Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Telefon-CPU förbrukar extremt mycket energi (Galaxy S5)

Permalänk

Telefon-CPU förbrukar extremt mycket energi (Galaxy S5)

Min Samsung Galaxy S5 har plötsligt börjat köra samtliga fyra kärnor i maxfrekvens (2,46 GHz), och förbrukar mer energi än vad laddaren kan förse den med om jag använder den samtidigt, och då kör jag ändå 5V-2A-laddare. Upptäckte detta imorse när jag stängde av ultraenergisparläge. Telefonen är rootad, kör Android 5.0, men den har aldrig betett sig såhär tidigare. Jag har testat att starta om telefonen, ta ut batteriet och sätta in det igen, det hjälpte inte. Sätter jag telefonen i vanligt energisparläge så klockar den ner alla kärnor med 30%, men likväl är det full rulle så högt som energisparläget tillåter. Vad sjutton är det med den?? Jag har aldrig sett något liknande, har ni??

Rubrik förtydligad /screamin-daemon, moderator
Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Och batteri-statistiken visar inget program som är boven i det hela?
Du kan ju också prova att ladda ner ett separat batteri-program som t.e.x GSam Battery Monitor på Play Store som jag själv använder, ger oftast lite mer detaljer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Prova en fabriksåterställning av telefonen. Du har troligtvis fått in nått skit med nån app.

Permalänk

@Sisyfos @niclasc:

Batteristatistiken visar att helvetet började imorse när jag stängde av ultraenergisparläge, och att "Android OS" samt "Batteriviloläge" är de största energibovarna med 33% respektive 25% av användningen. Jag vet inte, det kanske är normalt? Laddde ner GSam Battery Monitor, som verkar ge samma information.

Har inte laddat ner någon ny app på månader, inte uppdaterat på någon vecka heller, så frågan är varför det började just idag? Jag har bara en app installerad som inte kommer från Google Play, och det är en crackad Spotify. Men den har jag haft hur länge som helst.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ifall du ändå är rootad, så kan du ju lägga in senaste stabila release av Cyanogenmod.

Här finns 6.0.1 Marshmallow att hämta från officiella sidan: https://download.cyanogenmod.org/?device=klte

Skulle rekommendera snapshot från 13 oktober.

Permalänk
Medlem

Facebook o messenger verkar fått spel idag för många, fått ladda min Huawei P9 2 går idag o verkar drabba många andra märken också om man läser på Swedroids forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag upplevde att Messenger som jag fick idag drog mer än normalt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Facebook o messenger verkar fått spel idag för många, fått ladda min Huawei P9 2 går idag o verkar drabba många andra märken också om man läser på Swedroids forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag upplevde att Messenger som jag fick idag drog mer än normalt.

Detta var intressant. Vad skönt att det inte bara är jag, höll jag på att säga (se, så gjorde jag det också.)
Jag har dock inte uppdaterat Facebook eller Messenger manuellt på senaste tiden, är detta något som kan ha kommit in i alla fall? Finns det någon mer info om vad exakt det är som gör att apparna drar så mycket batteri? Nämnvärt är att varken Facebook eller Messenger ligger i topp på listan över apparnas batterianvändning, de utgör bara 9 respektive 8 procent. Innebär detta att det är något annat som gör problemet, eller innebär det bara att deras stora påverkan inte går att mäta?

@Crockett: Tack, jag antar att det är dags att uppgradera i vilket fall. Ska kika på det senare!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Marsupilami:
Oftast är det inte appen i sig som visas i statistiken utan det är OS eller system som syns. Detta då t ex messenger har en tendens att köra "wake-lock", dvs köra mobilen utan att den tillåts att gå ner i viloläge eller lägre energiinställning.

Då ser det ut som "System Idle" eller "OS" drar en massa kräm fast det kanske beror på en applikation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

[LÖST]

Kan meddela att problemet upphörde för mig senare på kvällen den 10/1, CPU:n började arbeta som vanligt igen med mer vettiga 300 MHz i idle. Jag har använt telefonen sedan dess utan problem. Problemet verkar ha berott på en bugg som kom med en serveruppdatering hos Facebook, vilken fick Messenger att tvinga processorn att arbeta i konstant maxfrekvens. Det finns många artiklar om det ute nu, som alla säger i princip samma sak. Här är några:

http://lifehacker.com/facebook-and-messenger-server-update-dr...

http://www.businessinsider.com/facebook-fixes-bug-messenger-a...

https://www.xda-developers.com/facebook-finally-fixes-battery...

Tack förresten för alla snabba svar i häromkvällen, jag blev rätt nojig ett tag

Visa signatur