Permalänk
Medlem

Växlingsfil

Jag har en fundering kring växlingsfilens storlek och placering i win 7:

Jag har 3 hårddiskar, 120gb ssd med windows, 240gb ssd med spel och en 2tb mekanisk hd.

Var skall jag lägga växlingsfilen för maximal prestanda(ffa i spel)? Hur stor skall den vara?

mvh f0rd

Permalänk
Medlem

Hade lagt den på en av SSDna.
Eller om du har mycket ramminne >/(8gb) så hade jag satt den till minimal/liten storlek och även då haft den på SSD

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@f0rd: På en av dina SSD.
Låt win sköta storleken.

Eller vet du vad.. prova olika storlekar och rapportera tillbaka vilken skillnad det blir med windows egen hantering som bas

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om du har en växlingsfil på båda SSD:erna ska väl Windows använda sig av den SSD som är minst belastad för stunden.

Permalänk
Medlem

Har du swap filen på en ssd så slits den ju lite fortare dock troligen inget som kommer att märkas.
Själv har jag den på en andra ssd.
Och jag hjar alltid kärt med en fast storlek på den.

MEN nu när jag läste denna tråd så kom jag att tänka på att det är bara onödigt på en ssd.
Detta för att när swapfilen är på en vanlig HD så blir den fort fragmenterad om windows ändrar storlke på den hela tiden och därmed tappar man i onödan prestanda på både hd men även det som behöver skrivas/läsas från swap filen.

Detta är ju inget problem på en ssd längre då en ssd visserligen kan bli fragmenterad men den kommer inte att förlora någon som helst prestanda på grund av det.

Så har nu ändrat swapfilen till att windows sköter storleken nu!

Skrivet av CeciliaB:

Om du har en växlingsfil på båda SSD:erna ska väl Windows använda sig av den SSD som är minst belastad för stunden.

Jag vet inte om jag litar på att windows söter det på ett bra sätt (om jag minns rätt så sköts inte storleken direkt bra heller).
Jag tror att den partion som widnows ligger på alltid kommer vara den som används mest så länge den inte är oerhört överbelastad då kanske windows skickar över lite till en annan ssd/hd.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666:
Här är en sida skriven av en Microsoft-anställd: https://blogs.technet.microsoft.com/clinth/2013/06/07/should-...

Citat:

If paging files are defined across multiple disks, then the paging file that is available first is used – meaning this is a load balanced situation which can help.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB: Tackar för läsvärd länk!

@Grizzly666: Rörande storlek, från https://support.microsoft.com/en-us/kb/2860880: "For example, when the system commit charge is more than 90 percent of the system commit limit, the page file is increased to back it. This continues to occur until the page file reaches three times the size of physical memory or 4 GB, whichever is larger." Med mycket RAM kan man alltså ockupera väldigt mycket utrymme. Värt att tänka på om man inte har så stor SSD.

Permalänk
Medlem

Tack för alla kloka råd