Nya uppgifter kring AMD:s grafikarkitektur Vega läcker ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Nya uppgifter kring AMD:s grafikarkitektur Vega läcker ut på webben

Inför det officiella avtäckandet senare under veckan har nu forumanvändare grävt upp ny information om grafikarkitekturen Vega, vilken ser ut att komma med många förbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir intressant åh se om den kan leva upp till det. Kan behöva uppgradera från mitt 280X.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk

Ja om det stämmer lär det bli ett monster från AMD.

Det känns som att fyra gånger bättre strömeffektivitet skulle vara väldigt svårt att få till på samma 14nm nod som Polaris ligger på?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Vill se Sweclockers tester innan jag hoppar högt, kommer säkert hamna runt 1080 och är då helt ointressant för mig då 1080ti kommer ut nästan samtidigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar om det här också kommer innebära att GCN inte kommer ha lika bra upplyft framöver med nya drivrutiner eftersom det är en helt ny arkitektur?

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Administrativ avgift

Har en X34 predator så Vega blir totalt ointressant för mig , eller vad säger en fellow G-sync användare? @Tvelander

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

Undrar om det här också kommer innebära att GCN inte kommer ha lika bra upplyft framöver med nya drivrutiner eftersom det är en helt ny arkitektur?

Det beror nog helt på hur lik arkitekturen är, men gcn har fortfarande potential att bli snabbare om man fortsätter jobba på det... Gcn kan även tänkas få bra lyft med spel som i grunden utvecklas mot dx12/vulkan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vill se Sweclockers tester innan jag hoppar högt, kommer säkert hamna runt 1080 och är då helt ointressant för mig då 1080ti kommer ut nästan samtidigt.

Men tänk om det slår 1080TI då? är det intressant då eller måste du ha Nvidia eller är det e-penisen du är ute efter?

Permalänk
Medlem

Hoppas på priskrig och skrotande av gamla arkitekturer och slut på rebranding hejaheja! Snart är 4k här på riktigt. Undrar däremot när man kommer kunna spela 4k med 100fps+?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Låt videos och nyheter börja!!!

Jag kan knappt hålla mig!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Men tänk om det slår 1080TI då? är det intressant då eller måste du ha Nvidia eller är det e-penisen du är ute efter?

Det är väl Vega10 som ska presenteras nu och ersätta 390x och slåss mot 1080. Sen kommer ett större Vega11 som ska vara större och ersätta Fury(x), antar att det ska slåss mot 1080ti kanske?

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Entusiast

"Bilden bekräftar bland annat tidigare uppgifter om att namnet på arkitekturen blir Vega NCU, vilket står för Next Compute Unit och blir uppföljaren till GCN"

Intressant, så 5-6 års optimering för GCN åker rakt ut ur dörren?
Och frågan är då också hur det kommer gå för Polaris framöver om färska Vega baseras på en annan arkitektur.

Men det kanske blir riktigt mogna drivare på dag 1, who knows.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Har en X34 predator så Vega blir totalt ointressant för mig , eller vad säger en fellow G-sync användare? @Tvelander

Instämmer, och tänker knappast byta ut skärmen Kommer aldrig i världshistorien bli AMD för min del.

Nvidia regerar ju ensam på hela marknaden. AMD har ingenting förutom ett gäng budgetkort om man bortser från Furykorten som tyvärr idag inte är särskilt färska. Nvidia har 1080 och Titan som AMD inte har en sportsmössa att kontra.

"Vega kommer bli bättre bla bla bla" - ja, ett år senare ja....... Det fungerar inte komma ett år senare, efter Nvidia o säga "nu har vi också ett högpresterande kort", Fury X släpptes i juni 2015, 1.5 år sen, vad har de sysslat med under denna tid?

Tycker dock lika illa om Nvidia när det kommer till nya lanseringar, hålla på o ge föreställningar 1 år innan "revolutionerande teknik, det bästa någonsin bla bla" o sen tar det evigheter innan marknaden får en fysisk produkt. Bara håll käften och släpp produkten. Sluta försöka bygga momentum. Skippa allt snack om saker de inte kan hålla. Hur länge har det inte snackats om HBM2? Blir ju aldrig någon sådan lansering.

Permalänk
Medlem

Jaha, fina siffror och ord men exakt vad betyder de egentligen? Tycker mest det verkar vara massa lullull-ord och sedan ökad prestanda mot ej namngivet kort. "Primitive Shaders" är säkert något bra, men så vida det inte är en vedertagen teknik tycker jag namnvalet, även om det är logiskt, känns väldigt konstigt ur ett säljperspektiv.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

4ggr bättre effektivitet handlar inte om Polaris. Vilket kort som det jämförs är okänt men troligen skulle någon av Hawaii/grenada korten vara en bra gissning. Sen exakt vad som menas med "effektivitet" och under vilka förhållanden är säkerligen viktiga indatan. Jag tycker faktiskt AMD blivit fulare i den punkten än Nvidia på senare år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@eucalyptus: Sebbe då nu lugnar vi oss <3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Men tänk om det slår 1080TI då? är det intressant då eller måste du ha Nvidia eller är det e-penisen du är ute efter?

eller varför inte GTX 1080 prestanda till ett betydligt lägre pris? Lägger sig AMD med ett kort som presterar som 1080 men kostar som 1070 bör det ju bli en winner

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

NCU ska tydligen ha variable SIMD längd.
I GCN så har varje CU en SMID på 16 wavefronts, men det är väldigt sällan alla dom fylls och står då oanvända, vilket leder till förlorad prestanda och onödig värmeutveckling.

