Söker rekomendation på ny stabil HDD för backups/bildbibliotek

Permalänk

Söker rekomendation på ny stabil HDD för backups/bildbibliotek

Hej

Söker rekomendation från er vad det gäller stabila hårddiskar och vilka man ska hålla sig ifrån.
Vet ju att både seagete och WD har haft sina dåliga serier men har inte riktigt haft så stor koll på vilka.

Vill minst uppnå 4 TB, bryr mig inte jättemycket om det är en HDD men gärna inte fler än 2. Vill hålla mig gärna under 2000 kr men tar de rekomendationer jag kan få.

De ska va till för att göra backups på och bildbibliotek (som jag kommer vilja komma åt och arbeta med ifrån den hårddisken över nätverk). Datorn den ska in i är tänkt att senare bli nån sorts av nas eller server, ska försöka sätta mig in i server/nas träsket.

Funderar på WD red serien, verkar bra.

Hört något bra/dåligt om någon hårddisk? Har en hårddisk som dött eller tuffar på bra efter x tid?

Tack på förhand!

Visa signatur

Meep meep! Frwl!

Permalänk

@puppyzack: Alla hårddiskar dör ju förr eller senare. Om du vill hålla backups på saker som du ska komma åt ofta så kan väl en wd black vara ett bra förslag, du sa att du ville komma åt över wifi, varför?

Permalänk

@Halloweenharen:

Min nuvarande burk har fått slut på sata platser, men ska skrapa ihop en till dator till tjejen med delar jag har hemma som jag tänkte slänga in lite hdd's i för backups som en temporär lösning. Ska uppgradera min burk men ska se vad amd har att komma med Zen nu i år innan jag bestämmer mig.

På sikt så har jag planer på att bygga nån sorts server/nas, ska läsa på om det hela tänkte jag. Bygga datorer är som skit kul lego för mig.

Visa signatur

Meep meep! Frwl!

Permalänk

@puppyzack: det finns sata hubbar

Permalänk
Medlem

Modellerna byts ut mot nyare så ofta att det inte finns någon tillförlitlig statistik på hållbarheten. Den statistik du hittar gäller en äldre version, som inte längre finns i butikerna..

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Skrivet av fagerja:

Modellerna byts ut mot nyare så ofta att det inte finns någon tillförlitlig statistik på hållbarheten. Den statistik du hittar gäller en äldre version, som inte längre finns i butikerna..

Stämmer inte riktigt till fullo.
Backblaze producerar statistik lite då och då, och flertalet av modellerna går att köpa även om de inte är top of the line längre. https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-rates-q3-20...
Stegar man bakåt i tiden hittar man äldre modeller, klicka på godtycklig tidsrymd på https://www.backblaze.com/b2/hard-drive-test-data.html.

Dock är det inte ett särskilt stort urval av modeller.
Sammanfattat historiskt sett har datan från backblaze visat att seagate dött betydligt oftare än WD, som i sin tur blir utklassade av HGST.

Permalänk
Medlem

Eftersom du skall ha diskarna för backup så skulle jag se till att köpa en med 5års garanti och sedan och sedan kör antingen raid1 eller 5. Blir iof dyrare än 2k dock.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision