Permalänk
Medlem

Brus i nya högtalare.

Hej.

Har köpt nya studiomonitorer med en DAC till. Det är KRK rokit 6 samt Fostex HP-A3 dac.

I windows är det nästan knäpptyst så inga problem där, men så fort jag starta ett spel så börjar det brusa i dom. Väldigt störande att lyssna på. Tidigare hade jag passiva högtalare med en förstärkare till och jag kan inte minnas att det brusade såhär, men det var något år sedan jag använde dom.

Har försökt koppla dom till en strömkälla som inte är nära datorn, men det hjälper inte. Har prova olika usb på datorn men ingen skillnad. Har mekat med inställningar i windows, inget.

Någon som har någon ide?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror nog på dålig konstruktion av dacen, den tar ström från usb och saknar balanserade utgångar.
Troligen blir det tyst om du kopplar via en galvanisk isolator, det finns diverse modeller med olika kvalitet och det börjar med https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror nog på dålig konstruktion av dacen, den tar ström från usb och saknar balanserade utgångar.
Troligen blir det tyst om du kopplar via en galvanisk isolator, det finns diverse modeller med olika kvalitet och det börjar med https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtal...

Tack, bra tips. Ska jag lämna tillbaka den tycker du och välja någon annan modell av DAC?
Ska kika på en sån isolator. Räcker det med en för 200kr eller bör man gå på något dyrare direkt?

Lite irriterande för en anledning till att jag valde DAC var just för att slippa sånt här.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Husmus:

Tack, bra tips. Ska jag lämna tillbaka den tycker du och välja någon annan modell av DAC?
Ska kika på en sån isolator. Räcker det med en för 200kr eller bör man gå på något dyrare direkt?

Lite irriterande för en anledning till att jag valde DAC var just för att slippa sånt här.

Det finns modeller som är bättre att använda kopplingsmässigt men jag vet inte vad som låter bäst, det handlar ju även om budgeten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den här är ju populär och har balanserade TRS-utgångar.

Förstår inte riktigt varför du kompromissade vad gäller balanserade utgångar om du ville minimera risken för brus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den här är ju populär och har balanserade TRS-utgångar.

Förstår inte riktigt varför du kompromissade vad gäller balanserade utgångar om du ville minimera risken för brus.

När jag beställde sakerna visste jag inte ens vad balanserade utgångar var. Läste lite om det och det verkade vara för längre kablar i studios osv. Inget jag valde att ändra på då iallafall.

Har läst om flera som haft samma problem. Varken balanserad kablar eller avstörningsfilter har hjälpt. Men kanske gör det för mig. Det flera löst det med är att byta strömkälla till högtalarna, har provat det utan lycka. Ska prova mer imorgon. Kanske koppla datorn till en annan förgrening.

Annars kanske jag får prova avstörningsfilter. Har även mailat thomann för att se vad dom har för idéer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Inaktiv

Som tidigare skrev. Du borde testa de balanserade gångarna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Husmus:

När jag beställde sakerna visste jag inte ens vad balanserade utgångar var. Läste lite om det och det verkade vara för längre kablar i studios osv. Inget jag valde att ändra på då iallafall.

Har läst om flera som haft samma problem. Varken balanserad kablar eller avstörningsfilter har hjälpt. Men kanske gör det för mig. Det flera löst det med är att byta strömkälla till högtalarna, har provat det utan lycka. Ska prova mer imorgon. Kanske koppla datorn till en annan förgrening.

Annars kanske jag får prova avstörningsfilter. Har även mailat thomann för att se vad dom har för idéer.

Skickades från m.sweclockers.com

Att bara använda balanserad kabel löser inte problemet utan man måste göra om signalen också så man inte behöver jordreferensen och signalkonverteringen gör man med en transformator eller en elektronisk krets

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Som tidigare skrev. Du borde testa de balanserade gångarna

Nu har jag inte balanserade utgångar på min DAC så det kommer inte bli det första jag provar. Måste byta både DAC och kablar då. Men ja, hjälper inga enklare åtgärder får jag prova det.

Skrivet av mrqaffe:

Att bara använda balanserad kabel löser inte problemet utan man måste göra om signalen också så man inte behöver jordreferensen och signalkonverteringen gör man med en transformator eller en elektronisk krets

Jag utgår ifrån att dom jag läst om som provade "balanserade kablar" gjorde det på ett korrekt sätt.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag löst det!

Drog förlängning från andra sidan rummet och kopplade sub och båda monitorer på det uttaget. 70-80% av bruset försvann och det duger, sänker jag högtalarna till 40%, vilket räcker, så hörs det inte. (Jag vet, dumt att inte prova det ordentligt från början, körde bara en monitor och tänkte inte på att dom går via sub)

Så, om någon har samma problem och hittar hit; koppla högtalare på annat uttag än datorn, gårna en bit ifrån.

Tack för hjälpen ni som skrivit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -