laptophårddisk till chassi - två användare

Permalänk

laptophårddisk till chassi - två användare

Har köpt en ny laptop men vill ha filerna från min gamla laptops hårddisk och vill göra den till extern.
Frågan är vad som händer när vi har varit två användare på den gamla datorn. Hur blir det när man kopplar in hårddisken i chassit och kopplar in den. Ser man två användare? eller ser man bara admin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av southside2:

Har köpt en ny laptop men vill ha filerna från min gamla laptops hårddisk och vill göra den till extern.

Går alldelles utmärkt. Köp ett externt 2.5" hårddiskkabinett, och stoppa disken i det.

Skrivet av southside2:

Frågan är vad som händer när vi har varit två användare på den gamla datorn. Hur blir det när man kopplar in hårddisken i chassit och kopplar in den. Ser man två användare? eller ser man bara admin?

Beror på hur du menar.
Menar du att ska byta ut den befintliga disken mot din gamla, så om datorn inte är en likadan som den gamla, kommer det inte att fungera.

Menar du om du kör den som extern, så kommer du att se allt inklusive saker som ligger under användare profilerna, dock så är det inte säkert att du kan komma åt mappar/filer utan att ta över rättigheten till dem. Speciellt mappar/filer som ligger under användare profilen, typ i mina dokument.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:
Tack för svar!
Jag ska köra den som extern. Hur gör jag för att ta över rättigheterna till filer och mappar efter att jag gjort den till extern?
Behöver jag göra ngt på den gamla datorn innan jag plockar ur hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av southside2:

Behöver jag göra ngt på den gamla datorn innan jag plockar ur hårddisken?

Nej.

Skrivet av southside2:

Hur gör jag för att ta över rättigheterna till filer och mappar efter att jag gjort den till extern?

Det är ganska omständigt att beskriva, och dessutom ganska omständigt att göra om det rör sig om flera filer/mappar.
Jag hittade detta som gör det hela mycket lättare, genom att lägga till "Take Ownership" i höger klick menu.
Take Ownership

Var dock medveten om att i fall du skulle få för dig att stoppa tillbaka disken i den gamla datorn, så kan du få problem i Windows där i och med att du har ändrat på rättighet till filer/mappar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av southside2:

@Belzader:
Tack för svar!
Jag ska köra den som extern. Hur gör jag för att ta över rättigheterna till filer och mappar efter att jag gjort den till extern?
Behöver jag göra ngt på den gamla datorn innan jag plockar ur hårddisken?

Tänk på att ifall du krypterat disken med bitlocker(eller liknande)bör du låsa upp den innan du byter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@theailer:
Oj, det Du skrev där förstod jag ingenting av... Om jag nu skulle ha gjort det borde jag veta om det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av southside2:

@theailer:
Oj, det Du skrev där förstod jag ingenting av... Om jag nu skulle ha gjort det borde jag veta om det eller?

Haja, ja det tycker jag iaf. Det bör vara ett medvetet val så att säga 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av southside2:

Om jag nu skulle ha gjort det borde jag veta om det eller?

Control Panel\All Control Panel Items\BitLocker Drive Encryption bör visa om du har något krypterat med BitLocker.

Vad det gäller andra krypterings program typ VeraCrypt, så ska det inte vara några problem då de flesta till skillnad mot BitLocker inte är knutna till ens användar konto, utan det räcker med att installera programet på den nya datorn för att kunna låsa upp och komma åt krypterade diskar/partioner/filer.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Det gick sådär...

La in hdd i chassit och kopplade in. Kom inte in i min egen användare. La över mina filer i "delade filer" och jag började föra över det mesta, fine! Efter en stund fick jag ett meddelande att en fil var skadad eller felaktig. En ljudboks-fil. Äh, skit i den tänkte jag.
La ner överföringen för en stund. Satte i usb.kontakten lite senare för att fortsätta. Felmeddelande: Enheten är skadad eller felaktig. Vill Du kontrollera enheten (rekommenderas) ok... Hittat ett fel, vill Du laga den felaktiga filen...ok. Det skulle jag aldrig ha gjort...

Nu ligger det en massa på hdd:n som jag inte kommer åt. Den är lika full som tidigare men mapparna där mina bilder och musik ligger är försvunna...vad göra?

Permalänk
Medlem

@southside2:
Har du fått mappar/filer som heter "Found**"?
Om du har det, så är det mapparna/filerna, dock så ligger filer/mappar huller om buller och dessutom har filerna ingen fil ändelse, så försöka luska ut vad som är vad kommer att vara väldigt besvärligt.
Jag rekommendera att du använder en Hex editor för att se bl.a vilken ändelse en fil har.

Om du inte har rättighet till dessa mappar/filer, vet jag inte vad du ska göra annat än att försöka ta rättighet, fungerar inte det så får du nog tyvärr se de som borta, och rädda allt annat som går.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.