Permalänk
Medlem

Rengöring av chassi

Jag upptäckte att sidostycket inte har varit fastsatt på en av datorerna utan enbart lutats mot kanten. Jag har inte varit inne i dator på flera månader och upptäckte det först nu. Ööörrrk. Det är ett lager damm överallt, inga engentliga dammtussar utan mest en tjock hinna. Jag bor inne i Stockholm så det är nog en hel del trafikdamm.

Vad är bästa sättet att rengöra ett chassi?! Det får ta den tid som krävs och jag kommer att skruva loss allt - moderkort, cpu osv. Jag hittade enbart enstaka inlägg i forumet men inget tydligt och strukturerat (nej, jag tänkte inte stoppa in den i duschen i första taget).

Tryckluft? Fuktig trasa? Avjoniserat vatten, destillerat vatten, Tvål, schampo, fönsterputs, Ajax, Svinto, ammoniak, saltsyra, ... vilka är de rimliga alternativen?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

ESD-dammsugare (INTE en vanlig), tryckluft eller möjligen ESD-säkra borstar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med svinto och saltsyra. Tar bort alla ingrodda dammkorn!

Visa signatur

.

Permalänk

Tryckluft på burk

Permalänk

Som archspark sa, tryckluft på burk. Funkar alltid och är faktiskt ganska billigt. Man kan använda det till all teknologi så det år bra att ha en burk.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för tryckluft.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte riktigt hur du har letat om du bara hittat enstaka inlägg men tryckluft är det överlägset bästa. Antingen köper du på dig burkar eller så slår du till på en kompressor och kanske vattenavskiljare (rekommenderas!).

Permalänk

@sAAb:
Billigaste och säkraste är nog tryckluft på burk.

Alternativt en kompressor med fukt/vatten uppsamlare.

ESD-borstar kan skada om det är nån kina tillverkare då dom kanske inte riktigt är ESDfria.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Eftersom du tänker montera ur alla komponenter innan du rengör chassit,
så trasa/svamp med lite diskmedelslösning + tandborste i svåråtkomliga vrår.

Om smutsen verkligen bitit sig fast, kan det behövas kraftigare medel...
Duschen är inte så dum, men vilket chassi handlar det om?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Ett urplockat chassi kan man böåsa eller dammsuga och,sen rentorka.
Komponenterna renblåses nått mer ska inte behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Eftersom du tänker montera ur alla komponenter innan du rengör chassit,
så trasa/svamp med lite diskmedelslösning + tandborste i svåråtkomliga vrår.

Om smutsen verkligen bitit sig fast, kan det behövas kraftigare medel...
Duschen är inte så dum, men vilket chassi handlar det om?

Det blir nog först tryckluft och torr tandborste, därefter fuktig trasa med liite diskmedel, åter tandborste, torr trasa och åter tryckluft.

Det är en Fractal Design Define R5; har inte orkat uppgradera min signatur

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Om du ska ta ut alla komponenter så kan du gå på ordentligt med trasa och diskmedel. Då slipper du massa damm som far runt i lägenheten, blir lätt så med tryckluft.