Raijintek lanserar Mini ITX-chassit Metis Plus

Permalänk
Melding Plague

Raijintek lanserar Mini ITX-chassit Metis Plus

Det populära chassit Metis från Raijintek får en uppföljare i form av Metis Plus, med utökad plats för kylning och lagringsenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning med den utökade kylningen
... men verkar som den bara finns med fönster
(Skulle helst slippa det)

Hmm, undrar om man kan få in längre än 17 cm grafikkort om man har ett tillräckligt kort nätagg?
Det är kanske för trångt för det, men det skulle ju verkligen utöka flexibiliteten en hel del!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Redigt mysko redigering på videon

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Hoppas dom släpper en variant utan fönster också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan sätta en radiator i toppen ?

Permalänk
Medlem

@izzeww: Jag har sett moddar på vanliga Metis där folk har borrat två fläkthål i taket och sedan använt en radiator. Det är väldigt tight mellan den och grafikkortet, beroende på vad för radiator du använder självklart. Men det KAN gå. Ingenting jag lovar dock.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Jag tänkte samma sak ang. grafikkort. Har sett bilder på vanliga Metis med längre grafikkort och med SFX-L nätagg eller dylikt. Men jag antar att det bör funka om man har ett kortare nätagg då det ser ut som att chassit är helt tomt där fram i videon. Möjligtvis att man skulle behöva ta bort den där SSD-bracketen som sitter i taket. Men man tycker ju att det borde gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ett steg i rätt riktning med den utökade kylningen
... men verkar som den bara finns med fönster
(Skulle helst slippa det)

Hmm, undrar om man kan få in längre än 17 cm grafikkort om man har ett tillräckligt kort nätagg?
Det är kanske för trångt för det, men det skulle ju verkligen utöka flexibiliteten en hel del!

Fram till för några dagar sedan så hade jag ett Metis med ett ca 25 cm långt grafikkort. Om du har ett SFX-aggregat så kan du klämma in ett grafikkort på ca 26 cm.

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Fram till för några dagar sedan så hade jag ett Metis med ett ca 25 cm långt grafikkort. Om du har ett SFX-aggregat så kan du klämma in ett grafikkort på ca 26 cm.

Schysst!
... men med ett vanligt ATX-agg är det kört antar jag?
(Agg på 14-15 cm är ju inte såååå ovanliga nuförtiden, men jag undrar om inte sladdarna kommer ivägen för kortet på dem)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bra, men slår fortfarande inte Dan Cases A4-SFX. Vem behöver fullstora nätagg när SFX-storlek finns.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Bra, men slår fortfarande inte Dan Cases A4-SFX. Vem behöver fullstora nätagg när SFX-storlek finns.

A4 är grym som designkoncept, men väldigt begränsad när det gäller tex cpu-kylning...
(och jag undrar hur varm den blir om man inte kör en radialkylare på grafikkortet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Redigt mysko redigering på videon

Stole my words!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

A4 är grym som designkoncept, men väldigt begränsad när det gäller tex cpu-kylning...
(och jag undrar hur varm den blir om man inte kör en radialkylare på grafikkortet)

Ja att tokklocka CPUn i A4-SFX är troligtvis ingen hit, men jag tror inte att grafikkortet kommer att påverka CPU-temperaturen nämnvärt då de befinner sig i olika "chambers".

Väntar med spänning på mitt A4-SFX

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Fortfarande samma dumma design. "Kuber" vars mål är att ta så mycket plats som möjligt men fortfarande vara trånga.
Man väljer ITX för att det ska vara litet, men tydligen kan man bara sätta nätaggregat på två sätt på mini-ITX. Och det är antingen rätt framför processorn eller längst fram i lådan. Alltså allt för att lådan inte bara ska ta upp så mycket skrivbordsyta som möjligt genom att bygga på längden och bredden samtidigt. Utan även för att trots detta göra den riktigt trång och jävlig inuti. Med värdelös kylning förstås.

Varför bygger ingen ett nätt ITX-system som bygger på höjden som normala tornchassin? Då skulle man lätt få ganska luftig dator med bra kylning samtidigt som man kan få den att ta upp väldigt lite skrivbordsyta. Kan inte förstå det men det finns verkligen ingenstans.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Silverstone hade ju Fortress iTX, men det är nog EOL, var ett utmärkt chassi när det begav sig.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=333

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Aleshi: Silverstone hade ju Fortress iTX, men det är nog EOL, var ett utmärkt chassi när det begav sig.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=333

http://www.silverstonetek.com/images/products/ft03-mini/FT03B-Mini-34View.jpg
MVH

Ja det har väl vettigast "footprint", även fast luftkylningsmöjligheterna blir lite lidande med den konstruktionen. Konceptet gör sig inte lika bra som på dess storebror. Men tror det är EOL ja.
Men man behöver ju faktiskt inte krångla till och göra så lustiga chassin. Vanlig towerkonstruktion fast med ITX, inga 5,25" och footprint på 220x150mm vore något. Runt 60% så stort på skrivbordet men möjligheter till bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ett steg i rätt riktning med den utökade kylningen
... men verkar som den bara finns med fönster
(Skulle helst slippa det)

Hmm, undrar om man kan få in längre än 17 cm grafikkort om man har ett tillräckligt kort nätagg?
Det är kanske för trångt för det, men det skulle ju verkligen utöka flexibiliteten en hel del!

