Intel kontrar AMD Ryzen med Core i7-7740K och i5-7640K

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

Visst är det lite trevligt med Native USB 3.1 stöd

Kan inte hitta någon officiell information från Intel som tyder på att 200-serien har stöd för USB 3.1 Gen 2 (tidigare USB 3.1).

(USB 3.1 Gen 1 (tidigare USB 3.0) har Intel haft native stöd för sedan Z77.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sitter lugnt med min 486:a ett tag till.

"OSX: MacBook Pro Retina 15" (Sign)"

O jag som trodde Macbooks iaf fått tvåkärniga CPUer vid detta laget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

så många i kommentarsfältet som hoppas att AMD lyckas, inte för att dom kommer köpa en AMD processor, utan snarare för att dom vill att intel sänker sina priser så dom kan köpa billigare processorer.

Presterar Amd bättre och vinner Pris/prestanda och ej är aldeles för varma så skulle jag lätt köpa Ryzen.

Bara se om man har is i magen för Ons-Tors kommer mitt Dan Cases A4 SFX.

Men alla trådar från Swec + intels direkt jobb för att möta dom visar att dom vet något mer som inte vi konsumenter vet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Så allt annat i nyheten är bekräftat? Av Intel? Dessa processorer är på riktigt?

Nej, läser man originalartikeln så framgår det tydligt att alla uppgifter kommer från en av deras egna källor och inte från Intel. Så det är bara lösa rykten som så mycket annat som rapporterats kring AMD och Intel den senaste tiden.

Och nånting är ju lite konstigt med specifikationerna på de "nya" CPUerna. Varför skulle 7640K få en TDP på över 100W? Även om den skulle få HT så skulle den ändå vara sämre eller likvärdig på allt jämfört med 7700K som har en TDP på 91W. Turbon är iofs. inte angiven, men det vore ju väldigt konstigt om den skulle ligga högre än på 7700K.

Och sen kan man ju fråga sig varför Intel skulle förvirra genom att ge en i5:a HT, det finns ju inget som stoppar dem från att bara säga att det är en i7:a istället. Men det här med konsekvent namngivning brukar ju iofs. inte vara de stora tillverkarnas starka sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja man köper ju om det presterar.

Jo sant, därför jag köpte in Istanbul och Magny Cours till kunder när det begav sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Några saker är Optane, snabbare minneskontroller, nyare grafik del, bättre säkerhet mm

Rent PR. Grejer som inte spelar någon roll överhuvudtaget men som enkelt går att lura kunderna med.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon99339:

Rent PR. Grejer som inte spelar någon roll överhuvudtaget men som enkelt går att lura kunderna med.

Rent PR? hgaha

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skulle gissa att det är mer än en liten procent här på SweClockers.

Jag har nog aldrig ägt en processor jag inte har överklockat. Till och med min PII:a var överklockad... 266Mhz när den var specad till 233Mhz... Minnen <3

Överklockat har nog de flesta testat på. Jag kör dock mina på original nu för tiden och lär göra även när Ryzen släpps (om jag nu köper en ny dator)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med.
Det är verkligen konstigt att Intel inte gör ett skit vettigt på 5 år men än de "måste"... men när AMD faktiskt hotar att ta marknad, så släpper de oväntade högre binnade CPUer?!?, detta innan det ens är släppt!?

Skulle säga, låt bli att köpa Intel CPUer fram till Mars... för Intel kanske faktiskt tvingas till både priskrig och andra taktiker nu..

KONKURRENS, som vi har saknat det!

Yes! Se folk! Priserna har redan börjat sjunka tack vare AMDs intåg, monopol är alltid skadligt för utvecklingen, låt prestandakapplöpningen inledas på CPU-PC marknaden. Vi kommer framöver få snabbare och billigare processorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Kan inte hitta någon officiell information från Intel som tyder på att 200-serien har stöd för USB 3.1 Gen 2 (tidigare USB 3.1).

(USB 3.1 Gen 1 (tidigare USB 3.0) har Intel haft native stöd för sedan Z77.)

http://www.makeuseof.com/tag/intels-kaby-lake-cpu-good-bad-me...

For starters, it comes with native support for USB 3.1, which is significantly faster than previous versions of the USB standard.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Älskar AMD, nu får vi se lite ändring hos det blå laget.

blir nog ingen stor ändringen blir som under P4 tiden de enda de kommer kunna göra är att öka klocken och strömförsörjningen viket kommer göra att de blir brödrostar av dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Bra för oss men jobbigt i längden om dom inte ens låter AMD komma in i matchen igen. Nu lär vi se om dom hållit tillbaka utvecklingen genom att inte bry sig så mycket om förbättringar som många säger, i så fall lär dom ju komma med en jätteökning för att visa sig bättre än AMD. Om dom behöver då vill säga, beroende på hur Zen presterar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Överklockat har nog de flesta testat på. Jag kör dock mina på original nu för tiden och lär göra även när Ryzen släpps (om jag nu köper en ny dator)

Fördelen där är ju då att Ryzen "överklockar" sig själv sålänge man har kylning som pallar, så även icke-överklockare får mer valuta för sina pengar vad det verkar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fördelen där är ju då att Ryzen "överklockar" sig själv sålänge man har kylning som pallar, så även icke-överklockare får mer valuta för sina pengar vad det verkar.

