Proximitysensor med wifirouter och mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Proximitysensor med wifirouter och mobiltelefon?

Vet inte om detta är rätt ställe att ställa frågan men jag testar:

Jag vill att min garageport öppnas så fort jag kommer i närheten av den. Detta hade jag tänkt åstakomma genom att installera en wifirouter i garaget som har en Arduino eller raspberry inkopplat på sitt LAN. Arduinon pingar min mobiltelefons IP-adress på LAN:et. Om telefonen (jag) är tillräckligt nära för att koppla upp mot LAN:et så drar arduinon ett relä som startar garageportöppnaren. Porten hålls öppen så länge min telefon finns i LAN:et.

Skulle det funka i praktiken, eller skulle det bli för segt, dvs, skulle det ta för lång tid för routern att koppla upp mot min telefon för att det ska fungera smidigt?

Tankar? Idéer?

Visa signatur

Vem har bajsat i min termos?

Permalänk
Medlem

Ett problem med detta, utan riktning kommer garaget öppnas hela tiden.
Sedan LAN lär vara för segt, RF moduler är nog ett bättre alternativ men det är en hel del jobb, speciellt om du vill ha det någorlunda säkert

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Vad skulle problemet med riktning vara? Förstår inte varför garaget skulle vara öppet hela tiden?

Visa signatur

Vem har bajsat i min termos?

Permalänk
Rekordmedlem

Känner du dig nöjd med säkerheten ? Den är egentligen obefintlig och baseras bara på att ingen vet om hur din öppnare fungerar. Du skriver att porten är öppen så länge telefonen är på lanet, är den då inte öppen så länge du är hemma ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Känner du dig nöjd med säkerheten ? Den är egentligen obefintlig och baseras bara på att ingen vet om hur din öppnare fungerar. Du skriver att porten är öppen så länge telefonen är på lanet, är den då inte öppen så länge du är hemma ?

Porten kommer inte att vara öppen när jag är hemma. Bor i radhus o garaget är en bit bort. Vad det gäller säkerhet så gissar jag att det klientel som tänker bryta sej in i mitt garage har mer kompetens kring bräckjärn och dyrkpistoler än nätverk. Kort sagt, vill du in i mitt garage så är det väldigt enkelt. Man skulle iofs kunna kombinera med en rörelsesensor så att min telefon måste finnas på LAN:et OCH rörelsesensorn måste ha registrerat en rörelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vem har bajsat i min termos?

Permalänk
Medlem

@Garberg:
Ja minsta drop, reconnect, reboot, krash etc skulle trigga samma beteende till att börja med för att inte tala om batterisänkan på mobilen, WiFi på mobilen går passiv så fort den inte nyttjas för att spara batteri (anledningen till att background data ofta sker i gemensamma klumpar för att minimera användandet) men att konstant pinga telefonen kommer hålla det aktivt hela tiden vilket kommer dra batteriet snabbare.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Garberg:
Ja minsta drop, reconnect, reboot, krash etc skulle trigga samma beteende till att börja med för att inte tala om batterisänkan på mobilen, WiFi på mobilen går passiv så fort den inte nyttjas för att spara batteri (anledningen till att background data ofta sker i gemensamma klumpar för att minimera användandet) men att konstant pinga telefonen kommer hålla det aktivt hela tiden vilket kommer dra batteriet snabbare.

Du har nog inte riktigt förstått hur jag menar. Ja, vid minsta drop, reconnect, reboot och rewhatever så får man naturligtvis koppla det elektriska så att porten inte öppnas. Isf får man öppna med garageportfjärren.

Förstår inte varför telefonens batteri skulle drainas bara för att jag pingar den konstant. Den pingas ju bara när den är i LAN:et och det är den bara typ 2-3 min om dagen. Och OM det skulle vara ett problem så är det ju bara att programmera Arduinon så att den slutar pinga i fem min eller nåt så fort den lyckats med en ping.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vem har bajsat i min termos?

Permalänk
Medlem

Gjorde ett enkelt test nu på mitt hem-LAN och pingade fånen. Här är ju fånen uppkopplad på WiFi-konstant och om skärmen inte är släckt på telefonen så svarar den direkt, men om skärmen är släckt så svarar den inte alls. Det innebär att jag skulle behöva trycka på hemknappen på fånen för att öppna garageporten o då kan jag ju lika gärna använda garagefjärren. Allt är skit.

Visa signatur

Vem har bajsat i min termos?

Permalänk
Medlem

Denna tråden, näst sista posten: https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=32&t=77921
Bluetooth verkar kunna vara ett alternativ fattar jag det som, om inte samma problem finns även där med släckt skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har satt upp geofencing mot min Z-wave burk. Kolla in detta: http://www.automatiserar.se/vera-visar-geofencing/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag har satt upp geofencing mot min Z-wave burk. Kolla in detta: http://www.automatiserar.se/vera-visar-geofencing/

O! Berätta mer! Vad styr du för utrustning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vem har bajsat i min termos?

Permalänk
Medlem

Jag skulle byggt det med bluetooth. Att den är öppen när telefonen är kopplad med bluetooth. Bluetooth kopplar upp även när telefonen är standby. Vet dock inte hur långt tid det tar att koppla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garberg:

O! Berätta mer! Vad styr du för utrustning?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag styr lampor, kameror, eluttag. Har rörelsesensor, dörrsensor, ljussensor och lite annat smått och gott. Jag gillar att det är så enkelt att bygga små "script" med "if this then that".

Jag har hund som rör sig i hemmet när jag inte är hemma så då vill jag inte att han ska trigga saker, däremot vill jag att rörelsesensorn ska triggas när jag är hemma. Så systemet håller koll på när jag är hemma.

Ett exempel på en styrning jag har satt upp för att hjälpa om nån går på toa på natten:

OM jag (eller annan geofencingperson) är hemma OCH det är mörkt i hallen OCH rörelsedetektorn känner av rörelse: Dimmra upp lampan i hallen till 30% vänta 5 minuter, OM ingen rörelse detekteras, dimmra ner lampan till 0%.

Permalänk
Medlem

jag har gjort en egen garageportstyrning som jag skrivit om på olika ställen, ska sammanfatta det i närtid. Den styrs via nätverket så att jag kan styra den via linuxservern eller via app som jag gjort själv. Kan styra den både via iPhone och Apple Watch. Det finns en del säkerhetsfunktioner som gör att den inte ska kunna hackas eller öppna av misstag. Som exempel är styrningen bortkopplad då larmet till bostaden är aktiverat. Skulle den mot förmodan ändå aktiveras så får jag SMS/push. Har kört det i typ ett halvår utan missöden...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle använda mig av "Owntracks" som skickar din GPS position till din server. (typ av geofencing)
Om man är bra på att programmera kan man tex se till att den bara öppnar porten om du kommer kör en viss väg/hastighet.
Hur som helst skulle jag ha mer än 1 variabel som uppfylls innan den öppnar för att undvika fel.

Tänker inte jämföra med Z-wave varianten då för- och nackdelar hel beror på vilka förkunskaper man har, vad man redan har hemma, samt hur mycket jobb man vill lägga på det (Dem kan viserligen även fungera tillsammans).