Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Förälder och novis behöver feedback. Bra köp för c:a 10.000?

Permalänk

Förälder och novis behöver feedback. Bra köp för c:a 10.000?

Hej!

Har en 11-årig son som önskar sig en gaming-dator i julklapp. Han håller till på Steam och kör Minecraft, CSgo och World of Warcraft.
Han pratar om att kunna spela spel någorlunda bra motsvarande Overwatch och GTA...
Han tittar även mycket på streamad film och youtube.

Hur står sig följande produkter mot hans önskemål? Total budget är c:a 10.000 kr och jag vill köpa en färdigmonterad produkt som det bara är att kicka igång på julaftonen!

Dator

Skärm

Tangentbord och mus har han redan från Razer och dom är bra!

Vore jättetacksam för synpunkter och jag är inte kunnig på fackuttryck. STORT tack på förhand!

Med vänlig hälsning
N

Permalänk

Hej,

Vad gäller specifikation bör datorn uppfylla alla krav din son kan tänkas ha på sin dator; faktiskt väldigt välavvägd dator till det priset.

Vad som kan vara värt att nämna är att den levereras med en RAM-sticka; en lider, i somliga sammanhang, viss prestandaförlust när en inte utnyttjar dual-channel, två stickor; oftast en mätbar, men knappast märkbar skillnad.
Vid en eventuell RAM-uppgradering behöver ni bara köpa ytterligare en sticka, för att då dubbla minnesmängden, och då kommer de köras i dual-channel.

Önskar er en trevlig jul!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem

vet att han är 11, men jag skulle satsat på en bättre skärm, gärna 144Hz. bytte själv nyligen och det känns som att man "Laggar" på en 60Hz i jämförelse.

Utöver det: Socketen på CPUn är säker inför nästa generations processorer. Som tidigare sagt kan man byta minne, cpu då man önskar sig bättre prestanda i framtiden.

Permalänk

@Jokkestar:

Nu var vi där med fackspråk igen...
Har jag förstått dig rätt? Om vi köper "en sticka" till får vi dubbel effekt när det gäller RAM? Vad är en "sticka" och vad kostar den?
Vad gör den för skillnad? Är det väsentlig skillnad när man spelar?

Tusen tack för omtanke och hjälp och God Jul!

Permalänk

@haxorn:

Var börjar 144 Hz i prisklass? Är den skärm jag länkat så dålig att spelen kommer lagga tillsammans med angiven dator?
Liksom värdelöst hitta en lämplig dator om det ändå skiter sig pga skärmen... Angiven skärm har även något som kallas Freesync? Är det läget kompatibelt med datorn? Är det en positiv skillnad att beakta?

Tusen tack även till dig för snabbt svar och God Jul!

Permalänk
Skrivet av nicAdi385:

@haxorn:

Var börjar 144 Hz i prisklass? Är den skärm jag länkat så dålig att spelen kommer lagga tillsammans med angiven dator?
Liksom värdelöst hitta en lämplig dator om det ändå skiter sig pga skärmen... Angiven skärm har även något som kallas Freesync? Är det läget kompatibelt med datorn? Är det en positiv skillnad att beakta?

Tusen tack även till dig för snabbt svar och God Jul!

En 144hz skärm startar runt 2000kr, riktigt skönt att spela på men vet inte om jag skulle rekommendera de då till alla som spelar cs då många ofta glömmer att sätta på 144hz...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av nicAdi385:

@haxorn:

Var börjar 144 Hz i prisklass? Är den skärm jag länkat så dålig att spelen kommer lagga tillsammans med angiven dator?
Liksom värdelöst hitta en lämplig dator om det ändå skiter sig pga skärmen... Angiven skärm har även något som kallas Freesync? Är det läget kompatibelt med datorn? Är det en positiv skillnad att beakta?

Tusen tack även till dig för snabbt svar och God Jul!

144hz behövs inte. Skärmen är helt okej för att spela på. Det fnns folk som tycker att 60hz (60 bilder i sekunden) gör att det känns hackigt medan många tycker att man märker en marginell skillnad på 60 och 144hz. Ska man byta upp sig till en skärm med 144hz blir det mycket dyrare. Dels för att skärmarna i sig är dyrare och för att du behöver köpa ett kraftfullare grafikkort för att kunna driva det.

60hz med Full HD passar alldeles utmärkt till en 11-åring som inte ska spela tävlingainriktat eller är ute efter den coolaste grafikupplevelsen som är tillgänglig.

Edit: Freesync är inte kompatibelt med det grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@gylldevik:

Tack för svar! Det talas om inställningar, nu gällande bildskärmen. Var ställer man in? På skärmen i menyn? I datorn eller i spelets inställningar?

Permalänk

@Grishnackh:

Tack så mycket! Freesync finns i angiven skärm. Kompatibelt med datorn? Någon märkbar skillnad för en glad novis?

Permalänk

Datorn är VR-ready? Vad innebär det? Att man bara kan köpa glasögon och lira VR-spel?

Permalänk
Skrivet av nicAdi385:

@Jokkestar:

Nu var vi där med fackspråk igen...
Har jag förstått dig rätt? Om vi köper "en sticka" till får vi dubbel effekt när det gäller RAM? Vad är en "sticka" och vad kostar den?
Vad gör den för skillnad? Är det väsentlig skillnad när man spelar?

Tusen tack för omtanke och hjälp och God Jul!

Du har förstått rätt!

Här har du ett exempel på ett RAM-minne: https://www.inet.se/produkt/5316405/kingston-hyperx-8gb-1x8gb...
Värt att nämna att jag inte skulle rekommendera den här modulen/stickan i Ert fall; men såhär ser ett godtyckligt RAM-minne ut!
Kostnaden för ett kompatibelt minne i samma storlek som det i datorn ligger runt 400-600 kr.

RAM-minne är arbetsminne; med större minnesmängd kan du arbeta med större projekt; exempelvis ha fler flikar öppna i internetläsaren, ha fler program som kan köras i bakgrunden och samtidigt etc.

8 GB är i nuläget, och högst troligt även för din son, tillräckligt. Det rekommenderas 16 GB RAM för vissa nya spel med höga prestandakrav, men 8 GB kommer även i dessa fall att vara tillräckligt.

Vad gäller single-channel kontra dual-channel är det som sagt oftast endast en mätbar skillnad, ingen märkbar. Vågar lova att det inte är något som kommer hämma upplevelsen för någon som spelar.
Däremot är det ju alltid välkommet med en gratis prestandaskjuts när en eventuell uppgradering görs!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av nicAdi385:

@Grishnackh:

Tack så mycket! Freesync finns i angiven skärm. Kompatibelt med datorn? Någon märkbar skillnad för en glad novis?

Inte med det grafikkortet. För att kunna använda det behöver du ett grafikkort från AMD (den som finns i burken är från Nvidia. Nvidias version heter Gsync är tenderar att vara dyrare än den tidigare nämnda.

Så nej, i detta fall blir det ingen skillnad öht.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Grishnackh:

Ahhh.... synd! OM det hade varit ett AMD-kort istället hade skillnaden varit mycket bättre eller knappt märkbar för en 11-åring?

Vika skärmtillverkare är kompatibla med Nvidia´s variant?

Permalänk
Medlem

Jag tycker skillnaden är ENORM mellan 60, 144. Alla är olika, ifall killen alltid lirat på en 60Hz så sak samma.

Permalänk
Skrivet av nicAdi385:

@Grishnackh:

Ahhh.... synd! OM det hade varit ett AMD-kort istället hade skillnaden varit mycket bättre eller knappt märkbar för en 11-åring?

Det tvivlar jag på. Freesync syftar till att ta bort något som kallas "micro stuttering" (att en bild sitter i lite längre än vanligt) och förhindrar "tearing" (tror det stavas så) men det inte småfinesser jag inte tror han skulle lägga märke till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@haxorn:

Grabben sitter nu och sliter på en vanlig laptop från Elgiganten för 4.500 kr och den är absolut inte någon gamingdator så ALLTING kommer egentligen upplevas som en Ferrari i sammanhanget men då jag ändå skall lägga ut 10.000 kr på ny dator vore det dumt att inte inhämta info och råd för att optimera köpet.

När jag ändå är igång i tråden igen måste jag ställa frågan om vilket virusskydd vi bör välja?

Vad rekommenderar ni? Gratisvarianterna som finns och i så fall vilken? Ska jag köpa? Räcker Windows Defender?
Hur skydda datorn bäst/mest effektivt och billigast?

Permalänk
Skrivet av nicAdi385:

@haxorn:

Grabben sitter nu och sliter på en vanlig laptop från Elgiganten för 4.500 kr och den är absolut inte någon gamingdator så ALLTING kommer egentligen upplevas som en Ferrari i sammanhanget men då jag ändå skall lägga ut 10.000 kr på ny dator vore det dumt att inte inhämta info och råd för att optimera köpet.

När jag ändå är igång i tråden igen måste jag ställa frågan om vilket virusskydd vi bör välja?

Vad rekommenderar ni? Gratisvarianterna som finns och i så fall vilken? Ska jag köpa? Räcker Windows Defender?
Hur skydda datorn bäst/mest effektivt och billigast?

Skulle rekommendera Avast. Det är gratis och funkar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om ni ska köpa en färdig dator så tycker jag att denna från Komplett verkar bättre. Samma prestanda och pris, men byggd med standardkomponenter så att ni slipper överraskningar om ni i framtiden vill uppgradera datorn. Med märkesdatorer vet man inte riktigt vad man får, och de följer inte alltid de standarder som finns. Den datorn använder också två minnestickor istället för en, så slipper ni fundera på det.

Skrivet av nicAdi385:

Datorn är VR-ready? Vad innebär det? Att man bara kan köpa glasögon och lira VR-spel?

VR-ready är mest bara en marknadsföringsterm som säger att datorn har tillräckligt bra prestanda för VR. "Riktiga" VR-headsets som HTC Vive och Occulus Rift ställer ganska stora krav på prestanda, och när det gäller VR vill man inte ha lagg eftersom det lätt orsakar illamående.

