Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon som arbetar genom konsultförmedlare?

Permalänk
Medlem

Någon som arbetar genom konsultförmedlare?

Hej!

Jag tänkte kolla om någon här har erfarenhet av att använda någon konsultförmedlare inom IT-yrken. Det funkar ju som så att man har en egen firma och där blir underkonsult m.h.a. ett sådant konsultförmedlarföretag. Om någon har erfarenhet av det har jag några frågor:

  • Hur mycket tar de av kostnaden? Alltså hur stor del av kakan får de, och hur mycket får man själv?

  • Tjänar man bättre såhär gentemot att arbeta som "vanlig" konsult, alltså anställd på ett it-företag t.ex.

  • Tar de in juniora konsulter? Jag är väll hyffsat junior. Har jobbat i cirka 1 år nu med webbutveckling (full stack) och skulle väll säga att jag är gaska bekväm i den här rollen, där jag gjort det mesta själv. Kan t.ex. Laravel för backend och angularjs för frontend, samt användning av molnet, specifikt amazon web services. Har även fått lära mig mer om configuration management m.m.

Jag har idag egen firma och funderar lite på att testa en konsultförmedlare för att slippa att hitta kunder, och är även en inte så bra säljare. Men jag vill givetvis få ut mer rent ekonomiskt för detta då det även innebär en risk, om man inte skulle hitta kunder för en period t.ex. Så om någon vet något om detta tar jag tacksamt emot lite svar

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hur mycket erfarenhet skulle du säga krävs innan man kan börja med det?
Tjänar du bättre nu eller när du var anställd av konsultbolaget?
Har du några råd för en student som snart tar sin examen inom Systemvetenskap som gärna skulle arbeta som egen konsult?

Du behöver inte så mycket erfarenhet eftersom det finns uppdrag för juniora konsulter. Enda skillnaden är att ersättningen är lägre.
Jag kanske var lite dålig på löneförhandling, men jag tjänar mycket bättre nu och det enda jag offrade var min anställningstrygghet och fick lite administrativt jobb som redovisning.
Mitt råd är att du redan nu börjar söka uppdrag. Skulle du få napp så finns det sätt att dra igång ett bolag på några timmar.

Finns mer frågor och svar här: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/3r2we1/egen_konsult_...

Permalänk
Medlem

I stan där jag bor finns det ett par företag som fungera som vanliga konsultbolag med ramavtal och ansvarsförsäkringar och grejer men ist för att anställa folk så startar man sitt eget AB och går som underkonsult. Tycker det funkar bra, betydligt friare än att vara anställd, men som sagt, anställningstryggheten är priset man betalar.

Bolagen tar mellan 5 och 15% här i stan. Jag tjänar nog mer nu än vad jag gjorde som anställd men det är lite svårt att veta iom att man tar en massa grejer som telefoner och bilar och skit på bolaget ist för privat (och regeringen har ändrat utdelningsreglerna så det blir nog mindre framöver). Bolaget jag samarbetar med tar bara in personer med minst 5 års konsulterfarenhet.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Hur mycket erfarenhet skulle du säga krävs innan man kan börja med det?
Tjänar du bättre nu eller när du var anställd av konsultbolaget?
Har du några råd för en student som snart tar sin examen inom Systemvetenskap som gärna skulle arbeta som egen konsult?

Du behöver inte så mycket erfarenhet eftersom det finns uppdrag för juniora konsulter. Enda skillnaden är att ersättningen är lägre.
Jag kanske var lite dålig på löneförhandling, men jag tjänar mycket bättre nu och det enda jag offrade var min anställningstrygghet och fick lite administrativt jobb som redovisning.
Mitt råd är att du redan nu börjar söka uppdrag. Skulle du få napp så finns det sätt att dra igång ett bolag på några timmar.

Finns mer frågor och svar här: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/3r2we1/egen_konsult_...

Tack för svaret! Det låter ju onekligen intressant. Bolaget är redan startat då jag gjort lite enklare hemside-uppdrag där. Så det är bara att köra egentligen. Ska få tummen ur och göra lite ansökningar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

I stan där jag bor finns det ett par företag som fungera som vanliga konsultbolag med ramavtal och ansvarsförsäkringar och grejer men ist för att anställa folk så startar man sitt eget AB och går som underkonsult. Tycker det funkar bra, betydligt friare än att vara anställd, men som sagt, anställningstryggheten är priset man betalar.

Bolagen tar mellan 5 och 15% här i stan. Jag tjänar nog mer nu än vad jag gjorde som anställd men det är lite svårt att veta iom att man tar en massa grejer som telefoner och bilar och skit på bolaget ist för privat (och regeringen har ändrat utdelningsreglerna så det blir nog mindre framöver). Bolaget jag samarbetar med tar bara in personer med minst 5 års konsulterfarenhet.

Okej, det låter ju också nice. Har enskild firma dock, inte råd med AB än, men det ska det bli senare. 5års erfarenhet har jag dock inte än

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

ÅF som är störst i sverige inom ingenjörskonsulter tar 7-8% har jag för mig. Mer än så bör de absolut inte kosta.

Vad man tjänar beror väldigt mycket på hur duktig man är och teknikområde. Generellt tjänar man mycket mer än anställd OM man har bra beläggning. Som nämnts kompliceras det av att man ofta köper saker på företaget och hur man gör med lön kontra utdelning och liknande.

Men det är inte för alla, det finns en press att hela tiden tänka framåt och planera nästa uppdrag, och det skadar inte att vara lite säljaktig. Återigen, med hög teknisk kompetens är säljdelen mindre viktig. Men gillar man inte den pressen kanske egenföretagare inte är optimalt.

Det hjälper också om man jobbat några år och byggt ett litet nätverk och fått erfarenhet innan man blir egenkonsult. Kan vara svårt som helt junior konsult att lyckas.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?