Är ASUS Z170 Pro Gaming "sämre" än ASUS TUF Mark II Z270?

Permalänk
Medlem

Först är det väl inte samma chipset på de båda korten

Z170 vs Z270 eller har jag fått något om bakfoten.

Jag behöver inte USB Type C, men det är ju the next thing.
Jag uppgraderar inte datorn speciellt ofta, rentav förjävligt sällan.
Har kört på samma iMac med Core2Duo 2,4Ghz sedan 2008 och nu fick jag möjligheten via jobbet att skaffa en ny burk.

i7 6700K som jag kör i dag har nog inte gått mer än 12 timmar.
Den låg i kartong i två månader sedan byggde jag ihop den och pang så fanns den nya i handeln.
Nu har jag en sådan ypperligt bra arbetsgivare så jag får den nya om jag vill.

Då fläskar jag på så mycket det bara går.

Sen är det ju så att GPUn klarar 4K film galant men inte Netflix som kräver Win10 och en Kaby Lake CPU för att kunna köra 4K

Någon frågade om jag inte var nöjd med moderkortet?
Det kan jag inte svara på för jag har inte ens installerat alla program i datorn än... Den är purfärsk. Effektiv tid framför datorn är nog 4-5 timmar. Men jag har inget att klaga på

Hade det inte varit för att Netflix kräver Kaby Lake så hade jag inte ens funderat på att byta. CPUn ska jag ha men frågan är om jag ska byta moderkort och om det moderkortet jag köpt är ett BRA moderkort och hur mycket roll spelar USB C.

DENNA DATOR KOMMER INTE ATT BYTAS PÅ 10 ÅR

Finns det moderkort från ASUS som kostar ca 2000 men är mycket bättre än det jag köpte.
Har inte hämtat ut paketet från posten än. Det dök upp i går så distansavtalslagen gäller i högsta grad.

Har även sett att det finns USB 3.1 Type C expansionskort

Betänk också att jag får behålla den gamla hårdvaran. (hörde jag server?)

/Jonas

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men som nämnts: krävs verkligen en kaby lake CPU när du har ett 1080 grafikkort? Grafikkortet kan väl också decoda?

Så vitt jag vet så krävs Kaby Lake, och det har enbart med DRM-skyddet att göra, inget med själva dekodandet. Netflix har hyperanala krav när det gäller 4K.

Nu är det väl inget krav på specifikt Kabe Lake, men det är den första processorserien med det DRM-stöd i hårdvara som krävs. AMD:s Bristol Ridge-serie och Ryzen kommer väl också ha stöd för det, så vitt jag förstått.

Just pga detta så väntar jag på cpu:er med detta DRM-stöd men med lägre TDP så jag kan pensionera den Xbox One S jag har nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

@burn *Rubrik förtydligad*

Tänk att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Eftersom du gick in med tanken "har jag gjort bort mig" så förstår jag inte hur du tänker då din arbetsgivare står för notan. Du har inget att förlora på det, behålla de nya grejerna sälj det gamla begagnat, få nyare saker och mer pengar i handen.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Antar att Netflix inte vill ha någon publik till 4K, ännu i alla fall. De lever väl på att folk betalar och om ingen har utrustningen förstår jag inte affärsmodellen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@IgelQott: Förtydligande.

Jag vill inte ha ett nytt moderkort som är "sämre" än det gamla och det jag upptäckte vara att TUF Mark II inte har någon USB C port. Det kändes inte speciellt framtidssäkert.

/Jonas

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Medlem

Ett moderkort har väldigt liten betydelse, handlar om att du får de funktionerna du vill ha. Är USB C viktigt för dig, ja då har du svaret där.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

@burn: Det är mer USB-C som inte känns framtidssäkert till stationära datorer. Det kommer inte komma grejor med USB-C de närmaste åren som är till för stationära datorer. Samma hastighet finns ju i USB-A kontakterna.

Men om du nu ska fläska på så mycket du bara kan så köper man inte ett budget moderkort.

Köp ett Asus ROG Maximus eller nått då.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4097532 Verkar ha all funktionalitet någon kan behöva USB-C, Intel Nätverkskrets och bättre pris.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!