Permalänk

@perost:

Tack för tipset! Initialt behöver vi wifi tills vi inrett "gaminghörnan" där han får tillgång till fast lina.
Denna dator har inte wifi. Vad behövs? Sån där "sändare" som man kopplar in via USB? Vad kostar ett sånt och vad behöver jag tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicAdi385:

Denna dator har inte wifi. Vad behövs? Sån där "sändare" som man kopplar in via USB? Vad kostar ett sånt och vad behöver jag tänka på?

Det finns rätt mycket att välja på där. T.ex. denna USB-sticka är väl en av de enklare lösningarna. Det finns massor av billigare stickor också, men då kan det vara lite si och så med hur bra de fungerar.

Permalänk

Skärmen du har hittat har VA-panel vilket innebär bättre bildkvalité än de flesta 144-hertzskärmar.
Framförallt är svärtan bättre, men även betraktningsvinklarna är lite roligare.
Och vinklar mot olika delar av skärmen har man alltid såvida man inte har huvudet "rakt framför", flera meter bort från skärmen. På så stora avstånd blir de marginella.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

@Jonte[YoT]:

Tack för svar! Jösses vad okunnig jag är.... Eran hjälp, SAMTLIGAS, är ovärderlig!

TACK!

Permalänk

@Jonte[YoT]:

Gällande aktuell skärm levereras den med en HDMI-kabel. Den ska jag såklart använda? Att INTE använda HDMI-kabel förstör hela prestandan eller?

Permalänk
Skrivet av nicAdi385:

@gylldevik:

Tack för svar! Det talas om inställningar, nu gällande bildskärmen. Var ställer man in? På skärmen i menyn? I datorn eller i spelets inställningar?

I windows gränssnitt. Hade inte köpt en 144hz skärm däremot, om inte cs är i princip de enda han kör. Märker inte enorm skillnad på 60hz eller 144hz i spel som gta och minecraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av nicAdi385:

@Jonte[YoT]:

Tack för svar! Jösses vad okunnig jag är.... Eran hjälp, SAMTLIGAS, är ovärderlig!

TACK!

Äsch, finns ingen större anledning att lägga massor av tid på att läsa in sig på saker som man väldigt sällan måste hålla på med.

Skrivet av nicAdi385:

@Jonte[YoT]:

Gällande aktuell skärm levereras den med en HDMI-kabel. Den ska jag såklart använda? Att INTE använda HDMI-kabel förstör hela prestandan eller?

Tja, skärmen hade bara HDMI- och VGA-ingång, det senare är den standard som varit med sen 80/90-talet för anslutning bildskärm till grafikdel. Det är inget man bör använda till en plattskärm då det måste ske omvandling från digitalt till analogt tillbaka till digitalt inne i skärmen vilket brukar försämra bilden en del.
Grafikkortet i datorn hade ju HDMI-utgång som du ser så det är bara att tuta och köra.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Bäst att plocka ihop datorer med standardkomponenter så man vet vad som sitter i, speciellt viktigt den dagen man vill upgradera.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9993061/

Permalänk

Återigen tack för svar alla! En sista kalkonfråga...

Man får presentkort på "Indie Bundle".... Vad är det? Något med välgörenhet och spel men var och vad kan man köpa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nicAdi385: humblebundle.com
Gissar jag på att du pratar om.
De ger bort paket med spel bland annat och man kan välja att sjänka pengarna till utvecklare och/eller välgörenhet.
De har även en butik där man kan köpa spel som vanligt.

Permalänk

Gällande lagring så har nämnd dator enbart 256 GB, SSD. Räcker det? Hur många spel ryms efter Windows 10? Hur fungerar Steam? Lagras alla spel där på hårddisken? Grabben har ett Xbox One 500 gb just nu och får frekvent avinstallera spel för att få utrymme. Hur mycket väger t.ex Overwatch på PC? CSgo? osv.

Är det läge att direkt köpa en extern hårddisk? Ska spelen han spelar ligga där eller på ordinarie SSD´n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicAdi385:

Gällande lagring så har nämnd dator enbart 256 GB, SSD. Räcker det? Hur många spel ryms efter Windows 10? Hur fungerar Steam? Lagras alla spel där på hårddisken? Grabben har ett Xbox One 500 gb just nu och får frekvent avinstallera spel för att få utrymme. Hur mycket väger t.ex Overwatch på PC? CSgo? osv.

Är det läge att direkt köpa en extern hårddisk? Ska spelen han spelar ligga där eller på ordinarie SSD´n?

Du kan köpa en mekanisk hårddisk på 1TB eller önskat utrymme för ca 5-600kr om du skulle behöva mer utrymme. På er SSD ska man prioritera saker som man vill ska ladda snabbt. Dvs windows och spel/program som används mest. GTA är även att föredra på ssd:n, löjligt mycket väntetider i det spelet.

Overwatch och cs går väl på drygt 40-50 ihop skulle jag gissa på, GTA och wow ca 60-70 styck.

På steam lagras din lista med spel, så om du inte känner att du inte vill ha något spel för tillfället så är det bara att avinstallera och när du önskar , installera spelen igen.

Skickades från m.sweclockers.com