GPS utomlands med Offlinekartor. Android

Permalänk

GPS utomlands med Offlinekartor. Android

Hej, undrar om någon här har erfarenhet av att använda sin mobila GPS med offlinekartor utomlands.

I Sverige har man ju hjälp av mobildata för mer exakt platspositionering.

Ska åka utomlands i sommar (USA) och undrar om jag kommer att kunna navigera med hjälp av nedladdade offlinekartor i Androidluren.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Fungerar bra enligt mina erfarenheter. Ladda ner kartorna innan du åker eller på hotellet när du väl är framme. GPS-data kostar väl inget har jag för mig...

Visa signatur

Life is short! Eat cookies!

Permalänk
Skrivet av Phos:

Fungerar bra enligt mina erfarenheter. Ladda ner kartorna innan du åker eller på hotellet när du väl är framme. GPS-data kostar väl inget har jag för mig...

Var har du testat? Har du testat att navigera i bil samt har det fungerat bra?

Mvh

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Var har du testat? Har du testat att navigera i bil samt har det fungerat bra?

Mvh

Jag har testat att köra Google Maps offline när vi bilade i Italien förra sommaren, och det fungerade väldigt bra vad jag kommer ihåg. Kartorna tar en del plats ifall du vill ha bra information, men det är det värt. Funkade ganska bra att söka i kartorna också har jag för mig

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sålänge telefonen har A-GPS kommer den alltid använda sig av triangulering (Positionering mha master)

Permalänk
Medlem

Om du vill ha faktiskt navigering med röst utan datauppkoppling så kan det vara värt att titta på någon fristående app. Har själv kört CoPilot under ett par år och deras kartor är prisvärda och uppdaterade. Har hört gott om Here också, men inte testat själv.
På senare tid har jag bara köpt ett datapaket för landet jag åkt till och kört Google Maps, enklare så.

Permalänk

@tcntad Hittade denna info på Google maps egen hemsida: https://support.google.com/maps/answer/6291838?hl=en&ref_topi...

Tydligen skall det gå att navigera offline. Sen om den använder sig av en satellit eller triangulering mha master kan jag inte svara på.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Jag har provat offline kartor på ett par olika mobiler.
Det har alltid funkat bra med Windows Phone (Nokia Lumia 925, 930, 950XL) men jag fick det aldrig att fungera på min HTC Android.

Permalänk
Rekordmedlem

Det fungerar utmärkt att navigera offline och det är så de allra flesta riktiga navigatorer är gjorda, skaffa mjukvara och rätt kartor från något av de företag som säljer navigatorer typ Garmin, Tomtom osv och om du inte vill betala så finns det också gratisalternativ men de brukar ha lägre "turist-informationsgrad" på kartorna men handlar det om att hitta platsen snarare än att hitta en restaurang så lär det funka.
Openstreetmap är det gratiskartsystem som är störst och det finns flera olika appar och program använder de kartorna, det finns även en karteditor om man vill bidra med info tex öka detaljeringsgraden, jag har själv matat in information om vägars beläggningstyp i mitt närområde och märkt ut stigar eftersom jag cyklar mycket och ville förbättra för andra cyklister som kan ha nytta av den infon. Osmkartan kan alltså ibland vara mycket detaljerad på en viss plats om det finns någon som känt ett behov av det och bidragit med info.

Du kan hursomhelst gå in på nån av appbutikerna och söka efter OpenStreetMap, OSM eller free navigation och liknande så lär du få träffar på både gratis och betalappar som använder osm kartor och en del appar kan även växla mellan osm och kommersiella kartor.

Here har också offlinekartor, det är väl i princip bara att undvika Google som är den viktiga principen om du vill vara offline, deras "ladda ner Googlemaps" brukar inte funka särskilt bra jämfört med de andra systemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Hej, undrar om någon här har erfarenhet av att använda sin mobila GPS med offlinekartor utomlands.

I Sverige har man ju hjälp av mobildata för mer exakt platspositionering.

Ska åka utomlands i sommar (USA) och undrar om jag kommer att kunna navigera med hjälp av nedladdade offlinekartor i Androidluren.

Kan rekommendera Here maps. Detta då den även har navigering.

Är gratis och kartorna är ofta lika bra som betalalternativen

Permalänk
Medlem

Var i USA i drygt 3 veckor förra året och körde en hel del bil.

