu:n. Visst den får stabilitet spänning från LLC (75%) men kan det vara värt att köra med LLC 50% och höja Offset.

Det blir lite konstigt i texten har redan skrivit om flera gånger, det har en tendens att blir så när man bollar för sig själv fram och tillbaka och provar sig fram innan man hinner fråga om hjälp.

Men har provat men att sätta LLC på High (50%), ställt om Offsett så det matchar
LLC (50%) Offset + 0,095: 1,248V, Vcore drop till 1,240V iofs inte ofta men nej tack.
LLC (50%) Offset + 1,000: 1,256, Vcore drop till 1,248 (som var min manual voltage)

Så vad är egentligen stabilast/"bäst"?
LLC (50%) Offset + 1,000 1,256V Vcore drop till 1,248V
LLC (75%) Offset + 0,070 1,248V Vcore "drop" till 1,256V

BIOS Inställningar:

CPU Turbo-Mode Speed : 4500MHz

AI Tweaker
Ai Overclock Turner: X.M.P
X.M.P. DDR3-1600 9-9-9-24-2N-1.50V: Profile #1
BCLK/PRG Frequency: 100.0
ASUS MultiCore Enhancement: Enabled
Turbo Ratio: Manual
Ratio Synchronizng Control: Enabled
1-4 Core Ratio Limit 45
Lnternal Pll Overvoltage : Enabled
CPU bus speed : Dram speed ratio mode: Auto
Memory Frequncy: DDR3-1600MHz
EPU Power Saving Mode: Disabled

CPU Voltage: 1.064V : Offset Mode
CPU Offset Mode Sign: +
CPU Offset Voltage: 0.070
DRAM Voltage: 1.500V : 1.500
VCCSA Voltage 1.050V : Auto
PCH Voltage 1.050V : Auto
CPU PLL Voltage: Auto
CPU Spread Spectrum: Disabled

CPU Power Management
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
Long Duration Power Limit: 255
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power Limit: 255
Primary Plane Current Limit: 1000.000
Secondary Plane Current Limit: 1000.000

DIGI+ VRM
CPU Load-Line Calibration: Ultra High
CPU Fixed Frequency: 350
CPU Power Phase Control: Extreme
CPU Power Duty Control: T.Probe
CPU Current Capability: 120%

CPU Configuration
Intel Adaptive Thermal Monitor: Enbled
Active Processor Cores: All
Limit CPUID Maximum: Disabled
Execute Disable Bit: Enabled
Intel Virtualization Technology: Disabled
Hardware Prefetcher: Enabled
Adjacent Cache Lin Prefetch: Enabled

CPU Power Management Configuration
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
CPU C1E: Enabled
CPU C3 Report: Disabled
CPU C6 Report: Disabled
Package C State Support: Disabled

Övrigt
Anti Surge Support: Enabled
Intel(R) Rapid Start Technology: Disabled
ISCT Configuration: Disabled
IGPU Memory: Auto
Render Standby: Enabled
IGPU Multi-Monitor: Disabled
Memory Remap Feature: Enabled

Dold text
Fel V
Permalänk
Medlem
Skrivet av b0tman:

@Svensktiger: Får än en gång tacka dig!

Jag var tydligen helt ute och cyklade när det gällde hur man räknar ut Offset inställningen.
Men dina råd satte mig på rätt väg och gav mig insikt att helt enkelt börja från början och arbeta sig uppåt.

Det verkar som min klockningen är stabil nu, Men har kollar runt lite på vilka stabilitets tester man kan köra i Offset och det verkar problematiskt. Det verkar vara så att man ska testa sig fram med manual v (som jag gjort) och när den är stabil så omvandlar man det till Offset och kör på. Har kört Prime95 och OCCT 10 minuter bara för att kolla så det inte låser sig direkt. Men finns det några bra program där ute som man bör köra?

Det är blev iallafall resultatet:
4.5GHz @ + 0.070 (Offset Mode)
Min: 0.904V (1-2% Load) Temp: 25C - 30C
Max: 1.256V (100% Load) Temp: 70C - 75C

Stock voltage är runt 1.15-1.16 så att det skulle bli + 0.070 Offset känns fel. Det skulle väl betyda att någon inställning kompenserar med runt 0.020v - 0.030v till cpu:n. Visst den får stabilitet spänning från LLC (75%) men kan det vara värt att köra med LLC 50% och höja Offset.

Det blir lite konstigt i texten har redan skrivit om flera gånger, det har en tendens att blir så när man bollar för sig själv fram och tillbaka och provar sig fram innan man hinner fråga om hjälp.

Men har provat men att sätta LLC på High (50%), ställt om Offsett så det matchar
LLC (50%) Offset + 0,095: 1,248V, Vcore drop till 1,240V iofs inte ofta men nej tack.
LLC (50%) Offset + 1,000: 1,256, Vcore drop till 1,248 (som var min manual voltage)

Så vad är egentligen stabilast/"bäst"?
LLC (50%) Offset + 1,000 1,256V Vcore drop till 1,248V
LLC (75%) Offset + 0,070 1,248V Vcore "drop" till 1,256V

BIOS Inställningar:

CPU Turbo-Mode Speed : 4500MHz

AI Tweaker
Ai Overclock Turner: X.M.P
X.M.P. DDR3-1600 9-9-9-24-2N-1.50V: Profile #1
BCLK/PRG Frequency: 100.0
ASUS MultiCore Enhancement: Enabled
Turbo Ratio: Manual
Ratio Synchronizng Control: Enabled
1-4 Core Ratio Limit 45
Lnternal Pll Overvoltage : Enabled
CPU bus speed : Dram speed ratio mode: Auto
Memory Frequncy: DDR3-1600MHz
EPU Power Saving Mode: Disabled

CPU Voltage: 1.064V : Offset Mode
CPU Offset Mode Sign: +
CPU Offset Voltage: 0.070
DRAM Voltage: 1.500V : 1.500
VCCSA Voltage 1.050V : Auto
PCH Voltage 1.050V : Auto
CPU PLL Voltage: Auto
CPU Spread Spectrum: Disabled

CPU Power Management
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
Long Duration Power Limit: 255
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power Limit: 255
Primary Plane Current Limit: 1000.000
Secondary Plane Current Limit: 1000.000

DIGI+ VRM
CPU Load-Line Calibration: Ultra High
CPU Fixed Frequency: 350
CPU Power Phase Control: Extreme
CPU Power Duty Control: T.Probe
CPU Current Capability: 120%

CPU Configuration
Intel Adaptive Thermal Monitor: Enbled
Active Processor Cores: All
Limit CPUID Maximum: Disabled
Execute Disable Bit: Enabled
Intel Virtualization Technology: Disabled
Hardware Prefetcher: Enabled
Adjacent Cache Lin Prefetch: Enabled

CPU Power Management Configuration
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
CPU C1E: Enabled
CPU C3 Report: Disabled
CPU C6 Report: Disabled
Package C State Support: Disabled

Övrigt
Anti Surge Support: Enabled
Intel(R) Rapid Start Technology: Disabled
ISCT Configuration: Disabled
IGPU Memory: Auto
Render Standby: Enabled
IGPU Multi-Monitor: Disabled
Memory Remap Feature: Enabled

Dold text

Offset har ju lite nackdelar om man jagar max klock.
CPU'n kan ju justera spänningen efter alla möjliga olika kurvor då den ju i princip är satt till "AUTO".
Det är därför man måste hålla koll när man kör diverse plåg-program =).

Permalänk
Avstängd

Finner offset petigare än adaptive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek