Permalänk
Medlem

Dålig prestanda

He alla. Tänkte bara kolla med er. Har i min htpc en amd a6 (kommer inte ihåg exact vilken mem den ligger standard på 3,6ghz, har clockat den till 4ghz) den sitter på ett asrock fm2a85x itx modekort och 8gb ram

Kör win7 på den men det känns som att jag har kass prestanda, vi snackar muspekaren laggar mär den laddar hemsidor ibland. Hbo hackar dock funkar netflicks och viaplay och youtube. Den har varit litw ostabil. Jag misstänker att modekortet är lite sådär.

Borde jag inte kunna surfa och kolla film utan problem med den riggen?

Permalänk
Avstängd

Jo, du ska klara det utan problem. Det låter som ett problem med din mjukvara.

Testa ominstallera grafikkortets drivrutiner, kör först DDU, sen installerar du de senaste drivrutinerna från AMD's hemsida.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Enligt catalyst så har jag de senaste, har precis gjort ny installation efter att ha provat ifall w10 skulle göra skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nåt hårddisktrubbel kanske?

Permalänk
Medlem

Vet inte, sitter en ssd i som i lvrigt verkar funkera. Tror mer på att asrock är ett skitmärke som tillverkat ett kass modekort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det tror inte jag. Om det inte är nåt billigt skitmoderkort vill säga. (Och då beror det knappast på märket i sig )

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vad det kostade, va väl midrange, men asrock är ju inte direkt kända för att vara marknadsledande rent kvalitetmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Kommer inte ihåg vad det kostade, va väl midrange, men asrock är ju inte direkt kända för att vara marknadsledande rent kvalitetsmässigt

Skickades från m.sweclockers.com

Rent kvalitetmässigt ?

En sak har du rätt i, ASRock är inte marknadsledande.

Men rent kvalitetsmässigt så finns det inget att klaga på ASRock.
Dom gör bra saker, så är det bara.
Och dom har gjort det i många år.
Sen är deras BIOS/UEFI och mjukvara överlag många gånger bättre än t e x ASUS.

Sen om du har dåligt prestanda överlag, så är väl det inget som hindrar ditt ASRock moderkort att funka perfekt?
Funkar ditt ASRock moderkort?
Vilket Moderkort är det exakt?

Tvivlar starkt på att problemet du har, är för att du har ett ASRock moderkort

ASRock är bra skit, rent kvalitetsmässigt alltså.

Såklart kan allt gå sönder, men alla mina ASRock moderkort har klarat sig, och då har några Socket 939 gått 24/7 i över 10 År. Det är imponerande.

(Mina ASRock 939 moderkort ligger numera i kartong, men är helt övertygad att dom alla skulle starta upp utan problem)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har du kollat temperaturer? Ladda ner typ HWMonitor.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Står i inlägget, är ett fm2a85x
Den här vuilden har alltid varit ostabil va någon anledning, mycket eller lite klockat och med olika windows versioner. Minnen och hårdisk är bytta.

Tempen brukar ligga runt 53grader

Vet inte, men magkänslan säger att det är modekortet. Hade en asrockenkortsdator innan som led av liknande provlem fast värre instabilitet men jag kände att jag skulle ge dom en sista chans.

Deras mjukvara ger jag inte mycket för, xfast ram crashar hela tiden och xfas lan va mest bara irriterande. Axtu va iof helt ok. Drivrutinerna man fick till usb och lan på skivan till modekortet fungerade inte alls, varwsig man körde med deras installer eller enhetshanteraren. Dock ett mycket trevligt bios interface.

Vi får se hur det artar sig. Som tur är så är hbo dwn tjänst jag kör minst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmerd:

Drivrutinerna man fick till usb och lan på skivan till modekortet fungerade inte alls, varwsig man körde med deras installer eller enhetshanteraren. Dock ett mycket trevligt bios interface.

Vi får se hur det artar sig. Som tur är så är hbo dwn tjänst jag kör minst

Skickades från m.sweclockers.com

Skivan man får med kastar jag, oftast är all mjukvara utdaterad.
Hämtar alltid nya drivrutiner på tillverkarens sida.
Sen brukar jag skita i alla s k program som man kan ta hem till moderkort.
Lägger enbart in drivisar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Skivan man får med kastar jag, oftast är all mjukvara utdaterad.
Hämtar alltid nya drivrutiner på tillverkarens sida.
Sen brukar jag skita i alla s k program som man kan ta hem till moderkort.
Lägger enbart in drivisar.

Jo jag med, råkar det däremot vara så att man bara har en dator så är det ju bra om man får med en drivis så mab åtminstone kan koppla upp sig för att uppdatera 😎

Skickades från m.sweclockers.com