Skadad minnessticka testas felfritt i 10+h Memtest

Permalänk
Medlem

Skadad minnessticka testas felfritt i 10+h Memtest

Hej! Jag har något som jag tror kommer erbjuda en hel del tuggmotstånd även för den som har djup förståelse för hur minnen fungerar.

Köpte nytt ram (2x4gb Corsair Value Select 10600 1333mhz) till min iMac mid2011 21,5". Nånting sket sig vid installationen (ej ESD - bar band anslutet till chassi och strömkabeln (jordad) satt i)
Resultat: en brickad Intel SSD och vägrad bootning. Var aldrig ens i närheten av hårddisken (intern - och svår att nå bakom displaypanelen etc) och detta måste vara ett mycket osannolikt sammanträffande, och det är inte det som är problemet.

En sticka fungerar helt felfritt. Den andra hänger datorn under olika faser av uppstart och inloggning. Jag har testat en rimlig andel av alla möjliga kombinationer av minnessticka och sockel (4 har den) och allt pekar mot samma sticka.

Så naturligtvis vill jag reklamera (Webhallen) men jag vill ju vara absolut säker på min sak först.
Så jag körde först Apple Hardware Test (med extensive-alternativet) och sedan Memtest 4.23 för osX/macOS. I single-user mode

Gissa vad? Inga fel. Inte minsta lilla. Har testat den misstänkta stickan ensam, med tvillingen, med tvillingen fast bytta platser, och i sällskap med en 1gb-sticka. Testade ombytta socklar även där. Pass efter pass, drygt 10 timmar i olika omgångar. Nu ska jag testa att boota Memtest86 istället, annars har kag inte den blekaste aning om hur jag ska gå vidare utan att bara ge upp!

Permalänk
Avstängd

@sp1uw: Rätt eller tillräcklig spänning? Att även ssd är onåbar kan tyda på spänningsfel.

Permalänk
Medlem

@nikitalord: Jag har luskat lite i det - tyckte idén var intressant. Men jag fann noll. So-dimmarna är på 1,5v allihop (det står pc3 och inte pc3L på samtliga (= low voltage 1,3v?)) och jag tycker inte minnesspänningen verkar gå att justera på en iMac (utifrån mina googlingar). Kanske har min dator lite instabil 1,5v spänning och den ena stickan tål det, den andra inte? Det kunde förklara. För spänningen borde fluktuera mer under start/inloggning än under testförhållandena som ju är rätt snälla...
Så jag ska testa boota i "säkert läge" i hopp om att det går bättre, och sedan kanske lyckas köra Memtest (osX) och hoppas den hittar något.

Iaf kammade Memtest86 noll. Ska testa igen under längre tid imorn, åtminstone 4h för de 4 passen Memtest86 är grundinställt på, men först "säkert läge"