Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köptips stationär gamingdator 15-18000

Permalänk

Köptips stationär gamingdator 15-18000

Hej allihopa!

Jag ska skaffa min första gamingdator och behöver hjälp med vad man ska tänka på. Helst på en sida som komplett. Min budget ligger mellan 15-18 000 kr, ge gärna tips på bra monitor, mus etc. också! Jag vill kunna spela spel som ex. Paragon och BF1. Headset har jag. Kvalité på prylarna över utseende.

Tack på förhand för hjälpen!!

Uppdatering
Permalänk
Medlem

Hej
Är okunnig själv vad det är man egentligen skal välja när man bygger men jag valde följande till just BF1 och framtidssäkra lite

Skärm: Asus Rog swift PG348Q 34´
Skärmen är dyr men väldigt fin upplevelse när man spelar bf1. Funkar hur bra som helst med spelet med tanke på att den är ultrawide.
(rekommenderar en ultrawide skärm för detta spel)

Grafikkort: MSI geforce gtx 1080g X
(flyter på hur bra som helst med 3440X1440 100hz) ultra på allt

Processor:i7 6700k

Lycka till med bygget

MVH Sasa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

Hej
Är okunnig själv vad det är man egentligen skal välja när man bygger men jag valde följande till just BF1 och framtidssäkra lite

Skärm: Asus Rog swift PG348Q 34´
Skärmen är dyr men väldigt fin upplevelse när man spelar bf1. Funkar hur bra som helst med spelet med tanke på att den är ultrawide.
(rekommenderar en ultrawide skärm för detta spel)

Grafikkort: MSI geforce gtx 1080g X
(flyter på hur bra som helst med 3440X1440 100hz) ultra på allt

Processor:i7 6700k

Lycka till med bygget

MVH Sasa

Inga dåliga delar, men skärmen och CPUn alena har sprängt budgeten.

Vad gäller frågan i grunden, så ser de flesta ganska likadana ut. Skylake CPU och moderkort(föredragsvis något Z170 och en K modell, väldigt liten extra kostnad men ger mer i båda prestanda om du skulle vilja överklocka och andrahandsvärde). i3/i5 räcker till om du bara vill spela, i7 är mest om du vill göra annat. Ram, 16 gig är det vanligaste, gå ner till 8 om det verkligen tryter eller 32 gig om du känner att du har extra nytta av mer minne. Om du ENBART spelar räcker 8 så gott som alltid till, men har du lite saker i bakgrunden så vill du ha 16. Spara grafikkortet till det sista och hitta vilken prisklass du kan lägga dig på.

PSU är otroligt underskattat, titta en extra gång på något som är kvalitativt och stabilt. Det finns mängder av bra listor, Toms hardware har en tier-list och Jonnyguru är gurun inom området, googla så hittar du det genast. Vanligaste märkena du vill titta efter är EVGA, Seasonic och Corsair men även där stor skillnad mellan modeller.

Mus och tangentbord är skitsvårt, det är väldigt personligt. Personligen gillar jag mekaniska men tysta tangentbord och valde därav ett G810 från Logitech. Mus rekomenderar jag att du går till lite olika fysiska butiker och klämmer på, de flesta plockar även fram andra modeller om du ber snällt.

Om du vill ha mer specifika exempel så har du ett här.

EDIT: Inser att du förmodligen ville ha med tangentbord, mus, skärm osv vilket jag ju inte räknade med. Det är som sagt väldigt mycket smaksaker och om du går ner till ett 1070 har du gott och väl råd med en rimlig skärm, tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem

@TheNoNa:
Mycket bättre formulerat! En bra startpunkt

Permalänk

@Xash85 @TheNoNa

Tack för hjälpen! Ska börja plocka ihop lite prylar senare idag.