Bygga egen HTPC eller köpa en färdig mediaspelare/liten dator

Permalänk
Medlem

Bygga egen HTPC eller köpa en färdig mediaspelare/liten dator

Hej.

Jag kör idag Plex media server på min stationära speldator och den står i vardagsrummet just nu så jag kör hdmi till recivern och sedan till Tv´n där, men i sovrummet har jag en Xbox 360 med Plex på.

Jag letar efter en bättre lösning då Xbox 360n inte alltid vill som jag vill + att jag skulle vilja slippa gå till vardagsrummet och starta speldatorn när jag vill ligga i sängen och se på film, och är det då kvällstid så blir datorn ståendes igång då man inte direkt vill kliva upp och gå till vardagsrummet för att slå av den.

En tanke var att bygga en HTPC med stora hårddiskar och använda den även som lagring, för då kan jag i framtiden flytta den till vardagsrummet och använda den där via hdmi och även köra Plex media server på den som står igång hela tiden och en Plex klient i sovrummet

En annan tanke var att köpa t.ex en Asrock beebox med windows gränssnitt och spela filerna i MPC-HC med extern hårddisk inkopplad som lagring då finns även möjlighet till Plex media server som streamar in till sovrummet, men problemet här är att jag är osäker på om en beebox klarar av transcoding vilket plex kräver så fort en undertextfil finns med i mappen

en 3dje tanke är en NAS/Server som alltid står igång och delar alla filer på nätverket och t.ex 2 beebox med windows och MPC-HC, en i sovrummet och en i vardagsrummet. Alternativt HTPC som server och 1st beebox i sovrummet

4de tanken är en NAS/server med alla filer och t.ex 2st nvidia shield tv med antingen Kodi eller Plex på, väljer jag plex så kan jag inte ha en vanlig NAS utan måste då ha en för 10.000kr som klarar av transcoding, eller så måste jag ha en dator stå och tuffa på som klarar transcoding och då känns det som att den datorn lika gärna kan vara HTPC som i första tanken här ovanför och då behövs bara en nvidia shield som då blir i sovrummet. Kodi har jag ingen erfarenhet av så den vet jag inte om kräver transcoding.

Varför jag fått tanken att köra windows och MPC-HC är för att då kan jag bitstreama original ljudet och låta recivern ta hand om det då den gör det bättre än dom integrerade ljudkorten i datorerna.
Sen är det lätt att få tillgång till alla streaming tjänster så som netflix och alla playkanaler då man kan köra dom genom Chrome och inte behöver appar för det.
Och om allt kör windows är det lätt att bara klicka in i dom delade mapparna och välja film.

Så hur hade ni gjort?
Eller har ni några helt andra lösningar än mina här ovan som smidigt gör att jag får tillgång till min media i båda rummen?

Tacksam för hjälp då jag känner att detta är en djungel för mig...

Mvh Dennis

Permalänk
Medlem

Chromecast och appen Videostream!

Annars har jag själv en mITX pc i TV bänken kopplad till en receiver. Den fungerar även som fil- och printerserver och jag har även en databas där för att kunna testa vissa saker hemma. Men i praktiken jag använder den inte som HTPC längre utan bara som server. Det är så mycket smidigare med Chromecast och spela Netflix etc direkt från telefonen. För filmer som ligger lagrade på HTPC så använder jag Videostream från telefonen. Fungerar väldigt smidigt faktiskt. Det är bara om jag har en blu ray skiva som jag kollar från htpc, men det blir ju inte så ofta.

Permalänk
Medlem

Behöver inte transkoda om du skickar till Shield, den spelar upp allt på egen hand.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Även när det ligger en .srt fil i mappen? För vad jag kan få fram på plex hemsida så måste den transkoda så fort det finns en undertextfil med.

Med shield och kodi, hur får den tag i filerna? Delade filer på nätverket och sen gör den allt jobb själv eller måste jag ha en kodi server också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Även när det ligger en .srt fil i mappen? För vad jag kan få fram på plex hemsida så måste den transkoda så fort det finns en undertextfil med.

Med shield och kodi, hur får den tag i filerna? Delade filer på nätverket och sen gör den allt jobb själv eller måste jag ha en kodi server också?

Skickades från m.sweclockers.com

Delade filer på nätverket funkar utmärkt, sen ha Kodi på Shielden för uppspelning, snygga bibliotek och div annat trevligt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3286559

Nån som kan dubbelkolla så att alla delar passar ihop?
Ska bygga en htpc med plats för lagring, och kunna spela upp HD filmer.

Skickades från m.sweclockers.com