Mer info finns på reddit: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5lqale/vega_vs_gcn_arch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@eucalyptus: Sebbe då nu lugnar vi oss <3

Jo känner att jag behöver äta hahahahah Brusade nog upp lite mycket där

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD kan fixa till ockerprisera på marknaden, även om Fury var ett miserabelt misslyckande på den punkten.
Lite sent att komma 1 år senare om de inte sänker priset ordentligt, alla som satt på 290 och 970/980 och hade pengar i fickan har redan köpt Nvidia kort.
Marknaden är borta, nu sitter marknaden och väntar på nästa generation 1070/1080.

Early bird gets the worm.

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad!
Hoppas verkligen på ett nytt RX Nano, skulle vara asfett att ha 16GB HBM2 på bara 15cm kort <3

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Man ska nog vänta tills tillförlitliga tester finns att tillgå innan man börjar hypa vega!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inget för mig (kör vidare med mitt 1080 några år till som planerat). Men hoppas på att AMD kommer in i matchen igen speciellt när det gäller energieffektivitet. Det får dock riktiga recensioner utvisa.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av eucalyptus:

Instämmer, och tänker knappast byta ut skärmen Kommer aldrig i världshistorien bli AMD för min del.

Nvidia regerar ju ensam på hela marknaden. AMD har ingenting förutom ett gäng budgetkort om man bortser från Furykorten som tyvärr idag inte är särskilt färska. Nvidia har 1080 och Titan som AMD inte har en sportsmössa att kontra.

"Vega kommer bli bättre bla bla bla" - ja, ett år senare ja....... Det fungerar inte komma ett år senare, efter Nvidia o säga "nu har vi också ett högpresterande kort", Fury X släpptes i juni 2015, 1.5 år sen, vad har de sysslat med under denna tid?

Tycker dock lika illa om Nvidia när det kommer till nya lanseringar, hålla på o ge föreställningar 1 år innan "revolutionerande teknik, det bästa någonsin bla bla" o sen tar det evigheter innan marknaden får en fysisk produkt. Bara håll käften och släpp produkten. Sluta försöka bygga momentum. Skippa allt snack om saker de inte kan hålla. Hur länge har det inte snackats om HBM2? Blir ju aldrig någon sådan lansering.

Jag då som har 4x Fury x och gsync skärm kan säga kommer inte köpa freesync skärm då det finns inga jag vill ha.
Men har g-sync laptop så kan använda min Swift helt perfekt så har båda.

Men jag det är lite jobbigt när man har gsync eller freesync då man blir låst till märke

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Man ska nog vänta tills tillförlitliga tester finns att tillgå innan man börjar hypa vega AMD!

Fixed.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Instämmer, och tänker knappast byta ut skärmen Kommer aldrig i världshistorien bli AMD för min del.

Nvidia regerar ju ensam på hela marknaden. AMD har ingenting förutom ett gäng budgetkort om man bortser från Furykorten som tyvärr idag inte är särskilt färska. Nvidia har 1080 och Titan som AMD inte har en sportsmössa att kontra.

"Vega kommer bli bättre bla bla bla" - ja, ett år senare ja....... Det fungerar inte komma ett år senare, efter Nvidia o säga "nu har vi också ett högpresterande kort", Fury X släpptes i juni 2015, 1.5 år sen, vad har de sysslat med under denna tid?

Tycker dock lika illa om Nvidia när det kommer till nya lanseringar, hålla på o ge föreställningar 1 år innan "revolutionerande teknik, det bästa någonsin bla bla" o sen tar det evigheter innan marknaden får en fysisk produkt. Bara håll käften och släpp produkten. Sluta försöka bygga momentum. Skippa allt snack om saker de inte kan hålla. Hur länge har det inte snackats om HBM2? Blir ju aldrig någon sådan lansering.

De släppte Pro Duo i april-2016, så jag förstår att de inte släppte ett nytt flaggskepp 2-3 månader efter utan valde att släppa nytt i mellan/låg segmentet. Detta för att kunna skapa något nytt flaggskepp tills i år, nu har det gått 8 månader sedan de släppte ett "värsting kort".

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Tester och info om kortet,

http://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_pro_duo_previ...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Skrivet av slusk:

Men tänk om det slår 1080TI då? är det intressant då eller måste du ha Nvidia eller är det e-penisen du är ute efter?

Slår det 1080TI är det helt klart en intressant kandidat beroende på ljudnivå,temps och byggkvalite.

Men att det skulle hända tror jag absolut inte, jag tror mer på att kortet kommer tävla med nvidias gamla kort och vinna/losa i vissa spel.

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Kommer sitta väldigt lungt i båten och invänta riktiga testresultat och inte tro på den vanliga överhypen från AMD's katastrofala PR-avdelning eller P12'or som tror att Nvidia är roten till allt ont på jorden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Var ju inte så länge sedan man köpte 1080 och vatten block på det. Blir dessa mycket snabbare får man ju fläska upp plånkan för en upggradering av GPU + vattenblock. Allt för en lååång e-penis

Permalänk
Medlem

"RAPID PACKED MATH"

Mja, känns ju mest som att PR avdelningen tävlat i att packa in så mycket buzz-words som möjligt på samma bild.