AMD Ryzen får sex kärnor – toppmodellen går i upp till 4,0 GHz

Permalänk
Skrivet av backspace:

Jag har fortfarande svårt att släppa hur Bulldozer marknadsfördes och hur användare på Sweclockers och runt om här lite här och där var så säkra på att den processorn skulle bli den nya frälsaren.
Men som sagt, hoppas på det bästa beredd på det värsta.

Håller med, men har blivit van nu samma veva varje gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag har fortfarande svårt att släppa hur Bulldozer marknadsfördes och hur användare på Sweclockers och runt om här lite här och där var så säkra på att den processorn skulle bli den nya frälsaren.
Men som sagt, hoppas på det bästa beredd på det värsta.

Dock är dom mycket mer försiktigare nu och första indikationerna på det Amd själva testat och deras målsättning att deras värsta ska gå upp mot intels i7-6900K ger mig stora förhoppningar på en bra lansering beroende på priset så klart.

95 w TDP vs 140 w TDP är riktigt viktigt i Small form factor builds som blivit mer populära.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag vill/vågar inte hoppas på för mycket, men jag hoppas verkligen Ryzen levererar! Intel ska inte sitta själva på toppen av berget och titta ner på AMD som har svårt att hitta en väg upp. Ge mig bra prestanda/watt och bra ITX moderkort också. Så blir Ryzen det som ersätter min i7 2600k!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag har fortfarande svårt att släppa hur Bulldozer marknadsfördes och hur användare på Sweclockers och runt om här lite här och där var så säkra på att den processorn skulle bli den nya frälsaren.
Men som sagt, hoppas på det bästa beredd på det värsta.

Alla förutom intel förlorar på om ryzen floppar.

Risk finns att år 2022 är i5 2500 bland de "bättre"
CPUerna fortfarande.

Men ja visst är det tråkigy när marknadsförninhen diffar grovt mot verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag har fortfarande svårt att släppa hur Bulldozer marknadsfördes och hur användare på Sweclockers och runt om här lite här och där var så säkra på att den processorn skulle bli den nya frälsaren.
Men som sagt, hoppas på det bästa beredd på det värsta.

Inte samma hype från AMD denna gången och faktiskt visar AMD upp cpu:n i vissa tester (något som aldrig hände med bulldozer).

Låter inte bra om ryktet stämmer att bara 8 kärnor lanseras först, vist troligen görs 4 kärniga på för defekta enheter (men kan inte bara vara det, för bygger ju på 4+4 kluster). Kommer ju bli massa moderkort liggandes, inte alla behöver 8 kärnor precis Kan ju vara så OEM äter upp dom 4 kärniga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte samma hype från AMD denna gången och faktiskt visar AMD upp cpu:n i vissa tester (något som aldrig hände med bulldozer).

Låter inte bra om ryktet stämmer att bara 8 kärnor lanseras först, vist troligen görs 4 kärniga på för defekta enheter (men kan inte bara vara det, för bygger ju på 4+4 kluster). Kommer ju bli massa moderkort liggandes, inte alla behöver 8 kärnor precis Kan ju vara så OEM äter upp dom 4 kärniga.

Brukar väl förvisso vara så även med grafikkort. Först släpps high-end korten eventuellt tillsammans med kortet som ligger direkt under, för att succesivt få sällskap av mid-range och low-end. Ofta är väl själva tidslinjen väldigt olika tills hela serien är ute, men ofta kan det ju ta väldigt lång tid innan de lägst prissatta korten lanseras.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Risk finns att år 2022 är i5 2500 bland de "bättre"
CPUerna fortfarande.

Den risken lär inte föreligga ens om vi är kvar på kisel, vilket i sig är osannolikt.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur mycket de klockar, förmodligen så ligger de nog rätt nära marginalen i sina grundutföranden så 4.2-4.4 är nog tänkbart.

Den 6-kärniga modellen borde bli väldigt intressant då den ligger när i7-6800K vad det gäller frekvenser, funktioner mm, hamnar den på runt 4000kr så är den nog ett väldigt bra alternativ där man kan få liknande prestanda för en tusenlapp eller två (2011-moderkort är rätt dyra) mindre.

