Permalänk
Medlem

Øverklockning light. ønskar tips

Skriver på norskt tangentbord så ber på førhand om ursækt før detta

Har nyligen uppgraderat till føljande burk:

MK MSI Z170A Gaming Pro Carbon
CPU Intel Core i5 6600K
CPU-kylning Cooler Master Hyper TX3i (bundlad med processorn)
GPU Asus gtx 1070 Rog Strix Gaming OC 8GB
RAM 2x4 DDR4 2133 MHz
SSD 250GB + 500GB
Win 10 Home
Skærm Benq - nån generisk 1080p
Projektor Benq w710st

I jæmførelse med min gamla burk ær det ett fartvidunder, vilket ær trevligt. Men jag hade inte vart på SweC om jag iallafall inte hade haft ett minimum av intresse før det hær med OC. Dock kænner jag væl lite, efter att ha læst och førsøkt ta in information i mååååånga trådar, att det ær en aning øvervældigande.

Dærfør stæller jag bara en kort, och førhoppningsvis enkel, fråga - med viss ødmjukhet før att jag underskattar frågans komplexitet

- Hur gør jag en så enkel øverklockning som møjligt men som ændå ger nån slags prestandaøkning?

Så ett par føljdfrågor/reflektioner på det...

- Ær det kanske fullt tillræckligt att jag i BIOS (msi) aktiverar Game Boost som jag førstår skal øverklocka från standard 3,5 MHz till 4,1Mhz (helt ærligt hoppas jag næstan att ni ska svara "ja, før ditt ændamål ær det fullt tillræckligt!!"?
- Hittade fliken i BIOS dær man stæller in multiplar før att øverklocka men har inte vågat pilla på den
- Mitt Asus 1070 GPU ska væl komma øverklockat ur kartong då det ær OC-Version. Finns det någon anledning før mig att gøra något med det, t.ex med medføljande programvara?
- Har 8 gb ram. Bør jag køra upp det till 16? Kommer det att gøra nån mærkbar skillnad?

Eller ska jag bara låta mitt system vara som det ær? Jag ær inte ute efter att maxxa genom att ligga på grænsen før vad hårdvaran klarar av, så viktigt ær det inte før mig men skulle gærna ta en prestandaboost om det vore superenkelt.

Datorn anvænds till plexstreaming, Photoshop-sviten och spel. Spel just nu (och det ær væl hær som jag ønskar se om jag kan få nån prestandaøkning) ær Witcher 3, Rise of the Tomb Raider, Far Cry Primal (online multiplayer shooters ær helt oaktuellt).

Hoppas posten inte blev før spretig men jag hoppas att jag fick till syftet iaf. Kommentera gærna

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

MSI lär väl ha någon mjukvara för enkel OC? Så som AI Suite för Asus.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hjälpsam

@TotalF: 16 GB gör skillnad i vissa fall, för äldre spel fungerar 8 GB bra.
Överklockning light innebär för mig att man inte höjer någon spänning.
Vad gäller ditt grafikkort tycker jag att du skall låta det vara, det är ganska kneppigt att klocka bra och vinsten blir inte stor.

Det finns en inställning i UEFI som heter enable XMP, eller något liknande, den gör att dina minnen går fortare.

Återstår din CPU, vet inte riktigt vad game boost gör.
Annars klockar man just CPU:n ofta genom att öka multipeln i små steg, på så sätt klockas bara CPU:n inte övriga komponenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Skriver på norskt tangentbord så ber på førhand om ursækt før detta

Du vet om att det finns en ¨ tangent just för detta ändamål... ¨ + a/o = ä/ö . Hade ett danskt tangentbord i något år och ett bra tag efter jag börjat med svenskt tangentbord skrev jag fortfarande av och till ¨a och ¨o

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadArg:

Du vet om att det finns en ¨ tangent just för detta ändamål... ¨ + a/o = ä/ö . Hade ett danskt tangentbord i något år och ett bra tag efter jag börjat med svenskt tangentbord skrev jag fortfarande av och till ¨a och ¨o

Jo, men kom igen - nog ar det allt lite kul med norska bokstaver

Skrivet av Ratatosk:

@TotalF: 16 GB gör skillnad i vissa fall, för äldre spel fungerar 8 GB bra.
Överklockning light innebär för mig att man inte höjer någon spänning.
Vad gäller ditt grafikkort tycker jag att du skall låta det vara, det är ganska kneppigt att klocka bra och vinsten blir inte stor.

Det finns en inställning i UEFI som heter enable XMP, eller något liknande, den gör att dina minnen går fortare.

Återstår din CPU, vet inte riktigt vad game boost gör.
Annars klockar man just CPU:n ofta genom att öka multipeln i små steg, på så sätt klockas bara CPU:n inte övriga komponenter.