Hade förberett mig med att ladda ner Here maps med offlinekartor men ärligt talat så var den inget vidare på att navigera och fungera bra offline.

Om du ändå ska åka dit så varför inte köpa ett prepaid kort med datatrafik och sätta i din telefon? Vi köpte 5gb för ca $50 och det räckte med god marginal. Google maps fungerade hur bra som helst, även mitt i nevada/arizona-öknen där det inte ens finns vanlig mobilteckning för det verkar som att telefonen cachear rutten man matar in. Som bonus då kan ni ju även använda mobilen som vanligt.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk

@mrqaffe Tack för ett utförligt svar!

Varför menar du att man skall undvika google maps offline kartor? har du dåliga erfarenheter av det? Några funktioner som inte funkar so de skall?

Syftar främst på att du ovan nämner att gratis-apparna har dålig "turist-informationsgrad" men det borde väl vara bättre på google maps tänker jag?

Visa signatur

Citera!

Permalänk

@Luffie tack för ett bra svar! Jag har varit inne på det här med ett pre-paid kort dels för att kunna boka restauranger, hotell m.m. Men eftersom jag kommer att spendera hälften av tiden på öst-kusten och andra halvan på västkusten så undrar jag om jag kan använda GPSen utan mobil teckning i första hand. I "värsta" fall är jag inställd på att köpa ett prepaid. Tips på vilket som fungerar bra med en svensk telefon och våra band?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

Kan rekommendera Here maps. Detta då den även har navigering.

Är gratis och kartorna är ofta lika bra som betalalternativen

Har du använt de utomlands? Var isåfall och gick det bra? upplevde du några problem?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@SupakmeGusta: Testade på både Gran Canaria och på Teneriffa. Båda fungerade utmärkt.

Visa signatur

Life is short! Eat cookies!

Permalänk
Medlem

Bilade i somras ner genom Europa och använde oss av google maps offlineläge hela vägen. Har inga klagomål alls bortsett från när den tyckte att det var dags att uppdatera offlinekartorna när vi bara hade värdelöst hotellwifi...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Har använt HERE i USA och Kanada såväl öst- och västkust (från San Francisco upp till Vancouver och ned till Phoenix via Grand Canyon och tillbaka till LA och SF - också från Montreal ner till NY och DC + Philadelphia, åter in till Kanada via Niagara och tillbaka till Montreal via Toronto och Ottawa), Storbritannien och Irland, även i Portugal och Spanien utan några problem, funkade bra och kartorna verkar uppdateras regelbundet.

Permalänk
Medlem

Kör med OsmAnd. Öppen källkod, kan ladda ned vilka kartor du vill som sedan används offline. Ingen spårning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SupakmeGusta:

@mrqaffe Tack för ett utförligt svar!

Varför menar du att man skall undvika google maps offline kartor? har du dåliga erfarenheter av det? Några funktioner som inte funkar so de skall?

Syftar främst på att du ovan nämner att gratis-apparna har dålig "turist-informationsgrad" men det borde väl vara bättre på google maps tänker jag?

Google är baserat på att vara online och visa kommersiell info om närområdet för annonsering är ju deras affärsmodell, det gör ju att det funkar bäst i städer/gatumiljö där de lagt ner jobb för att kunna sälja info om var du är och var tex en butik är men de är inte lika bra mellan städer eller i terräng där Googlebilarna inte kunnat köra runt, jag tycker inte heller att deras system med hur man laddar ner "Googlemaps" funkar lika bra som de övrigas lösningar, ska man ha turistkartor för bebodda områden så är det nog så att navigatortillverkarnas system är de som har bäst balans mellan kommersiella detaljer och rent geografisk info, det är i princip som att köra en riktigt navigator via annan hårdvara när man skaffat deras appar och kartmaterial över områdena man är intresserad av.
Google ger även dålig kontroll över vilka kartområden man verkligen har tillgång till, jag upplever det inte som ett system man känner att man kan lita på att det ska fungera offline speciellt inte om det handlar om större områden.
Jag har inte provat nått seriöst på ett drygt år men prova att fixa en karta för Sverige eller Europa/USA eller vad du nu kan behöva via Google och se hur det fungerar, Google själva påpekar även att de inte visar offlinekartor över alla platser pga kommersiella avtal, de är som sagt i första hand ute efter att sälja info om var du befinner dig och vart butiker finns snarare än att vara en bra navigator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har ni installerat bl.a. Google maps offlinekartor samt Here. Skall i e.m när jag kör hem från jobbet (ca 20km) testa båda. Kommer att ta ut simkortet ur telefonen bara för att vara helt säker på att den inte fuskar på något sätt (mha mobildata eller master).

@fass När du använde Here, köpte du lokalt simkort eller körde du helt offline? (med nedladdade kartor)
@luffie

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av ChipZ:

Bilade i somras ner genom Europa och använde oss av google maps offlineläge hela vägen. Har inga klagomål alls bortsett från när den tyckte att det var dags att uppdatera offlinekartorna när vi bara hade värdelöst hotellwifi...

Tack för svar! Fick du upp rekomenderade stopp, mackar samt sevärdheter också eller var det bara ren navigation. Samt, när du stängde av den och sedan öppnade appen igen umtlands. Hade den svårt att hitta position eller fick du ta hjälp av hotellets wifi?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Tack för svar! Fick du upp rekomenderade stopp, mackar samt sevärdheter också eller var det bara ren navigation. Samt, när du stängde av den och sedan öppnade appen igen umtlands. Hade den svårt att hitta position eller fick du ta hjälp av hotellets wifi?

Minns inte riktigt, vi kunde se info om campingplatser iaf.
Vet inte om det var mobilen eller maps, men den hade en tendens att ändra inställning för gps till mobilmaster+gps för positionering vilket oftast sög. Funkade mycket bättre när man valde endast gps-signal.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

@SupakmeGusta: Vi använde T-Mobile i tjejens Oneplus 2 som smidigt nog ju har dubbla simkortsplatser och det funkade hur bra som helst. Dom frågar alltid vilken mobil man har så att det passar ihop med deras nät, vi kollade på verizon först men dom verkar mest ha stöd för telefoner som endast säljs i USA på något vis. Jag testade även Here maps offline från min mobil (Nexus 5x) men den buggade lite ibland och jag tycker att Google maps gav bättre instuktioner både visuellt och via röst.

Både offline-appar och google maps med simkort funkar säkert jättebra men det var riktigt smidigt att ha ett prepaid kort för att kolla upp restauranger/utflyktsmål via googlingar, boka hotell och liknande. Så oavsett vad du väljer så tycker jag att du ska köpa dit ett simkort med datatrafik utan att gå helt OT.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk

Jag rekommenderar Here maps i offline läge. Går att välja vilka länder man vill ha kartor för.

Vi skulle på festival ute på landet en gång. Polaren drog igång Google och jag here. Min visade en väg som tog ~20min medans Google visade en annan på över timman. Undertiden vi körde here's väg viste inte Google var vi va. Sen dess dissar jag Google maps och kör med here.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

@fass När du använde Here, köpte du lokalt simkort eller körde du helt offline? (med nedladdade kartor)

Nedladdade kartor, ingen data, orkade inte med lokalt SIM eftersom jag inte visste vilka som skulle ha bra täckning och då särskilt västkusten innebar en hel del bergs- och ökenkörning på väg ned från Kanada.

HERE verkar dock använda data mest för trafikinformation, så tror inte att en dataanslutning hade ändrat så mycket, även om det hade varit fint i vissa av städerna. Dock hände det ibland att restauranger och så hade adresser som den inte kunde hitta i offline-läge som den kunde hitta då data fanns när jag var på hotell eller på fik, men om man bokmärkte dem innan res-starten så var det aldrig några bekymmer. Oftast rörde det sig om antingen helt nya ställen eller restauranger som låg i kluster i strip malls osv.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan A-GPS och GPS är att A-GPS använder mobilmaster för att snabbt få en grov uppfattning vad du befinner dig. Sedan tar GPSen över och ger en mer exakt postition. Om man inte har tillgång till mobilnätet alltså bara GPS så kan det ta lite längre tid att få GPS-låsning. Men med alla morderna smartphones så ska det ta max 10sekunder

Permalänk
Medlem

Jag har varit en hel del i USA och bilat. Jag köpte Navigons USA-paket för att kunna ha allt offline och slippa krångla med datatrafik i luren. Det har fungerat klockrent för mig. Sen har ju ofta biluthyrarna ett ganska prisvänligt gps-paket man kan lägga till i hyran, med fördelen att man slipper pilla med telefonen i bilen.