Skärm - Dell u3415w IPS. Inget tryck i färgerna?

Permalänk
Medlem

Skärm - Dell u3415w IPS. Inget tryck i färgerna?

Hej!

Jag har köpt en dell u3415w. Enligt vad jag läst ska det vara riktigt bra bild direkt ur förpackningen. Men jag tycker bilden är lite småsuddig och det är liksom inget tryck i färgerna. När jag jämför med min gamla TN panelare (1600:- för 4 år sedan) så är det rätt stor skillnad. Är det sådan skillnad på TN och IPS eller är det något som är knas?

Tackför för hjälp 🙂

Mvh
Mattias

Permalänk
Testpilot

Du har ingen möjlighet att fota (sida vid sida om din gamla) eller försöka förklara lite mer ordagrant?
Förstår inte direkt vad du menar med "tryck i färgerna" och om du tycker att skillnaden är positiv eller negativ mot din gamla TN.

Har du testat att byta profil på skärmen, brukar gå att ställa in olika profiler samt kontrast osv. direkt på skärmen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Låter som att din gamla skärm hade övermättade färger. Men som sagts tidigare, förklara mer.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för svar.

Jag har pillat lite med egna inställningar enligt TFT central. Jag tycker det ser bättre ut nu. Så pass liten skillnad att det inte syns på ett foto. Det är främst när jag jobbar med dokument och webbläsare som jag tycker det sett lite suddigt ut, men bättre nu. Antar att det är en liten vanesak också. Min förra tror jag att jag bara kört fabriksinställd.

Permalänk
Medlem

Vad har du för anslutning? Grafikkort/kabel. Kan vara att du inte använder hela färgskalan.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mig låter det som det är windows scale-ing problem. Då tycker jag att det blir väldigt suddigt om man inte kör på 100% skalning.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64