Beslutsångest: Bowers & Wilkins P7 Wireless vs Sennheiser Momentum Wireless

Permalänk

Beslutsångest: Bowers & Wilkins P7 Wireless vs Sennheiser Momentum Wireless

Som titeln säger har jag riktigt svårt att bestämma mig mellan dessa två bluetooth headset som är tänkt användas till TV och surfplatta och kanske ibland till telefonen. Själv föredrar jag lite "varmare" ljud där speciellt basen och mellanregistret är lite mera i fokus, höga frekvenserna ska inte vara alltför starka men ändå så att talet hörs klart och tydligt.

Tycker ju själv att designen på Momentum lurarna är riktigt bra, väldigt lätta och ganska smidiga och ser riktigt fina ut och P7 har lite mer "oldschool elegans" och gillar lösningen med kuddarna som sitter fast med magnet. Jag har för mig att de blev förstorade kuddarna på Momentum för v2.0 som den trådlösa varianten bygger på, stämmer det? För orginal Momentum var on-ear för mig.

Men det är nog mera ljudet som väger tyngre men designen spelar väl lite roll då det är tänkt vara som gemensam användning i familjen och morsan har lättare att gilla prylar som ser lite snyggare ut.

Har en magkänsla som säger att P7 kanske skulle falla mig mera i smaken vad gäller ljudet men själva designen, ergonomin osv skulle falla åt Momentum lurarna. Decisions, decisions...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Så vad blev det?
Har sett en hel del Sennheiser momentum wireless ute, man aldrig p7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort Sennheiser PCX 550

Permalänk
Skrivet av Mike73:

Så vad blev det?
Har sett en hel del Sennheiser momentum wireless ute, man aldrig p7.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte beställt något ännu. Jag är den sortens person som alltid har bestlutsångest vid inköp och kan fundera typ ett halvår - år förrän jag skaffar något, om jag nu skaffar något (hörlurar, bildskärm, TV, telefoner, möss, datastol osv)

Eftersom det funkar via kabel men trådlöst skulle innebära mera flexibilitet/bekvämlighet så känner jag inte att det är någon panik att skaffa. Ska även uppgradera datorn här nu snart så blir lite utgifter då också. Skaffade ny skärm redan också.

Skulle säga det är för att i Sverige så är Sennheiser grymt populärt märke men jag brukar också besöka t.ex. head-fi forumet och i USA är B&W betydligt populärare än här i norden t.ex. Ljudet om jag ska dra slutsatser från alla användarkommentarer och recensioner jag läst skulle falla i favör för P7 som nästan mäter bättre trådlöst än via tråd (inte allting men frekvensresponsen ser väldigt bra ut för att vara trådlöst): http://www.innerfidelity.com/content/bowers-wilkins-p7-wirele...

Sennheiser wireless (via bluetooth): http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserMomentumWireles...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD:
Jag brukar själv läsa mycket innan jag handlar nytt, som nu senast TV.
Hörlurar började jag fundera på i början av året.

Tänkte besöka Hifiklubben imorgon och provlyssna olika lurar, främt P7 Wireless då, Sennheizer tror jag inte Hifiklubben har i sitt sortiment.

Ljudet är det viktigaste för mig, då tror jag som du säger P7 är bättre.
Jag vill helst ej ha ANC, jag har prövat en tidigare variant av Bose, samt prövat ett par Audio Technica här på jobb, blir trött i huvudet ganska snabbt.
Ljudet har inte varit bra heller.

Så det lutar redan nu åt B&W P7, har läst mycket på Head-fi.org, en bra sak med dessa är att man kan spela högt, vilket jag gillar.
En nackdel som nämnts på Head-fi är att låga volymer har varit svårt, för stora hopp mellan varje höjning.
Detta ska tydligen vara fixat med senaste FW.
Senaste FW innebär dock andra problem enligt vissa, ljudet sämre, går ej spela lika högt längre.

Jag får väl helt enkelt skaffa mig ett par och lämna tillbaks om jag inte är nöjd

Permalänk
Medlem

@Mike73: Hifiklubben säljer Sennheiser, och hade PCX550 sist jag var där. Tror de har Sonys bluetoothmodell MDR-1000X också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@oatp1b1:
Ja det stämmer, de har Sony, Denon, Sennheizer och B&W.
Tror att någon av de Senneheizer de säljer är utan ANC, annars har väl både Denon & Sony det, iaf de som Hifiklubben säljer.

Ingen som prövat Monster Elements wireless?
Har ett par Monster Turbine in ear som är väldigt nöjd med.
Vet inte hur Monster fungerar over-ear trådlöst.

Permalänk

Jag har prövat både momentum och p7. Ljudet är helt klart rejält mkt bättre på p7orna. Så för mig var valet självklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

^ OK, jo ditåt pekar det nog baserat på de recensioner & användarrecensioner som jag läst.

Blev faktiskt beställt ett (äntligen) idag, men blev varkendera av dessa. Gigantti här i Finland hade veckoslutsrabatt på Philips Fidelio M2BT hörlurarna för 139 € jämfört med vanliga priset på 229 € och gillar ju både designen (får plus när det är kompakt/elegant design för mitt behov) och ljudbalansen tycks vara någorlunda ditåt såsom B&W P7 med liten bas boost men annars ganska jämn balans med speciellt bra kvalité vad gäller basen verkar det som, det som de inte är så bra på är själva bluetooth uppkopplingen är inte den bästa, kan vara lite opålitlig och så och räckvidden dålig och mic'en är inte alls bra men det kan jag leva med för det priset, B&W P7 Wireless kostar ju ändå 350 € så det är ju nästan dubbelt så mycket och är lite osäker hur mycket användning bluetooth hörlurarna får sist och slutligen.

För 139€ tycks det vara ett riktigt bra val då de har ju förr i tiden kostat betydligt mera, lite recensioner:

http://www.whathifi.com/philips/fidelio-m2bt/review
http://www.head-fi.org/products/philips-fidelio-m2bt/reviews/...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional