Skärmen blinkar svart - Lenovo Ideapad 700

Permalänk

Skärmen blinkar svart - Lenovo Ideapad 700

Dator: Lenovo 700 Signature edition, i5, 256 GGB SSD, 8 GB RAM, NVIDEA Geforce 950M. Inköpt i november 2016.

När jag är i Internet Explorer och ska öppna t.ex en ny flik eller bläddra mellan olika flikar så blinkar skärmen svart en gång. Jag har fått ett meddelade i Windows som lyder såhär:

"Det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen. Microsofts grundläggande bildskärmsdrivrutin används istället. Se om det finns en nyare bildskärmsdrivrutin på Windows update". (vilket jag gjort, den säger att senaste är installerad).

Vad är fel och vad ska jag göra ?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camera:

Dator: Lenovo 700 Signature edition, i5, 256 GGB SSD, 8 GB RAM, NVIDEA Geforce 950M. Inköpt i november 2016.

När jag är i Internet Explorer och ska öppna t.ex en ny flik eller bläddra mellan olika flikar så blinkar skärmen svart en gång. Jag har fått ett meddelade i Windows som lyder såhär:

"Det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen. Microsofts grundläggande bildskärmsdrivrutin används istället. Se om det finns en nyare bildskärmsdrivrutin på Windows update". (vilket jag gjort, den säger att senaste är installerad).

Vad är fel och vad ska jag göra ?

Hejsan Camera!

Till och börja med skulle man vilja så i Loggboken på din dator vad som den varnar för, kika gärna i Loggboken->windowsloggar->System
Här bör du kunna se röda och gula varningar, läs gärna vad dem pekar mot händer när problemet uppstår.
Klistra gärna in infon på dessa i tråden för att ge lite mer kött på benen i denna felsökning.

Väl mött!

//RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk

@Rikiru:

Tack för ditt svar. Jag gjorde som du sa och gick in i loggen. Jag har gjort en systemåterställning av datorn idag. Detta trodde Elgiganten skulle hjälpa till att fixa problemet, det gjorde det inte...

Så till loggen, vad står där:

Fel - DistributedCOM
Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
och APPID till användaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

Kritiskt - DriverFrameworks-Usermode
Enheten System Interface Foundation Device (plats (unknown)) är offline på grund av att en drivrutin i användarläge kraschat. Windows försöker starta om enheten ytterligare 5 gånger. Kontakta tillverkaren av enheten om du vill ha mer information om det här problemet.

Ett problem inträffade för en eller flera drivrutiner i användarläge. Värdprocessen har avslutats. Detta kan tillfälligt påverka åtkomsten till enheten.

Varning - Kernel-PnP
The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ROOT\SYSTEM\0001.

Fel - Service Control Manager
Tjänsten Intel(R) PROSet/Wireless Zero Configuration Service avbröts med följande fel:
%%2147770990

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Camera: hmm.. enligt ditt svar skulle jag vilja testa följande:

Om du klickar på start menyn och söker efter: services.msc

Öppna denna och du bör få upp ett fönster med samtliga tjänster som finns för dator, du vill leta efter tjänsten som heter:
"Windows Driver Foundation - User-mode Driver Framework"

Högerklicka på den och välj Egenskaper.
du bör nu kunna se startmoted: Manuellt.

Ändra denna till: Automatiskt
Starta om datorn och se om problemet kvarstår.

//RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Skrivet av Rikiru:

@Camera: hmm.. enligt ditt svar skulle jag vilja testa följande:

Om du klickar på start menyn och söker efter: services.msc

Öppna denna och du bör få upp ett fönster med samtliga tjänster som finns för dator, du vill leta efter tjänsten som heter:
"Windows Driver Foundation - User-mode Driver Framework"

Högerklicka på den och välj Egenskaper.
du bör nu kunna se startmoted: Manuellt.

Ändra denna till: Automatiskt
Starta om datorn och se om problemet kvarstår.