Hoppas på en 7-kärnig modell med namnet Ryzen Zeven Zuper ZPU

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Ser fram emot AMDs version i samma prisklass som Intels i7, hoppas på att deras 6 kärniga hamnar där. Sen får man ju hoppas på att de klockar högt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Intressant blir ju i spel där CPU får jobba och priset.

Helt klart.
High-end/Spelmarknaden är där som de verkar satsa på mycket också, vilket ju är något jag tycker är klart positivt. Sen tror jag inte den kommer slå dina överklockade entusiast CPUer i 5Ghz, men för oss "dödliga" så hoppas jag på vettig konkurrens igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Den risken lär inte föreligga ens om vi är kvar på kisel, vilket i sig är osannolikt.

Varför? Intel satsar väl mest på bärbara cpuer och framtiden för mobiler och annat portabelt. Desktop cpus ligger nog sist i prioriteringen.

Om nu AMD skulle komma med något bra så tvingar det intel att utveckla för dekstopmarknaden för att inte förlora marknadsandelar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PlogarN97:

Varför? Intel satsar väl mest på bärbara cpuer och framtiden för mobiler och annat portabelt. Desktop cpus ligger nog sist i prioriteringen.

Om nu AMD skulle komma med något bra så tvingar det intel att utveckla för dekstopmarknaden för att inte förlora marknadsandelar

Skickades från m.sweclockers.com

Desktop är största prio btw. Det ut vecklas på server sidan så det knakar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ser i fram emot naples kan blir bra hoppas att den har stöd för fyra CPU.

Vad Lisa Su nämnt så är instegs varianterna 1P-2P (1U-2U rack) som sedan kommer att utökas när de fått fotfäste (precis som med Opteron). Hittar inte just den länken eller avsnittet där hon säger detta men en annan länk med info om Naples.

http://wccftech.com/amd-zen-naples-server-cpu-vega-gpu-platfo...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Desktop är största prio btw. Det ut vecklas på server sidan så det knakar.

Räknas serversidan till desktop?

Även i entusiastkretsar är det halvintressant att sitta med den senaste processorn. Troligtvis eftersom varje uppdatering bara varit en förfining på i5 2500.

Det finns väl någon tråd här på swec som belyser just detta. Jag minns under 90 och 00 talet då processorerna var antika redan när de släpptes i butik iprincip. Mjukvaran krävde mer än senaste flaggskeppet från intel å amd mäktade med. Idag kan du sitta på en 4-5 år CPU och det är få saker du inte kan göra

Intel har väl dessutom lagd ned sin Tick Tockmodell?

Jag är starkt skeptisk till att framtida desktop CPUer har störst prio på intels FoU avdelning.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som att 7700k, 6700k och kanske även 4790K fortfarande kommer vara de bästa prestandavalet om man som jag bara använder rejält med cpu prestanda när jag spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför? Intel satsar väl mest på bärbara cpuer och framtiden för mobiler och annat portabelt. Desktop cpus ligger nog sist i prioriteringen.

Om nu AMD skulle komma med något bra så tvingar det intel att utveckla för dekstopmarknaden för att inte förlora marknadsandelar

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en marknad som saktat in på senare tid. Dessutom är det samma problem som behöver lösas för båda marknaderna; mindre och strömsnålare/effektivare. Samtidigt finns nya tillverkningstekniker på horisonten, nu när kislet börjar ställa till med allt större problem. 5 år är lång tid i sammanhanget.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PlogarN97:

Räknas serversidan till desktop?

Även i entusiastkretsar är det halvintressant att sitta med den senaste processorn. Troligtvis eftersom varje uppdatering bara varit en förfining på i5 2500.

Det finns väl någon tråd här på swec som belyser just detta. Jag minns under 90 och 00 talet då processorerna var antika redan när de släpptes i butik iprincip. Mjukvaran krävde mer än senaste flaggskeppet från intel å amd mäktade med. Idag kan du sitta på en 4-5 år CPU och det är få saker du inte kan göra

Intel har väl dessutom lagd ned sin Tick Tock modell?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte va du kollar på när du säger att inget har hänt.....

det händer enroma saker på desktop sidan allt är inte GHz och IPC...

Den stora markanden är server sidan E7 E5 där dom säljer enroma mängder till stora företag.
allt som finns i Xeon finns i X99 desktop etc eller Z270 bara vissa saker är inte med tex ECC QPI dual CPUs etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ser ut som att 7700k, 6700k och kanske även 4790K fortfarande kommer vara de bästa prestandavalet om man som jag bara använder rejält med cpu prestanda när jag spelar.