Har byggt ihop en dator i den lådan med ett 24cm långt gtx 1060. Använder då ett 14 cm långt ickemodulärt nätagg. Det går, men där är jävligt tajt. Antagligen skulle kontakterna på ett modulärt gå i grafikkortet.

För övrigt, alla som monterar i detta chassi: om det känns för trångt går det att skruva loss hela taket. Hjälper rätt mycket.

Edit: tänkte ladda upp en bild, men lyckas inte med telefonen :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är ännu en i gänget som kan förtydliga att 170mm max-längd på grafikkortet är bullshit Jag själv har ett metis med ett CM600M + ett MSI 970 på 269mm. Detta är dock jäääkligt tajt, kablarna från usb-portarna mm i fronten måste böjas, samt att jag har fått korta ner "ställningen" som man fäster nätagget i för att grafikkortet och nätagget inte ska pressas för hårt mot varandra.

Så det där med 170mm är snarare minimum skulle jag säga

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför bygger ingen ett nätt ITX-system som bygger på höjden som normala tornchassin? Då skulle man lätt få ganska luftig dator med bra kylning samtidigt som man kan få den att ta upp väldigt lite skrivbordsyta. Kan inte förstå det men det finns verkligen ingenstans.

Tja, man får ju rätt begränsad längd på grafikkortet... Att sätta nätagget i fronten kan vara ett rätt smart sätt att utnyttja volymen i lådan, genom att hålla nere tomrummet i lådan, och ändå (om man bygger den rätt) få in relativt långa grafikkort.
Men jepp, man sumpar lite skrivbordsyta jämfört med en vanlig tower. (om man inte ställer den på högkant a'la Silverstone)

...

Är inte typ tex Jonsbo U2 det du eftersöker? (Tyvärr lite för begränsad ventilation i fronten kan jag tycka, men typ rätt format?)

*edit*
Bra info Devilsdad och Vompen!
Så länge de inte ändrat måtten på denna version då..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hur får man plats med 4 st 2,5" enheter?

2 st i botten och 1 i toppen men den fjärde då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tja, man får ju rätt begränsad längd på grafikkortet... Att sätta nätagget i fronten kan vara ett rätt smart sätt att utnyttja volymen i lådan, genom att hålla nere tomrummet i lådan, och ändå (om man bygger den rätt) få in relativt långa grafikkort.
Men jepp, man sumpar lite skrivbordsyta jämfört med en vanlig tower. (om man inte ställer den på högkant a'la Silverstone)

...

Är inte typ tex Jonsbo U2 det du eftersöker? (Tyvärr lite för begränsad ventilation i fronten kan jag tycka, men typ rätt format?)

*edit*
Bra info Devilsdad och Vompen!
Så länge de inte ändrat måtten på denna version då..

Ja grafikkortslängden blir ju begränsad. Men med lite modernare HBM/HBM2-baserade grafikkort lär inte det vara ett problem.
Angående Jonsbo U2 så har det rätt grundprincip. Men kylningen är verkligen inget vidare, svårt att modda in bättre snyggt själv och dessutom inget fläktfilter vilket är ett krav. Sedan tycker jag gott de kunnat använda lite av den väl tilltagns bredden till kabeldragning bakom moderkortet istället för utrymme för kylare. Så det är nära, men faller på mållinjen för min del. :/

Permalänk
Medlem

Hoppas priset är fortsatt lågt.
Detta blir alternativet om CES inte levererar på mini pc fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Skönt att man kan köpa chassit med en modifikation som många här på Sweclockers gjort själva på originalet. Tycker dom fegat lite som inte stoppat i antingen två 120mm eller en 140mm i toppen. Själv kör jag med en 140mm och gillar setupen. Hoppas priset inte blir högre.

Edit: Det var inget vidare fläktfilter på den va?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ett steg i rätt riktning med den utökade kylningen
... men verkar som den bara finns med fönster
(Skulle helst slippa det)

Hmm, undrar om man kan få in längre än 17 cm grafikkort om man har ett tillräckligt kort nätagg?
Det är kanske för trångt för det, men det skulle ju verkligen utöka flexibiliteten en hel del!

Som tidigare inlägg säger, det går att få in längre grafikkort. Jag har fått in ett GTX1080 på 26,67 cm ihop med ett SFX-nätaggregat. Det är väldigt tight knappt en mm kvar mellan cahssi och grafikkort. Lite tight även mellan grafikkort och kablage från nätaggregatet men det är helt OK. Sen får man också antingen köpa usb-kablage som är vinklade eller får man böja de befintliga. Jag böjde de befintliga Gjorde även hål i toppen för 140 mm fläkt.