Tack for svaret!
- I BIOS har jag alternativ både for Game Boost och XMP dar den senare ar grå-markerad, Dvs jag kan inte aktivera XMP. Vet ej varfor. Då jag aktiverat Game Boost kan jag gå in i Advanced options i BIOS och då ar multipeln uppskruvad från 35x100 till 41x100, DVs 4,1 MHz.

Låt oss leka med tanken att jag deaktiverar Game Boost så multipeln åter igen går ner till 35. Hur hogt vågar jag stalla in multipeln manuellt utan riskera hårdvaran och utan att hoja spanningen? Uppåt 43-45?

- Jag ar oppen for att gora forandringar på hårdvaran om det skulle leda till forbattringar i prestationen på maskinen. Vad galler RAM, skulle det vara såpass stor forandring på prestandan att det ar vart att kopa 2x8GB och gå från 2133MHz till t.ex 3000MHz. Vad vinner jag i så fall på det då det t.ex galler de spel som jag namnde ovan?

Tycker f.o att det ar kul att lara sig lite nytt kring vad de olika delarna i datorn faktiskt gor for min upplevelse av spelen. Mycket tacksam for att forumet finns

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Apropå tangentbordet, varför inte bara ändra layout i operativsystemet till svenska?
Görs i språk inställningarna i Windows. Då kan man ju även få en liten meny nere i hörnet så man kan byta mellan de olika profilerna man vill använda också.
Alla de nordiska språken har ju samma tangentlayout i övrigt, så det är ju bara att byta mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Apropå tangentbordet, varför inte bara ändra layout i operativsystemet till svenska?
Görs i språk inställningarna i Windows. Då kan man ju även få en liten meny nere i hörnet så man kan byta mellan de olika profilerna man vill använda också.
Alla de nordiska språken har ju samma tangentlayout i övrigt, så det är ju bara att byta mellan dem.

Enkelt att svara på. Bor i Norge sedan fem år tillbaka. Sitter just nu vid jobbdatorn - och den vill jag inte gora några forandringar på. Hemma kor jag med svenskt tangentbord

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TotalF:

Jo, men kom igen - nog ar det allt lite kul med norska bokstaver

Tack for svaret!
- I BIOS har jag alternativ både for Game Boost och XMP dar den senare ar grå-markerad, Dvs jag kan inte aktivera XMP. Vet ej varfor. Då jag aktiverat Game Boost kan jag gå in i Advanced options i BIOS och då ar multipeln uppskruvad från 35x100 till 41x100, DVs 4,1 MHz.

Låt oss leka med tanken att jag deaktiverar Game Boost så multipeln åter igen går ner till 35. Hur hogt vågar jag stalla in multipeln manuellt utan riskera hårdvaran och utan att hoja spanningen? Uppåt 43-45?

- Jag ar oppen for att gora forandringar på hårdvaran om det skulle leda till forbattringar i prestationen på maskinen. Vad galler RAM, skulle det vara såpass stor forandring på prestandan att det ar vart att kopa 2x8GB och gå från 2133MHz till t.ex 3000MHz. Vad vinner jag i så fall på det då det t.ex galler de spel som jag namnde ovan?

Tycker f.o att det ar kul att lara sig lite nytt kring vad de olika delarna i datorn faktiskt gor for min upplevelse av spelen. Mycket tacksam for att forumet finns

Det gör ju en viss skillnad med snabbare minnen men jag tror att det gör mindre om du redan sitter med ganska snabba (som i ditt fall), att köpa två till likadana skulle du komma långt med, ett alternativ är att behålla dina gamla och köpa ett par 2*8 med samma hastighet (nästan likadana).
Enklast verkar ju vara att köra med "Game boost", vill du testa mer överklockning som är mer "hard core", är det nog bäst om någon som är duktigare än jag som hjälper till där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har också ett Z170A Gaming Pro Carbon, fast med en i7.
körde med Game Boost ett tag, men märkte att den drog ner och låste mina minnen vid 2400mhz när jag aktiverade det så jag stängde av det igen. Nån som vet varför?
Det är ju dock lugnt för dig antar jag, som har 2133 MHz

Har funderat på att klocka manuellt istället men inte haft tid att läsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3d:

Hej,
Jag har också ett Z170A Gaming Pro Carbon, fast med en i7.
körde med Game Boost ett tag, men märkte att den drog ner och låste mina minnen vid 2400mhz när jag aktiverade det så jag stängde av det igen. Nån som vet varför?
Det är ju dock lugnt för dig antar jag, som har 2133 MHz

Har funderat på att klocka manuellt istället men inte haft tid att läsa på.

Jag kollade lite videos på youtube och gjorde ratt och slatt som foljer:

1. In i BIOS
2. Skruvade upp multipeln från 35 till 42
3. Okade VCore från 1,12 till 1,25
4. Stresstestade CPUn 100% i tio minuter med AIDA64 och tempen var aldrig over 80 grader så overklocken kanns stabil

Men liksom, jag rekommenderar inget utan allt gors på egen risk osv

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2