Ny Acer XB271HUA, väldigt svaga ränder på displayen

Permalänk
Medlem

Ny Acer XB271HUA, väldigt svaga ränder på displayen

Hej,

Köpte igår en Acer XB271HUA och eftersom att jag är väldigt petig när det kommer till detaljer märkte jag snabbt hur det syns flera vertikala ränder i ett område kring mitten av displayen. Det går tyvärr inte att få på bild eftersom att de är väldigt svaga. De har ingen färg utan det är bara lite mörkare varannan rand och de syns inte alls när det är mörkare färger eller när man kollar från sidan. Ränderna syns bara i området omkring mitten av skärmen och resten av displayen ser normal ut.

Jag har testat med två olika DP-kablar samt med HDMI kabel, har även installerat om grafikdrivrutiner.

För mig verkar det som om det är något fel med bakgrundsbelysningen som gör att det blir ojämnt men jag har inte hittat någon med liknande problem så jag har ingen aning. Förhoppningsvis vet någon här vad det kan vara.

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Kevve:

Hej,

Köpte igår en Acer XB271HUA och eftersom att jag är väldigt petig när det kommer till detaljer märkte jag snabbt hur det syns flera vertikala ränder i ett område kring mitten av displayen. Det går tyvärr inte att få på bild eftersom att de är väldigt svaga. De har ingen färg utan det är bara lite mörkare varannan rand och de syns inte alls när det är mörkare färger eller när man kollar från sidan. Ränderna syns bara i området omkring mitten av skärmen och resten av displayen ser normal ut.

Jag har testat med två olika DP-kablar samt med HDMI kabel, har även installerat om grafikdrivrutiner.

För mig verkar det som om det är något fel med bakgrundsbelysningen som gör att det blir ojämnt men jag har inte hittat någon med liknande problem så jag har ingen aning. Förhoppningsvis vet någon här vad det kan vara.

Tack på förhand.

Hej!

Jag har köpt samma skärm och den är i nuläget på väg hem till mig så kan inte bekräfta att ovan gäller för mig med. Men blir så klart orolig av din text. Vi har en parallel diskussion kring denna skärm (där kallad spökskärm i och med den knapphändiga information som finns kring den): #16572153

OP i tråden ovan verkar dock nöjd och har inte rapporterat något liknande (efter lite strul med hz-frekvens). All input kring dessa problem uppskattas. Min egen frågeställning är om vi (som köpt skärmen) gjort ett riktigt bra klipp eller snarare "skitit oss rakt i näven". Garanti gäller ju så klart men vem tycker det är kul att skicka grejer fram och tillbaka ..

//Snoddas

Permalänk
Medlem

Jag köpte en XB271HUA igår och jag kan inte se något liknande du beskriver. Om jag verkligen anstränger mig kanske jag kan se något väldigt svagt om bakgrunden är vit. Det är inget jag tänkt på innan och det är inget som stör heller.

Hur breda är strecken?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@hundburgaren: Den är nu inne hos inet på service så kan inte säga exakt, men tunna, ett par mm.. Det är dock många tätt ihop, som ett mönster.

Permalänk
Medlem

@Kevve: Jag hoppas det löser sig åt dig, helt enkelt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag köpte samma skärm här om dagen. Om jag verkligen tokstirrar från <20 cm avstånd på en helvit bakgrund kan jag tyda väldigt svaga vertikala ränder.
När jag sitter som normalt cirka 70 cm ifrån skärmen syns absolut ingenting mot samma vita bakgrund.
Provade du att mixtra med färginställningarna/ljusstyrkan etc på skärmen? Syntes strecken mot andra färger än vit?

Permalänk
Medlem

Jag köpte samma skärm som dig för ungefär 1 månad sedan. Det var exakt samma problem som du beskriver. Va inne på inet men de hitta inget fel för det kommer och går. Nu är problemet helt borta. Skumt men jag tror om du väntar någon månad så går det över. Gjorde de som sagt för mig

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk

Sitter själv och funderar på att slå till på denna innan den tar slut.

Mitt skrivbord är bara 60cm brett så är rädd att skärmen kommer hamna ganska nära mig. Kan någon som har skärmen mäta hur många cm det är från väggen till där panelen börjar om foten ställs mot väggen, samt hur långt utanför skrivbordet foten går att flytta innan skärmen börjar bli ostabil?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

@hipstergamer:

Permalänk
Medlem

Hur gick det för dig på inet :)?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

@molliz: Fick ett samtal igår om att de kommer göra återköp så det gick bra

Permalänk

Köpte denna skärm och dum som jag va slängde jag kartongen, 2 dagar efter när jag håller på att installera upp nya datorn och nya skärmen ser jag dessa konstiga ränder, exakt som trådskaparen beskriver det.

Då jag inte har kartongen kvar så vill/kan inte Inet bara byta ut den, så nu är den hos Acer och det är upp till dom om dessa ränder är "tillräckligt många" för att dom ska laga/byta ut skärmen. Ska tilläggas att även powerknappen va paj på mitt ex...

Så nu sitter jag och hoppas att Acer lagar/byter ut den, men har inte så höga förhoppningar då Inet teknikern i butiken på Hötorget sa att han inte trodde Acer skulle göra någonting åt dessa ränder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobban99:

Köpte denna skärm och dum som jag va slängde jag kartongen, 2 dagar efter när jag håller på att installera upp nya datorn och nya skärmen ser jag dessa konstiga ränder, exakt som trådskaparen beskriver det.

Då jag inte har kartongen kvar så vill/kan inte Inet bara byta ut den, så nu är den hos Acer och det är upp till dom om dessa ränder är "tillräckligt många" för att dom ska laga/byta ut skärmen. Ska tilläggas att även powerknappen va paj på mitt ex...

Så nu sitter jag och hoppas att Acer lagar/byter ut den, men har inte så höga förhoppningar då Inet teknikern i butiken på Hötorget sa att han inte trodde Acer skulle göra någonting åt dessa ränder.

Lider med dig :/ knappen ska ju lagas såklart. Ränderna försvann från min iaf så jag håller tummarna för dig

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850