Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Säljare (på swec) gav mig inget kvitto

Permalänk

Säljare (på swec) gav mig inget kvitto

Tja!
Jag har klantat mig lite och behöver lite råd. Jag köpte nyligen en processor här på marknaden efter att ha haft direktkontakt genom sms. Säljaren sa att hen saknade kartong med hade kvitto. Jag va lite ivrig och betalade genom swish efter hans bildbevis på processorn men inte på kvittot. Jag har fått processorn och den verkar fungera som den ska men säljaren skickade aldrig kvittot till mig och svarar inte på sin mobil nu längre efter att jag betala. Nu i efterhand kan jag ju spekulera att säljaren kanske aldrig hade kvittot och sålde stöldgods till mig eller vad det nu kan vara.

I alla fall, hur tycker ni jag ska gå tillväga? Jag har ju personens namn genom swish och kan hitta hen på hitta.se.
Vad kan jag göra åt saken?

Permalänk
Inaktiv

@grafficnovel:

Vilken och hur mycket betala du för processorn?

Permalänk

@grafficnovel:

Så är det när man köper begagnat.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det var stöldgods, han hade troligtvis bara inget kvitto. Eftersom han märkte att kvittot var viktigt för dig så kanske han låtsades för att få sålt den.

Permalänk
Medlem

@grafficnovel
Var en jobbig jävel och terrorisera tills du får kvittot om det nu är så viktigt eller låt de va.
Frågan är ju varför de skulle vara stöldgods?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Är det en mindre summa och allt funkar är det bara att skita i det.

Permalänk
Medlem

Varför använder du termen "hen"? Du vet ju könet på personen.

Permalänk

en i7 6700. Säljaren sa att den va endast två månader gammal och sålde den för 2000kr. Säljaren la annonsen på en torsdag och jag va väldigt tidig med att svara på annonsen. Jag skrev att jag va intresserad av den och vi kom överens att han skulle skicka bild på den när personen kom hem från jobbet. Säljaren svarade inte förens på söndag och sa att han mått dåligt (under denna tid hade folk börjat buda på hans tråd upp till 2200kr). Så när personen skicka bild så köpte jag den. Sen skicka han fraktsedeln på bild innan han skickade processorn. Har fått processorn och den fungerar bra dessa två dagar jag testat (ibland lite random 1 sekunds cpu-spikes, något att oroa?). Har skickat ett par meddelanden efter det och ringt en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eneq:

Varför använder du termen "hen"? Du vet ju könet på personen.

antagligen för att inte hänga ut personen i fråga, eller för att personen inte uppgivit sitt kön?

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk

@eneq: Tänkte mest att folk kanske skulle komma ihåg annonsen, lades upp förra veckan men nu spelar det ju ingen roll efter allt jag sagt i guess...

Permalänk
Medlem

@eneq: Den stora frågan är varför man andvänder termen "hen" för att sedan skriva "hans bildbevis";) Och i det senaste inlägget bara släppa fokus totalt, precis som detta inlägget woohoo!

Men tyvärr OP, inte så mycket att göra förutom att be snällt, annars får du försöka komma överens om att hen.. köper tillbaka produkten då du inte fick med allting som du betalade för.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

@Curemylife: LOL. My bad... Palla läsa igenom haha