Kan jag få låna din spåkula då du verkar veta något ingen annan vet?

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Inaktiv

Jag befarar att Intel kommer stå kvar som segrare på grund av högre klockfrekvenser. AMD måste nog köra med väldigt attraktiva priser om de ska tävla på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

4.0Ghz på ingengör ex är helt klart inte dumt. Tänk på att där är 2x fler kärnor i denna CPU vs tex Skylake som var 4.0 Bas och 4,2Ghz turbo på en enda kärna. Så att kunna klara 4Ghz på så tidiga ex, med så många kärnor är rätt lovande.

Tittar man på motsvarande Intel 6900k, så talar vi 3.2 bas och 3.7 Turbo med 8 kärnor och 16 trådar på 140W!

Dock är som sagt inte detta all sanning. IPC och hur bra den gör instruktioner som är mer eller mindre viktiga kommer också spela roll, men det är helt klart intressant om de kan lyckas hålla eller tom förbättra dessa till lanseringen och den är effektiv nog att tävla även i 4/8 och 6/12 utförande. Just 6/12 kommer troligen vara nya "high-end" skulle jag tro, där 8/16 blir "entusiast".

Det är lite intressant då Intel själva i sin spec. som du länkade till anger att Turbo Boost gäller bara 1 kärna till 3.7GHz och inte alla 8.

Max turbofrekvens är den maximala frekvens som kan uppnås för en kärna med Intel® Turbo Boost Technology. Frekvensen mäts i gigahertz (GHz), eller miljarder cykler per sekund.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

@Yoshman
Vad vad det du sa nu igen om att man stänga en per CCX.

Edit:
Var mer som ett konstaterande att det skulle vara en möjlighet iofs.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Kan jag få låna din spåkula då du verkar veta något ingen annan vet?

Tja blir klockfrekvensen inte högre och om IPCn som spekulerats i bli något sämmre än 6700k så har du all spådom du behöver ;=)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hACmAn:

@Yoshman
Vad vad det du sa nu igen om att man stänga en per CCX.

Edit:
Var mer som ett konstaterande att det skulle vara en möjlighet iofs.

8 kärnors Ryzen är i praktiken inte en 8-kärnors CPU, det är två 4-kärnors CPUer på samma krets.

Mitt påpekade var då att om en 8C/16C krets ska skalas ned till 6C/12T kan man inte göra det helt godtyckligt på Ryzen, i alla fall inte om man vill undvika fallet att olika 6C/12T kan uppföra inkonsekvent.

Det som står i denna artikel är ju precis det jag skrev: om man ska göra en 6C/12T Ryzen där alla kretsar uppför sig lika måste man se till att stänga av exakt en kärna per CCX.

Med en kärna per CCX har man nu en krets med två 3-kärnors CPUer. Slår man av två helt slumpmässiga kärnor skulle vissa bli en krets med en 2-kärnig CPU och en 4-kärnig CPU.

Det sagt: hoppas verkligen att den fyrkärniga Ryzen blir en egen krets med en CCX och inte samma krets som den 8-kärniga med två kärnor avslagna i varje CCX. Kostnaden att kommunicera mellan kärnor i samma CCX är lägre än mellan kärnor i olika CCX. Hur stor skillnaden blir vet vi inte än, men är 100 % säkert att det finns en skillnad och latens kommer skilja flera heltalsfaktorer.

CPU-delen i PS4/XBO har lite samma design. Där skiljer det ungefär en faktor 10 i latens mellan att kommunicera mellan två kärnor i samma kluster som mellan två i olika kluster.

För t.ex. spel är det absolut bättre med en CCX med fyra kärnor än två CCX med två kärnor var.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är det inte slösaktigt att tillverka en CPU med 8 kärnor, låsa 2 av dem, och sälja en 6 kärnig CPU?
Alt. att köpa en CPU med 8 fysiska kärnor, varav 2 är låsta.
Eller har jag missförstått?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Ser ut som att 7700k, 6700k och kanske även 4790K fortfarande kommer vara de bästa prestandavalet om man som jag bara använder rejält med cpu prestanda när jag spelar.

Ska du jämföra dom mot infon som finns så får du klenare cpu som är dyrare och i testen på ryzen var dom låsta till 3400mhz och där kunde dom smiska 6900k multitrådat och verkar som det kommer modeller snabbare än så men även med turbo på 4ghz vilket kommer lyfta även singeltråds prestandan och kommer nog rakt igenom vara en stark cpu

Det inom ramen på 95tdp som 7700k men betydligt bättre än 6900ks 140w tdp så bör finnas även finnas ett bra spann för oc när det gäller spänning och ingen vet hur dom klockar men har bra potential rakt igenom och jag tror det blir en hit för AMD

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Blir nog ingen Ryzen om de är klockade så lågt 😮

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag befarar att Intel kommer stå kvar som segrare på grund av högre klockfrekvenser. AMD måste nog köra med väldigt attraktiva priser om de ska tävla på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Intels CPUer kan likställas nandgrind i jämförelse

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Är det inte slösaktigt att tillverka en CPU med 8 kärnor, låsa 2 av dem, och sälja en 6 kärnig CPU?
Alt. att köpa en CPU med 8 fysiska kärnor, varav 2 är låsta.
Eller har jag missförstått?

Det vanliga är snarare att man kör samma och om någon del av chippet är skadat så låser man bort den delen förutsatt att man tror att det inte kommer påverka resten avsevärt. På så så sätt behöver man inte slänga lika många chipp.
Men om efterfrågan blir för stor på de med t.ex 6 kärnor så kan det hända att man låser bort 2 av dem fast de är hela.
Men det kostar att köra flera tillverknings linor igång så ofta gör man så, istället för att ha en för flera olika mål.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Det är lite intressant då Intel själva i sin spec. som du länkade till anger att Turbo Boost gäller bara 1 kärna till 3.7GHz och inte alla 8.

Max turbofrekvens är den maximala frekvens som kan uppnås för en kärna med Intel® Turbo Boost Technology. Frekvensen mäts i gigahertz (GHz), eller miljarder cykler per sekund.

Precis. Dock kan man inte veta om samma gäller AMD. Deras 8/16 kan ju ha 4Ghz på en kärna också.

Hittar inte info för just 6900k, men tittar man på lite andra värsting:
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...
Så ser man att enda som nått 4Ghz är 6 kärnig 4960X... 5960x har inte ens nått stock frekvensen av AMDs Zen 8 kärniga värsting.

Jämför man dessa tabeller från Anandtech så ser man också att Intel själva, trots 140W TDP inte har någon mer än 4 kärnig / 8 trådig som nått till 4.0 sedan dess heller.

Så de som tycker det är låg frekvens på Zen förstår jag inte var de fått detta ifrån? Hur länge sedan var det Intel släppte en 4Ghz 8 kärnig CPU?... jo aldrig, iaf inte till konsumenter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lord_vasagos:

Ska du jämföra dom mot infon som finns så får du klenare cpu som är dyrare och i testen på ryzen var dom låsta till 3400mhz och där kunde dom smiska 6900k multitrådat och verkar som det kommer modeller snabbare än så men även med turbo på 4ghz vilket kommer lyfta även singeltråds prestandan och kommer nog rakt igenom vara en stark cpu

Det inom ramen på 95tdp som 7700k men betydligt bättre än 6900ks 140w tdp så bör finnas även finnas ett bra spann för oc när det gäller spänning och ingen vet hur dom klockar men har bra potential rakt igenom och jag tror det blir en hit för AMD

Fast man får hålla isär TDP och faktisk förbrukning. Antar att du refererar till Blender demon och där mätte man väl förbrukningen för hela systemen och mätt från väggen skilde det någon Watt.

Vidare så har faktiskt 6900K en officiell högsta frekvens på 4,0 GHz via Turbo Boost 3.0, gäller faktiskt alla BRW-E utom 6800K som har 3,8 GHz där. SweClockers nämner faktiskt inte ens TB3 i sitt test medan t.ex. AnandTech nämner att man valde att inte aktivera TB3.

Enda testat jag sett av BDW-E som kört med TB3 påslaget (krävs att man slår på det i BIOS samt installerar en drivare) är TomsHardware. Där ser man också att BDW-E står sig lite bättre mot i7-6700K i tester som inte skala perfekt med kärnor, men generellt sätt ligger E-serien ändå efter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer