Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilken macbook??

Tjenare. Undrar lite vilken macbook jag ska köpa. Kommer använda den till mycket plugg och kanske lite lätt spelande. Min budget är max 14000.
Tacksam för alla svar:)

Permalänk
Medlem

Det är en klurig fråga. De nyare macbooksen har haft lite problem med batteri och tillbehör samt att den är ruskigt dyr. 2014 och 2015 macbook är bland de bättre ur byggkvalitet och komponentdesign.
Men sedan är den nya macbooken nyare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det är en klurig fråga. De nyare macbooksen har haft lite problem med batteri och tillbehör samt att den är ruskigt dyr. 2014 och 2015 macbook är bland de bättre ur byggkvalitet och komponentdesign.
Men sedan är den nya macbooken nyare.

Okej. Såg att de är för dyra också:) Undrar om man ska välja en macbook, macbook air eller macbook pro?

Permalänk
Medlem

Vad ska du spela? den enda macbook som funkar bra med tyngre spel är 15" med riktigt grafikkort.

lättare spel funkar på den vanliga 13" pro, spel som sims funkar på en Air.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Macbook air går bort. Gammal modell och gammal hårdvara.

Köp en macbook, snygg och smidig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Vad ska du spela? den enda macbook som funkar bra med tyngre spel är 15" med riktigt grafikkort.

lättare spel funkar på den vanliga 13" pro, spel som sims funkar på en Air.

Okej tror jag kommer välja någon sorts av 13'' pro. Men 2016s version är ju lite för dyr så då får det bli någon sån här. https://www.dustin.se/product/5010824850/macbook-pro-with-ret...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Macbook air går bort. Gammal modell och gammal hårdvara.

Köp en macbook, snygg och smidig.

Ja men tänker det är så få uttag. Då måste man ju köpa adapters som kostar rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Okej tror jag kommer välja någon sorts av 13'' pro. Men 2016s version är ju lite för dyr så då får det bli någon sån här. https://www.dustin.se/product/5010824850/macbook-pro-with-ret...

Jag har en sån och jag är väldigt nöjd, funkar bra/ok med lättare spel som Civ, wot och CS

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

fick den nya macbooken (den med 2 usb typ-c utan touch) på jobbet. den var inte speciellt skön att använda. den blir brutalt varm när man laddar den och tangentbordet är allt utom komfortabel. det känns som att skriva rakt på skrivbordet.
versionen innan den var mycket bättre. fick den när den nya gick sönder (v tangenten dubbelklickade efter 1 dag). den har fler portar, blir inte lika varm och tangentbordet känns mer naturlig. den är dock lite fetare, vilket jag personligen uppskattade.

enda positiva med den nya macbooken var den enorma touchpaden. älskade den. vet dock inte vad någon av dessa kostar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Lennoz: Den du länkar där kostar 16000 som privatperson. Om du ändå ska köpa på företag skulle jag ändå rekommendera dig att köpa den nya. För skolarbete är den ypperlig. Tangentbordet är riktigt nice att använda, ge de bara ett par timmar så kommer du skriva hur gött som helst på de.
Spel vågar jag inte svara på, har inget sådant installerat på min.
Instegsmodellen för den utan touchbar ligger på samma pris som den du länkar. Skillnaden är större ssd men endast 8gb minne, så frågan är vad som prioriteras där.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

@Lennoz: Den du länkar där kostar 16000 som privatperson. Om du ändå ska köpa på företag skulle jag ändå rekommendera dig att köpa den nya. För skolarbete är den ypperlig. Tangentbordet är riktigt nice att använda, ge de bara ett par timmar så kommer du skriva hur gött som helst på de.
Spel vågar jag inte svara på, har inget sådant installerat på min.
Instegsmodellen för den utan touchbar ligger på samma pris som den du länkar. Skillnaden är större ssd men endast 8gb minne, så frågan är vad som prioriteras där.

Aa såg det . Kollade på den här istället http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Permalänk
Medlem

@Lennoz: Jag tror inte du skulle bli missnöjd med den heller. Tror inte du skulle kunna rulla spel med acceptabel fps däremot. Det är det bara, som någon sa, de nya 15" med dedikerad grafik som gör.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

@Lennoz: Jag tror inte du skulle bli missnöjd med den heller. Tror inte du skulle kunna rulla spel med acceptabel fps däremot. Det är det bara, som någon sa, de nya 15" med dedikerad grafik som gör.

Okej. Det e inte så att jag ska köra cs typ. Ska köra lite sims kanske.