Stämma Sony - Föråldrad platta

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Hej,
Jag har en Sony Xperia Tablet S, köpte den 2012, bara 4 år sen. Jag använder den enbart som en e-book reader, dvs ett par gånger om året på semester, eller då jag måste läsa en tråkig pdf

Hur som helst så har den i princip aldrig fått någon uppdatering, kör Android 4.0.2 - Har inte varit några större problem, de flesta apparna fungerar.

Dock så har ett par root certifikat gått ut nu rätt nyligen, och jag är helt fucked. Inte tusan tänker jag köpa en ny platta, den fungerar ju bra som det är, bara för att Sony inte vill släppa en Androiduppdatering.

Vad ska jag göra? Borde man inte kunna få ha en pryl i 4 år ens innan den blir värdelös?

Har en likadan surfplatta som du, som används dagligen i familjen. Mest till Svtplay, Netflix och youtube med mera. Det kom någon uppdatering ganska kort efter det att vi skaffade den, men sedan dess har det varit noll. Nu har den Android 4.1 någonting. För bara någon dag sedan slutade TV4 play-appen att funka då den numera kräver minst Android 4.3 (går ändå att se via webbläsare). Men jag delar helt din upprördhet vad gäller bristande uppdateringar. Men det är väl likadant med telefoner - ett lotteri om det blir uppdatering eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Jag köpte min Ipad 2 när den släpptes och är lite sugen på att köpa en ny nu när den inte hänger med längre men nu när du säger det så kanske jag ska stämma Apple istället.

kan dock hålla med om OP i detta läget.
tabletten han har släpptes september 2012 http://www.gsmarena.com/sony_xperia_tablet_s-4913.php
android 4.1 släpptes 9 juli 2012. https://sv.wikipedia.org/wiki/Androids_versionshistorik#4.0_I... alltså har han inte ens fått en enda uppdatering under dess livstid. din ipad 2 har säkerligen fått iaf en uppdatering eller hur?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har 4.1.1 så antar jag att det är en Sony Tablet S? (SGPT-111? Inte SGPT-121)

Om det är en SGPT-121/Xperia Tablet S så göra en OTA-uppdatering till 4.1.1.

Tog bort XDA-tråden, den verkar inte aktuell
Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Vår iPad 2 är seg som sirap och blir bara segare och segare för varje uppdatering, trots att jag gjort fabriksåterställning.
Går knappt att använda idag till youtube eller surf. Barnkanalen appen till barnen är det bara att glömma.
Ni upplever inte alls samma sak alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm mja man kan ju undra när gränsen ska vara för att ändå anses vara okej. Exempelvis 10 år gammal teknik kan man ju inte riktigt räkna med ska klara de senaste apparna. Appar görs ju hela tiden mer krävande, vilket gör att äldre hårdvara inte hänger med.
Ipad 2 är ju trots allt 5,5 år gammal nu...

Min ipad air från 2013 (köpt våren 2015 dock) tycker jag är imponerande snabb även hårdvaran är 3 år gammal. Det går hyffsat snabbt i appar, även om min iphone 6s är snabbare. Mario Run fungerar jättebra och ser mycket fint ut på min ipad air (behöver inte ens sänka grafikinställningarna i options, utan jag kan köra med de högsta)

Permalänk
Inaktiv

Jösses vilken dryg TS. I alla fall, du kan ju inte jämföra en bil och en micro med en surfplatta när det kommer till mjukvarouppdateringar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av studiox_swe:

Köper du en ny bil var 4:e år? (om du har körkort), eller ny TV var 4:e år? eller ny micro var fjärde år? Saken är den att Sony alltså inte släppte en ENDA uppdatering, dvs inte ens efter 1:a året, inte heller 2:a, eller 3:dje eller 4:de.

Hur länge tycker du man ska få uppdateringar då? Efter 10 dagar?

Dock skillnad på en ny 400.000:- bil och en platta för 1990:-...TV brukar man uppgradera titt som tätt, micro..ptja..det kan diskuteras.

Handlar ju mest om din hårdvara i din platta har stöd för de senaste mjukvaran..inte alltid som komponenterna stödjer mjukvaran fullt ut..Android är stort..och ska anpassas till många komponenter..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

''Bara 4 år''?

4år är länge för dagens elektronik, de flesta köper ny telefon var annat år... Köper man en high end telefon/surfplatta kan man räkna med 2 år updates, inte mer och det anser jag helt normalt även om det kan tyckas lite snålt, men så är det. Tror du verkligen att Sony skulle släppa uppdateringar till 4 år gamla enheter? Nej, och det kan man inte heller förvänta sig.

Android 5 tycker jag den borde kunna fått dock, var ju ett tag sedan det kom ut...

Du får väl köpa en kina-platta eller roota din nuvarande.

Det här är absolut inte riktat direkt till dig utan mer en kommentar på vårat samhälle.

Det är helt absurt, och tragiskt, att det är en så pass vanlig tanke att fyra år gammal teknik är uråldrig och bör bytas ut, även fast den fungerar alldeles utmärkt. Jag förstår att vissa har ett faktiskt behov av att uppgradera, men när Sven Svensson byter ut sin tre år gamla mobil och dator fast det han har redan är betydligt snabbare än vad behovet är... Väldigt tråkigt tycker jag.
Pengarna man sparar skulle kunna gå till mycket roligare saker. Eller ännu bättre, att man blev mindre slav av sitt arbete.

Men men, man ska ju inte säga för mycket, alla hqr vi skelett i garderoben

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkelimokk:

Vår iPad 2 är seg som sirap och blir bara segare och segare för varje uppdatering, trots att jag gjort fabriksåterställning.
Går knappt att använda idag till youtube eller surf. Barnkanalen appen till barnen är det bara att glömma.
Ni upplever inte alls samma sak alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Knepet är att inte alltid uppdatera sina enheter till det allra senaste. Jag tycker det är väldigt bra av apple att göra så även äldre enheter kan ha de senaste operativsystemen, men det finns förstås nackdelar. Nya OS är mer krävande och därmed blir enheten långsammare.

Så det du skulle kunna göra är att installera ett lite äldre OS, då borde den bli snabb igen. Nackdelen med det är att vissa appar inte stödjer alldeles för gamla OS.

En liten sidnotis är att vårat hushåll precis gett upp hoppet på våran första generations iPad. Den går knappt att använda till surfning längre. Det går visserligen bra på fyra av fem hemsidor, men de som är rika på innehåll gör den väldigt långsam. Att t.ex. gå in på sf.se är självmord, webläsaren slocknar på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Köper du en ny bil var 4:e år? (om du har körkort), eller ny TV var 4:e år? eller ny micro var fjärde år? Saken är den att Sony alltså inte släppte en ENDA uppdatering, dvs inte ens efter 1:a året, inte heller 2:a, eller 3:dje eller 4:de.

Hur länge tycker du man ska få uppdateringar då? Efter 10 dagar?

Wow, vilken relevant jämförelse du kommer med. För bilar, micro och tv apparater behöver ju uppdateringar?

Att du tar bort majoriteten av mitt inlägg i ditt citat är ju bara pinsamt: Köper man en high end telefon/surfplatta kan man räkna med 2 år updates, inte mer och det anser jag helt normalt även om det kan tyckas lite snålt, men så är det. Tror du verkligen att Sony skulle släppa uppdateringar till 4 år gamla enheter? Nej, och det kan man inte heller förvänta sig.

Android 5 tycker jag den borde kunna fått dock, var ju ett tag sedan det kom ut...

Du får väl köpa en kina-platta eller roota din nuvarande.

Det finns ju dessutom en uppdatering tillgänglig vilket flera i tråden nämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det här är absolut inte riktat direkt till dig utan mer en kommentar på vårat samhälle.

Det är helt absurt, och tragiskt, att det är en så pass vanlig tanke att fyra år gammal teknik är uråldrig och bör bytas ut, även fast den fungerar alldeles utmärkt. Jag förstår att vissa har ett faktiskt behov av att uppgradera, men när Sven Svensson byter ut sin tre år gamla mobil och dator fast det han har redan är betydligt snabbare än vad behovet är... Väldigt tråkigt tycker jag.
Pengarna man sparar skulle kunna gå till mycket roligare saker. Eller ännu bättre, att man blev mindre slav av sitt arbete.

Men men, man ska ju inte säga för mycket, alla hqr vi skelett i garderoben

Jag vet, och det är ju även dåligt för miljön med mera. Men tekniken utvecklas ju så otroligt fort och det är helt enkelt inte värt det för tillverkarna att fortsätta släppa updates.

Ett bra tips är att roota telefonen och lägga in en annan rom, då håller den utan säkerhetshål osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Det här är absolut inte riktat direkt till dig utan mer en kommentar på vårat samhälle.

Det är helt absurt, och tragiskt, att det är en så pass vanlig tanke att fyra år gammal teknik är uråldrig och bör bytas ut, även fast den fungerar alldeles utmärkt. Jag förstår att vissa har ett faktiskt behov av att uppgradera, men när Sven Svensson byter ut sin tre år gamla mobil och dator fast det han har redan är betydligt snabbare än vad behovet är... Väldigt tråkigt tycker jag.
Pengarna man sparar skulle kunna gå till mycket roligare saker. Eller ännu bättre, att man blev mindre slav av sitt arbete.

Men men, man ska ju inte säga för mycket, alla hqr vi skelett i garderoben

Nu har jag en likadan platta som jag har bytt ut.
Men min gamla platta fungerar idag, det som har hänt är att mjukvaran för olika tjänster har blivit nyare. Och om alla tjänster ska stöda gammal dritt, eller gammal dritt ska stöda nya saker kommer resultera i en hel arbetstimmar som kunde använda till något bättre.

Det är alltså inte ens bra för miljön att vi ingenjörer sitter och lägger ner tid på att uppgradera gammal dritt som knappt någon använder. Sedan är vissa fabrikat lite väl tröga, jag fick ingen uppgradering till min Sony surfplatta, men det gjorde heller inget, den gick att använda ändå.

Skrivet av Trunk:

Jag tycker det är väldigt bra av apple att göra så även äldre enheter kan ha de senaste operativsystemen, men det finns förstås nackdelar. Nya OS är mer krävande och därmed blir enheten långsammare.

Skillnaden mellan apples surfplatta och Sony experian, är att Apple surfplattan sålde i typ 1000 gånger fler exemplar. (en siffra jag drog från arslet) Och även det att Apple gjort en surfplatta Sony gjorde flera olika.
Dessutom gjorde apple hela operativsystemet helt själv och har hel kontroll, så de är ej jämföra på något sätt.

Men ändå så får man en appelprodukt när man köper en Appel, jag själv har använt ett antal av deras nya iPads Pro och de är på alla sätt förutom skärmen sämre än min hälften så dyra Huawei. (T.o.m RDP prestandan förlorade de på)

*edit*
Angående min nuvarande surfplatta som jag har uppgraderat från samma platta som TS hade, så kommer jag byta ut den om något år när batteriet har blivit sämre, ja det är dåligt att batteriet är svårt att byta. Men samtidigt den slöa cpun, saknande av USB C samt snabbladdning gör att jag knappast skulle få för mig att skaffa en piratbatteri till den.

*edit2*
Tillverkarna borde tvingas att låsa upp enheter för cutom roms om något år, där alla enkelt kan få köra det på 100% egen risk. Händer det något galet, så har tillverkaren inget som helst ansvar. Detta vore jättebra för alla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joeldeluxe:

Har du ens försökt att uppdatera den? Det finns 4.1.1 här: https://www.sony.se/support/sv/product/SGPT121E1_S

Det finns minst tre versioner av S, jag har en första och till den finns det inga uppdateringar Tror inte den kan köra 4.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DozeN:

Wow, vilken relevant jämförelse du kommer med. För bilar, micro och tv apparater behöver ju uppdateringar?

Ja tom min förstärkare får uppdateringar fortfarande (Yamaha), och den är 6-7 år gammal nu, min TV har inte fått några uppdateringar på bra många år (samsung) släpptes för 6 år sen.

Skrivet av DozeN:

Att du tar bort majoriteten av mitt inlägg i ditt citat är ju bara pinsamt: Köper man en high end telefon/surfplatta kan man räkna med 2 år updates, inte mer och det anser jag helt normalt även om det kan tyckas lite snålt, men så är det. Tror du verkligen att Sony skulle släppa uppdateringar till 4 år gamla enheter? Nej, och det kan man inte heller förvänta sig.

Mitt resonemang med bilar är att man redan när man köper en bil så vet man att det ingår garanti ett antal år, under dessa år har du rätt till uppgraderingar av programvaran (ja alla bilar har ju en dator numera) - Tänk om Volvo bestämde sig att två år är en lång tid för en bil och helt enkelt skiter i att uppdatera programvaran..