//RikiRu

Tack igen för svar, jag provade enligt det du skrev. Tyvärr hjälpte det inte. Det är konstigt när jag byter från en flik med Youtube till en flik med Google så blinkar skärmen svart i en sekund. Den gör inte detta när jag byter mellan en flik med Google till en annan flik med Google. Verkar som att det är när man har en flik med videografik som det blir problem. Det blinkar också svart precis när en video på Youtube har slutat.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camera:

Tack igen för svar, jag provade enligt det du skrev. Tyvärr hjälpte det inte. Det är konstigt när jag byter från en flik med Youtube till en flik med Google så blinkar skärmen svart i en sekund. Den gör inte detta när jag byter mellan en flik med Google till en annan flik med Google. Verkar som att det är när man har en flik med videografik som det blir problem. Det blinkar också svart precis när en video på Youtube har slutat.

Känns som att så fort datorn försöker använda sig av hårdvaruaccelration till ditt grafikkort så flippar drivrutinen och tappar kontakt.

Har du testat med de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort på datorn?
Har du testa med en annan webbläsare än IE?

//RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Skrivet av Rikiru:

Känns som att så fort datorn försöker använda sig av hårdvaruaccelration till ditt grafikkort så flippar drivrutinen och tappar kontakt.

Har du testat med de senaste drivrutinerna för ditt grafikkort på datorn?
Har du testa med en annan webbläsare än IE?

//RikiRu

Jag uppdaterade drivrutinen till grafikkortet alldeles nyss via Nvidea:s hemsida och det hjälpte inte tyvärr. Det var dock en uppdatering av Game Ready Drivers jag gjorde om det nu är samma sak.

Problemet är i Microsoft Edge. Jag testade i Internet Explorer nu och det är samma problem där.

Jag var förbi Elgiganten där jag pratade med en snubbe som verkade mer insatt än vad de vanliga personerna på support brukar vara. Han gav samma råd, att först pröva att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet. Om inte det hjälpte skulle jag komma in med datorn. Han informerade om att detta med svartblinkade skärm har varit ett känt fel som drabbat många som haft ett AMD Radeon grafikkort men inte Nvidea.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det bara i webbläsaren detta sker? Provat att ändra från hårdvaruacceleration till mjukvaruacceleration under fliken Avancerat i Internetalternativ?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Är det bara i webbläsaren detta sker? Provat att ändra från hårdvaruacceleration till mjukvaruacceleration under fliken Avancerat i Internetalternativ?

Tack för förslaget. Datorn är ju relativt ny utan några spel eller annat grafiskt krävande. Detär bara när jag byter från en flik med Youtube till en flik med t.ex Google. Det är inget svart blinkande när jag låter datorn vara påslagen utan att göra något. Jag kan också spela upp filmer från mina minneskort utan att det händer något.

Jag har gått in i fliken "Avancerat" i Internetalternativ. Finns en rubrik som heter Accelererad grafik. Men det finns bara en ruta att klicka i därunder:

"Använd programvarurendering istället för GPU-rendering"

Är det den du menar ?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är normalt att skärmen blinkar till när grafikdrivrutinen kraschar, så det behöver du inte vara orolig för i sig även om det inte hjälper ditt problem.

Det kan inte ha att göra med adobe flash saknas eller har webbläsarna fasat ut det vid det här laget?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camera:

Tack för förslaget. Datorn är ju relativt ny utan några spel eller annat grafiskt krävande. Detär bara när jag byter från en flik med Youtube till en flik med t.ex Google. Det är inget svart blinkande när jag låter datorn vara påslagen utan att göra något. Jag kan också spela upp filmer från mina minneskort utan att det händer något.

Jag har gått in i fliken "Avancerat" i Internetalternativ. Finns en rubrik som heter Accelererad grafik. Men det finns bara en ruta att klicka i därunder:

"Använd programvarurendering istället för GPU-rendering"

Är det den du menar ?

Hej!

Bara för att det inte är ett krävande spel så betyder det inte att den inte använder grafiken i datorn för att ta hand om tyngre arbeten som man kan snabba upp.

Ditt problem är att grafikkorts drivrutinen krashar i samband med att ditt grafikkorts skall användas för "extra kraft."
Det kan vara nvlddmkm.sys som strular om det är ett nvidia kort, kolla i event loggsen om det står något om nvlddmkm.sys

Jag har en go guide om det skulle vara problem det, den finns HÄR!

//RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Skrivet av Rikiru:

Hej!

Bara för att det inte är ett krävande spel så betyder det inte att den inte använder grafiken i datorn för att ta hand om tyngre arbeten som man kan snabba upp.

Ditt problem är att grafikkorts drivrutinen krashar i samband med att ditt grafikkorts skall användas för "extra kraft."
Det kan vara nvlddmkm.sys som strular om det är ett nvidia kort, kolla i event loggsen om det står något om nvlddmkm.sys

Jag har en go guide om det skulle vara problem det, den finns HÄR!

//RikiRu

Tack, jag kollade loggboken, det vanligaste felmeddelandet jag hittar är DistributedCOM (meddelandenr 10016). Inget om nvlddmkm.sys dock.

När jag pratade med killen på Elgiganten idag så sa jag att jag gjort en fullständig systemåterställning av datorn. Han sa att om inte det hjälpte så är det inget hårdvarufel på datorn. Hans kollega innan trodde att en systemåterställning med stor sannolikhet skulle lösa problemet, det gjorde det inte. Problemet är väl förmodligen drivrutinerna till grafikkortet då.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hittar bara hit:

http://support.lenovo.com/se/sv/products/laptops-and-netbooks...

Känns som du måste köra ngn update util därifrån. Uppdatera allt, Bios, drivisar etc

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camera:

Tack, jag kollade loggboken, det vanligaste felmeddelandet jag hittar är DistributedCOM (meddelandenr 10016). Inget om nvlddmkm.sys dock.

När jag pratade med killen på Elgiganten idag så sa jag att jag gjort en fullständig systemåterställning av datorn. Han sa att om inte det hjälpte så är det inget hårdvarufel på datorn. Hans kollega innan trodde att en systemåterställning med stor sannolikhet skulle lösa problemet, det gjorde det inte. Problemet är väl förmodligen drivrutinerna till grafikkortet då.

Hej!

Med största sannolikhet inget hårdvarufel om du kör lite tester på datorn.
Jag brukar alltid köra en hel del tester på samtliga datorer som kommer in till mig dagligen i mitt arbete, bara för att utesluta hårdvaran från mjukvaran.

- Prime95, Stresstest till din CPU (Processor), om din dator klarar 20-25 minuter av detta test kan man med största sannolikhet säga att det inte är något problem med processorn.
- Furmark, stresstest för din GPU (Grafikkort), om den klarar 20-25 man man i med största sannolikhet utesluta din GPU som hårdvarufel.
- Crystaldiskinfo, snabbt test på din / dina hårddiskar, för att se om det är något problem där.
- Memtest86 - snabbt test för ditt minne / RAM, funkar detta är det inget fel på minnerna.
- HWINFO , ger info om tempraturer och om volt som går till allt i datorn, kan vara bra att kontrollera att 12 volt är på 12, 5 på 5, och 3 på 3.

Fungerar allt detta på datorn, kan man med största sannolikhet utesluta hårdvarufel.

//RikiRu

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camera:

Tack för förslaget. Datorn är ju relativt ny utan några spel eller annat grafiskt krävande. Detär bara när jag byter från en flik med Youtube till en flik med t.ex Google. Det är inget svart blinkande när jag låter datorn vara påslagen utan att göra något. Jag kan också spela upp filmer från mina minneskort utan att det händer något.

Jag har gått in i fliken "Avancerat" i Internetalternativ. Finns en rubrik som heter Accelererad grafik. Men det finns bara en ruta att klicka i därunder:

"Använd programvarurendering istället för GPU-rendering"

Är det den du menar ?

Ja

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Tror jag har glömt svara på vad som hände. Jag provade detta alternativ med att bocka i
"Använd programvarurendering i stället för GPU -rendering" som det står i fliken "Avancerat" i Internetalternativ.

Tro det eller ej men det löste problemet. Frågan är om det blir någon skillnad någon annanstans om man har detta alternativ i bokat. Jag har inte märkt något i.

Meningen är väl att den inte ska vara i bockad egentligen eller skiljer det sig från dator till dator.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD