Permalänk
Medlem

Nätverks alternativ

Tjenare, mitt namn är Victor och jag har precis köpt en ny lägga och har nu förstått att jag kommer ha problem att dra kabel då anslutningen sitter på andra sidan av lägenheten och har ingen lust att ha en kabel liggandes igenom hela lägenheten eller dra 30-35m kabel över trösklar.. (Kan inte heller placera datorn någon annanstans) Testade ett usb kort men det funka inte alls.

Vad för alternativ har jag?
Trådlöst nätverkskort?
En till router närmare datorn?(Dock trådlöst mellan routers?)
Switch?

Jag är rätt lost, men måste lösa.
Spelar rätt flitigt (OW, LOL, WOW, HS etc) samt skickar rätt stora filer mellan jobb och hem emellanåt.

Tusen tack på förhand.

Cheers,
Victor

Permalänk
Medlem

Om du vill köra trådlöst så är det bara att köpa lämpligt nätverkskort och/eller dongel. Är signalstyrkan svag kan du använda dig av en AP (access point, en slags förlängning/förstärkning av signalen) eller s.k. homeplugs som du kopplar in ett vanligt eluttag.

Bäst resultat får man dock alltid med kabel och är du orolig över att det ska bli fult och plottrigt kan du köpa kabelkanaler som matchar dina lister.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

100m?? Hur stor lägenhet har du skaffat? Oavsett så är alla lösningar förutom att dra en kabel någon form av kompromiss. Vissa tycker det funkar att köra via eluttagen, andra nöjda med trådlöst.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Om du nu köpt en ny "Lägga" Så "LäGGA" ner några timmar och pengar med att dra kablar snyggt i kanaler och dylikt till dom rummen som borde vara viktigast.. I mitt tycke. Sovrum och vardagsrum. På så sätt så har du gjort det direkt nu när du flyttar in och du kommer ha det så fan mycket bättre i framtiden.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Om du vill köra trådlöst så är det bara att köpa lämpligt nätverkskort och/eller dongel. Är signalstyrkan svag kan du använda dig av en AP (access point, en slags förlängning/förstärkning av signalen) eller s.k. homeplugs som du kopplar in ett vanligt eluttag.

Bäst resultat får man dock alltid med kabel och är du orolig över att det ska bli fult och plottrigt kan du köpa kabelkanaler som matchar dina lister.

Okej, jag är kanske mer orolig över att behöva borra fula hål genom väggar eller behöva dra kabel över trösklar. Men måste igenom tre rum för att nå routern och ett x antal meter, räkna lite snabbt, var nog inte 100 meter haha närmare 30-35 kanske.

Skrivet av Nioreh83:

100m?? Hur stor lägenhet har du skaffat? Oavsett så är alla lösningar förutom att dra en kabel någon form av kompromiss. Vissa tycker det funkar att köra via eluttagen, andra nöjda med trådlöst.

Ja efter en räkning snabbt i huvudet så var nog 100 meter en kraftig överdrift, men kanske 30-35 isch.
Jag kommer säkert inte vara nöjd. Verkar som om det är en kompromiss.. Någon aning om vilken skillnad det kan vara? 30%?

Tack!

Permalänk
Medlem

Man blir så irriterad på att de allt ska ha en förmåga att placera router/inkommande i hallen (så långt bort från all utrustning man kan komma).
Om du köpt ny lägenhet så kommer du väl antagligen bo där ett tag, så bjud hem nån polare och drick några öl och dra lite en nätverkskabel från uttaget till ditt "datarum" där placerar du ev router etc. Så blir det bara En sladd du behöver dra genom lägenheten.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Man blir så irriterad på att de allt ska ha en förmåga att placera router/inkommande i hallen (så långt bort från all utrustning man kan komma).
Om du köpt ny lägenhet så kommer du väl antagligen bo där ett tag, så bjud hem nån polare och drick några öl och dra lite en nätverkskabel från uttaget till ditt "datarum" där placerar du ev router etc. Så blir det bara En sladd du behöver dra genom lägenheten.

Mest i gamla hus de gjort så dock, när internet är indraget i efterhand. Nuförtiden så brukar de ju faktiskt tänka på att sätta RJ-45 i alla rum och kopplingsskåp med en liten patchpanel.

Skickades från m.sweclockers.com