Permalänk
Medlem

Asus Z270 Serien

Hej,

Det är dags för mig att uppgradera mitt moderkort till 1151 socket. Kikat lite på asus nya z270 serien.
Vilken rekommenderas för gaming?

Permalänk
Medlem

Hej, sitter i exakt samma sits som dig.

Detta är vad jag har tittat på hittills:

ASUS STRIX Z270F GAMING
ASUS ROG STRIX Z270H GAMING
ASUS ROG STRIX Z270E GAMING

Dessa heter då uttryckligen "GAMING" i produktnamnet.. Men det är oviktigt, Asus kan ju smälla på vilket namn som helst bara det finns nån association till det. I detta fall är det då RoG, republic of gamers.

Går man in och tittar på Asus hemsida och läser om dessa moderkort så blir man ju fan bara avskräckt. Det är bara massa jävla lullull i alla former, pulserande ljus(RGB) etc. Sånt skit vill jag helst slippa. Man vill ju bara ha ett funktionellt moderkort och ingen jävla ljusshow.

Jag vill bara hitta ett moderkort i Z270 chipset som motsvarar Asus Z170 Pro Gaming (som sweclockers gillade så mycket).

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har byggt på Asus Prime Z270-A. Ganska basic och fortsätter gå ner i pris. Täcker alla mina basbehov och lite till. Har någon RGB-slinga (@Eziz håller med om "jävla ljusshow"), men det går att fimpa.

Jag läste på ganska mycket innan och kom fram till att många gaming-funktioner är värdelösa för mig och att det bara kostar extra. Såklart, vet du exakt vad du behöver och kommer använda extra funktionerna så köp vad du vill. Annars kan jag intyga att Asus Prime Z270-A var lätt att bygga på, stabilt och snyggt i en vit build.

Permalänk
Medlem

Jag kör ännu mer basic med ett Prime Z270-P (Webhallen reade för 1249:-). Använder inte de extra anslutningarna eller funktionerna som A kommer med, så såg ingen anledning till att lägga mer än så på moderkortet.

Permalänk
Lego Master

Titta närmare på Sabertooth istället, rikligt med finesser, och deras TUF-märkning för högkvalitetskomponenter med längre garanti. Jag har inte ångrat mitt köp av Z77 Sabertooth iaf.

Och ingen LED.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

z270 tuf mark 1 då? Det är motsvarande gamla sabertooth, den är jag intresserad av iallfall.. verkar finnas bra möjligheter till kylning och temperaturkontroll då jag vill överklocka. Vad tror folket om denna?

mvh

https://www.inet.se/produkt/1900169/asus-tuf-z270-mark-1#specs

la till länk