Grafikkorten jag fått in i chassit
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731175
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1935999

Nätagget
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3581623

Översta bilden med GTX1080 och undre med GTX780

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

A4 är grym som designkoncept, men väldigt begränsad när det gäller tex cpu-kylning...
(och jag undrar hur varm den blir om man inte kör en radialkylare på grafikkortet)

Jag tror det går bra, två relativt avskilda kammare för moderkort/gpu samt plåten på sidorna är perforerad. CPUn kanske inte går att klocka så mkt men det behöver man ju knappt göra (för spel) med single-gpu längre. Det enda som jag skulle vara lite försiktig med är hur varmluften från nätagget tar vägen. Möjligt få den uppåt om det går.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Som tidigare inlägg säger, det går att få in längre grafikkort. Jag har fått in ett GTX1080 på 26,67 cm ihop med ett SFX-nätaggregat.

Ha där snackar vi tajt!! Nice!
... men lite synd att behöva ta till SFX-agg. Min begränsade erfarenhet av dem (Silverstones 450 gold agg) är att de inte är tillräckligt tysta.

Skrivet av Cheewie:

Jag tror det går bra, två relativt avskilda kammare för moderkort/gpu samt plåten på sidorna är perforerad. CPUn kanske inte går att klocka så mkt men det behöver man ju knappt göra (för spel) med single-gpu längre. Det enda som jag skulle vara lite försiktig med är hur varmluften från nätagget tar vägen. Möjligt få den uppåt om det går.

Mmm agget blåser väl ut uppåt, vilket borde bli hyfsat.

Jag formulerad mig dumt om grafikkortet dock: jag var mest rädd att det inte skulle klara att ventilera sig själv (speciellt om man inte har radialkylare av OEM-liknande modell) snarare än att värmen skulle sprida sig till cpu:n.

... och som sagt den där begränsade storleken för cpu-kylare, samt inget direkt luftflöde för värmen att ta vägen.

Men skulle jag vilja ha en kompakt LAN-burk eller htpc med möjlighet för vettigt grafikkort, så är det väldigt sannolikt det skulle bli en a4

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Nae, nätagget i Metis är monterat med "baksidan" neråt. Så den värmen blåses ut genom chassits undersida.
Men ja, radialfläkt är nog att föredra på grafikkortet. Kan inte tänka mig att det blir så trevligt med endast 2 fläktar i systemet om man har ett grafikkort som flänger runt sin värme i chassit. Speciellt inte om det är ett grafikkort av längre modell som då i princip helt separerar luftflödet mellan fläktarna.

Om jag skulle skaffa mig ett Metis så skulle jag nog modda dit en fläkt i botten på chassit också. Använda fläkten på baksidan som intag för CPU:n och sedan fläkten i botten som utblås. Skulle helst inte vilja se att nätagget för sköta allt utblås på egen hand. Och då grafikkortet om det inte är av väldigt liten modell skär av luftgenomströmningen mellan undre och övre delen i chassit så måste man nästan sätta den bakre fläkten som intag så att CPU:n kan få kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@Roger W: Nae, nätagget i Metis är monterat med "baksidan" neråt. Så den värmen blåses ut genom chassits undersida.
Men ja, radialfläkt är nog att föredra på grafikkortet.

Fast vi pratade om sidospåret Dan A4 (åtminstone gjorde jag det ... )
Men tillbaks till ämnet Metis nedanför:

Skrivet av TheYardbird:

Kan inte tänka mig att det blir så trevligt med endast 2 fläktar i systemet om man har ett grafikkort som flänger runt sin värme i chassit. Speciellt inte om det är ett grafikkort av längre modell som då i princip helt separerar luftflödet mellan fläktarna.

Om jag skulle skaffa mig ett Metis så skulle jag nog modda dit en fläkt i botten på chassit också. Använda fläkten på baksidan som intag för CPU:n och sedan fläkten i botten som utblås. Skulle helst inte vilja se att nätagget för sköta allt utblås på egen hand. Och då grafikkortet om det inte är av väldigt liten modell skär av luftgenomströmningen mellan undre och övre delen i chassit så måste man nästan sätta den bakre fläkten som intag så att CPU:n kan få kylning.

Fläkt även i botten vore intressant. (om man får plats med en vettig tillsammans med cpu-kylare och ev diskar)
Din layout är tänkvärd. Skulle du ha en insug då också "ovanför" grafikkortet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W: Jahaaa! Missade helt att ni börjat snacka annat chassi!

Ja så som jag skulle göra det så skulle jag ha 1-2st 120mm i taket för insug till GPU:n. Sedan sätta ett fläktfilter vid den bakre fläkten och använda den som insug för CPU:n. Sedan en fläkt i botten som tillsammans med nätagget från agera utblås Tvivlar dock starkt på att man skulle få plats med en hårddisk i botten då. KANSKE en SSD. Annars kan man ju fästa en SSD vart som helst med lite dubbelhäftande tejp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Bra, men slår fortfarande inte Dan Cases A4-SFX. Vem behöver fullstora nätagg när SFX-storlek finns.
http://hexus.net/media/uploaded/2016/5/f398319c-d643-4805-aec3-e65b0d240bbe.jpg

Japp. Väntar på leverans av mitt! Någon som redan fått tag på det?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/