Skrivet av DozeN:

Du får väl köpa en kina-platta eller roota din nuvarande.
Det finns ju dessutom en uppdatering tillgänglig vilket flera i tråden nämnt.

Om jag rootar min och kör custom rom kommer jag ju känna mig så mkt säkrare...
Det finns ingen uppdatering till min platta, om det funnits hade jag ju inte skrivit den här tråden (om uppdateringen också uppdaterar root SSL certen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Antingen kan man göra så eller så köper man till exempel en iPhone 7 och får uppdateringar i typ 5 år men då har man ju verkligen betalat för det också

Skickades från m.sweclockers.com

ehh.. Vem idag har samma telefon i 5 år... mobil telefoner idag är ju färskvara..

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett problem med Android som Google har skapat iom att dom ställer 0 krav på användarna att dom ska stå för uppdateringar. En GIGANTISK nackdel när det gäller just Android och något Google måste ändra känns det som för sånt här är ju helt värdelöst.

Om du kan få rätt i en stämning vet jag inte men jag håller på dig!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Jag är inte direkt någon bakåtsträvare, jag köper teknik för kanske 100.000 om året, bara läsa min blogg så förstår man nog att jag inte direkt är tappad bakom en vagn

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot att läsa nyheten om hur en användare på svenskt datorforum brukat sin surfplatta i 4 år (längre än garantitiden mån tro?) - för att sedan stämma skiten ur företaget då han inte längre kan ladda ner sina ebooks via https

Permalänk
Medlem

Verkar finnas builds för JB iaf: http://forum.xda-developers.com/sony-tablet-s/development
Men du bör inte roota den, eller stäng av root om du måste.

Problemet är att det finns för få enheter för att det ska vara lönsamt att uppdatera dessa. Känner en som jobbar med mjukvaran på Sony i Lund. Den främsta anledningen till att de inte uppdaterar gamla enheter (och att det tar lång tid med nya mjukvara) är alla licenser som måste köpas och fås godkända varje gång de uppdaterar något. Sedan får man tänka att varje modell även finns i massvis av versioner, för olika länder och sedan har varje land olika operatörer och de lägger in sin programvara osv. Och sedan ska enheten såklart vara tillräckligt snabb, ha mer minne och sedan måste man lösa alla buggar. Det är helt enkelt inte lönsamt för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Knepet är att inte alltid uppdatera sina enheter till det allra senaste. Jag tycker det är väldigt bra av apple att göra så även äldre enheter kan ha de senaste operativsystemen, men det finns förstås nackdelar. Nya OS är mer krävande och därmed blir enheten långsammare.

Så det du skulle kunna göra är att installera ett lite äldre OS, då borde den bli snabb igen. Nackdelen med det är att vissa appar inte stödjer alldeles för gamla OS.

En liten sidnotis är att vårat hushåll precis gett upp hoppet på våran första generations iPad. Den går knappt att använda till surfning längre. Det går visserligen bra på fyra av fem hemsidor, men de som är rika på innehåll gör den väldigt långsam. Att t.ex. gå in på sf.se är självmord, webläsaren slocknar på en gång.

Och Apple vet om det, de tvingar sina användare till att uppgradera. De hade garanterat kunna optimera speciella builds till sina äldre enheter och fått dem lika smooth som nya, men väljer att inte göra det. Det är bara att se på android mobiler som har stort stöd av communityn. Spontant tänker jag på Oneplus One, som redan nu har build som är baserade på 7.1.1 som är snabbare än Nexus 5x t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

4år är länge för dagens elektronik, de flesta köper ny telefon var annat år...

Jag vet faktiskt ingen som byter telefon på det viset. Min är snart 6 år gammal, och kommer "antagligen" bytas till sommarn, pga att jag inte får tag i ett originalbatteri med bättre prestanda än det som sitter i. De slutade så klart tillverka batterierna, när de slutade tillverka telefonen... Och ett batteri som har legat i 5 år utan att användas är inte i bättre skick än mitt, tydligen. Jag har skruvat sönder telefonen för att testa ett par batterier vid det här laget, men de blir alltid returnerade som "dåliga", med runt 1 dygn mellan laddningarna precis som mitt eget, och inte en laddning i veckan, som det "borde" vara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Uppdateringar efter en viss punkt är bara goodwill och ofta blir sista uppdateringen en dåligt testad kompromiss med gamla drivrutiner i botten anpassade till ett nytt android. Boven i dramat är nog google som inte från början tänkt på att supporta gamla enheter med grundläggande säkerhetspatchar, sent drog de ut mer och mer funktionalitet i google services vilket bara gjort det omöjligt att installera ens den kolossen på någon äldre telefon. Kanske blir det bättre med den nya systempartitioneringen.

Tablet S utvecklades av Sony i Japan utan koppling till telefonutvecklingen så avsaknaden av uppdateringar kan också bero på det.

Permalänk
Medlem

Nya cert kan du lägga in själv. @Baxtex Sony Tablet S (SGPT-111) har inte 4.1, det framgår av XDA. Den är inte heller från Sony Mobile (då Sony Ericsson) utan gjordes av Sony själva. Den fick aldrig mer än 4.0.3 och har inga custom ROMs. Tegra 2 var dessutom en utomordentligt dålig plattform från Nvidia, som t.o.m. CM tog bort stöd för efter CM 10.1. Medan t.ex. OMAP-enheter som tillverkaren lade ned stöd för för flera år sedan (då de slutade tillverka SoCs till telefoner) har fått CM 13. Nvidia har knappast levererat drivrutiner till nyare OS heller. Utan stöd från tillverkaren kan man inte göra så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Mitt resonemang med bilar är att man redan när man köper en bil så vet man att det ingår garanti ett antal år, under dessa år har du rätt till uppgraderingar av programvaran (ja alla bilar har ju en dator numera) - Tänk om Volvo bestämde sig att två år är en lång tid för en bil och helt enkelt skiter i att uppdatera programvaran..

Fast nu är väl garanti och uppdatering av mjukvaran två helt olika saker? Mjukvaruuppdateringar ingår hos Volvo när man gör en Volvo Original Service. Men struntar du i att serva bilen (eller inte använder en Volvo auktoriserad verkstad), så kommer Volvo inte uppdatera din bil, med undantag för mjukvarufel som riskerar att skada människor, då kommer Volvo att återkalla fordonet och uppdatera mjukvaran.

Sen så är det ju, som redan påpekat, enorm skillnad på en bil för 400 000 kr och en surfplatta av budgetmodell. Jag vågar dock lova att det inte görs så mycket mjukvaruuppdateringar till äldre modeller av Volvos bilar heller. Volvo V50 får knappast något nytt och fräscht (även om den senaste modellen såldes för 4 år sedan), om nu inte exakt samma mjukvara kan delas mellan den och andra modeller.

Sen håller jag även med om att det är riktigt dåligt av tillverkare att inte släppa någon uppdatering alls. Samtidigt, vad är ett rimligt krav? 6 år? 10 år? Hur många personer har kvar en surfplatta eller mobiltelefon så länge? Hur man än vrider och vänder på det så är det slutligen en fråga om pengar. Någon måste betala för att uppdateringar ska göras till äldre modeller. Tillverkaren har ju inget annat val än att lägga kostnaden på priset. Så när man köper en budgetplatta, vad är det egentligen som prioriteras?

Permalänk
Medlem

Har en Ipad mini gen1 som mest används utav dottern. Och den är ju äldre än henne men hänger med ok och speciellt för det som hon använder den till (Youtube, Spel, Netflix). Men visst tusan märker man skillnad på dels min Honor 8 och dels sambons 6S Plus jämfört med ipaden.

Tycker det är trist när man inte får uppdateringar till elektornik längre. 4-5 år borde vara minimum då hårdvaran klarar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu har jag en likadan platta som jag har bytt ut.
Men min gamla platta fungerar idag, det som har hänt är att mjukvaran för olika tjänster har blivit nyare. Och om alla tjänster ska stöda gammal dritt, eller gammal dritt ska stöda nya saker kommer resultera i en hel arbetstimmar som kunde använda till något bättre.

Det är alltså inte ens bra för miljön att vi ingenjörer sitter och lägger ner tid på att uppgradera gammal dritt som knappt någon använder. Sedan är vissa fabrikat lite väl tröga, jag fick ingen uppgradering till min Sony surfplatta, men det gjorde heller inget, den gick att använda ändå.

Det där är ju rent vansinne. Det enda som behöver göras är att google ser till att kunna uppdatera själva källkoden till Android med säkerhetsuppdateringar. Om tillverkarnas skin inte stödjer nya versioner så får man väl iof ta standardskinnet. Hela den här röran är Googles fel och det är den enda riktigt nackdelen med Android. Dessutom är det en gigantisk nackdel jämfört mot Apple.

Men samtliga tillverkare ska inte behöva sitta och uppdatera Googles operativsystem. Google kan dessutom skriva in i användaravtalen mot tillverkarna att dom måste hålla sina enheter uppdaterade på säkerhetsfronten.

Som användare ska man inte drabbas av att t.ex. Sony säljer lite av en produkt. Hur ska man möjligtvis kunna veta det?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman90:

Fast nu är väl garanti och uppdatering av mjukvaran två helt olika saker? Mjukvaruuppdateringar ingår hos Volvo när man gör en Volvo Original Service. Men struntar du i att serva bilen (eller inte använder en Volvo auktoriserad verkstad), så kommer Volvo inte uppdatera din bil, med undantag för mjukvarufel som riskerar att skada människor, då kommer Volvo att återkalla fordonet och uppdatera mjukvaran.

Sen så är det ju, som redan påpekat, enorm skillnad på en bil för 400 000 kr och en surfplatta av budgetmodell. Jag vågar dock lova att det inte görs så mycket mjukvaruuppdateringar till äldre modeller av Volvos bilar heller. Volvo V50 får knappast något nytt och fräscht (även om den senaste modellen såldes för 4 år sedan), om nu inte exakt samma mjukvara kan delas mellan den och andra modeller.

Sen håller jag även med om att det är riktigt dåligt av tillverkare att inte släppa någon uppdatering alls. Samtidigt, vad är ett rimligt krav? 6 år? 10 år? Hur många personer har kvar en surfplatta eller mobiltelefon så länge? Hur man än vrider och vänder på det så är det slutligen en fråga om pengar. Någon måste betala för att uppdateringar ska göras till äldre modeller. Tillverkaren har ju inget annat val än att lägga kostnaden på priset. Så när man köper en budgetplatta, vad är det egentligen som prioriteras?

Jag håller självklart med om att det är skillnad, men vad är en premiumbil då? Menar du att vissa bilar är så billiga att dom inte borde få några uppdateringar alls eller omfattas av någon typ av garanti?

Vad är ett garantiärende? Min surfplatta går helt enkelt inte att använda längre då SSL certifikatet gått ut, vilket gör att man får certifikatvarningar på en himla massa websidor. Bör det omfattas av garanti? Enheten är ju trasig, även om det är mjukvaran som är trasig?

Sen håller jag inte med om att Sony är en billig padda, Sony har aldrig varit billiga, tror jag betalade runt 4.000 för min, vilket inte var så många kronor dyrare än en IPAD 3.....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av StegeSWE:

ehh.. Vem idag har samma telefon i 5 år... mobil telefoner idag är ju färskvara..

Det där är dagens "kultur" kring telefoner ja.
Det betyder inte att den är sund eller rätt, man skulle nog kunna klara sig ganska bra med en iPhone 7 i 5 år.

Men som sagt så kör jag inte den strategin, jag köper hellre billigare telefoner som OnePlus 3 och byter oftare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Är inte problemet att äldre Android inte stödjer TLS 1.2 snarare än att det är root cert som gått ut.

Lär bli många med gamla Android devices som kommer bli sura nästa år då TLS < 1.2 kommer sluta fungera. Men kanske det du menade med root cert för det är väl så det stängs av.

Permalänk
Medlem

I övrigt bör det sitta Tegra 2 i någon biltillverkares infotainment-system som aldrig uppdaterats heller. Eller tja, deras generella Linux-stöd bör vara något bättre än Android-stödet. Kerneln kommer dock inte vara ny.

@heatm Knappast Googles fel att Nvidia valt att inte stödja Android. Säkerhetsuppdateringar hjälper inte till något så gammalt som ICS om alla tredjepartsutvecklare slutat stödja den, eller om apparna t.ex. börjat kräva NEON. Då kan du fortfarande inte använda den. Det fanns typ två Tegra 2-enheter som fick 4.1.1 officiellt och CM tog bort stödet efter Android 4.2. Hade det funnits drivrutiner hade fler enheter uppgraderats och fått betydligt senare OS, CM hade kunnat kört ett tag längre också.