Det ska bli intressant hur hög spänning jämfört med stock dom kommer våga ge processorerna med sin automatiska överklockning. Även om det klockar så ska det ju vara 100% stabilt, så den automatiska klocken kanske inte blir så jättehög oavsett kylning. Vi får se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Presterar Amd bättre och vinner Pris/prestanda och ej är aldeles för varma så skulle jag lätt köpa Ryzen.

Bara se om man har is i magen för Ons-Tors kommer mitt Dan Cases A4 SFX.

Men alla trådar från Swec + intels direkt jobb för att möta dom visar att dom vet något mer som inte vi konsumenter vet.

det enda du säger är, Vinner inte AMD i alla kategorier så blir det inget köp.

Det är svårt för någon att vinna alla kategorier vare det Grafikkort eller CPU.

480 vinner Prisprestanda över 1060 men förlorar effekt/värme. prestandan är jämn.
470 vinner prisprestanda över 1050 men förlorar effekt/värme, men är klart bättre prestanda.

och i längden så har AMD vunnit om vi kollar tillbaka och jämför gamla kort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta i nu läget är xeon ep (skylake) allt annat verkar vara som förra gen.

Ryzen vore intressant 1.om dom presterar 2. Om dom kan släppa något riktigt moderkort för som stödet ser ut nu så ser det ut som ett kaby lake i bästa fall (Z270)

När jag uppgraderar vill jag ha en ny moderkortplattform inte samma som de sista 3-4 generationerna (ny teknik, mer pci-e linor (Version4 kanske). Ny lagring inte M.2 bara, bättre med fler pci-e linor ny minnesteknik osv.)
Har själv väntat på skylake-e plattformen (sen sandy bridge-e) men den bantade intel bort så det inte finns någon mening med uppdatering där.
Moderkortplattformen är mer intressant än ny processor för processorn har inte varit det begränsande på massa år.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

http://www.makeuseof.com/tag/intels-kaby-lake-cpu-good-bad-me...

For starters, it comes with native support for USB 3.1, which is significantly faster than previous versions of the USB standard.

Fast varför ska jag lita på den sajten framför Intel? De verkar ju ha absolut noll aning om någonting. I den artikel de använder som referens för påståendet att "[USB 3.1] is significantly faster than previous versions of the USB standard" står ingenting om USB 3.1; däremot hittar man följande trams:

Skrivet av MUO (felaktigt påstående):

Roughly speaking, USB 3.0 transmits data at 100 MB/s while USB 2.0 transmits at 15 MB/s.

De verkar inte heller känna till att "USB 3.1" är en av de mest tvetydiga beteckningar som finns: Det kan lika gärna betyda USB 3.1 Gen 1 (exakt samma sak som USB 3.0; 5 Gbit/s) som USB 3.1 Gen 2 (som hette USB 3.1 innan USB‑IF gick bortom allt vett och sans; 10 Gbit/s).

Så här skriver PC World:

Skrivet av PC World:

We expected the 200-series chipsets to feature native support for USB 3.1 10Gbps or maybe even Thunderbolt 3, but no. Instead, motherboard makers will have to add additional chips for those functions.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Presterar Amd bättre och vinner Pris/prestanda och ej är aldeles för varma så skulle jag lätt köpa Ryzen.

Bara se om man har is i magen för Ons-Tors kommer mitt Dan Cases A4 SFX.

Men alla trådar från Swec + intels direkt jobb för att möta dom visar att dom vet något mer som inte vi konsumenter vet.

så få personer som faktiskt är så. jag kommer köpa amd om dom visar sig faktiskt vara bättre än intel för min använing.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Intel kan ju börja med att lägga på kylpastan ordentligt över IHSen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hahaha, tack AMD! Konkurrens har vi alla saknat i prestandasegmentet

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Dock så ska man inte hoppas för mycket när det gäller pris.

"Su added that the profit margins for both Ryzen and Vega will be well above AMD’s average."

http://www.pcworld.com/article/3163500/components/amd-confirm...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Dock så ska man inte hoppas för mycket när det gäller pris.

"Su added that the profit margins for both Ryzen and Vega will be well above AMD’s average."

http://www.pcworld.com/article/3163500/components/amd-confirm...

Absolut, men har de åstadkommit något bra så förtjänar ju de vinst. Jag förväntar ändå mig mycket mer bang for the buck än Intels processorer som har ett rysligt.. Ryzligt överpris?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Dock så ska man inte hoppas för mycket när det gäller pris.

"Su added that the profit margins for both Ryzen and Vega will be well above AMD’s average."

http://www.pcworld.com/article/3163500/components/amd-confirm...

För att vara riktigt ärlig så behöver de inte ha något "Supermegapris" för att konkurrera med Intel eftersom Intels plats på marknaden har varit så dominant att Intel tagit snarare större priser än de behövt så lägger sig AMD några hundralappar under så sitter de bra till.. Förutsatt att produkten presterar bra då..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Min reaktion när man nyss köpt 7600k och dem annonserar dessa;

Skit äcklig stil av intel, dem borde erbjuda inbytes möjlighet för dem som precis köpt 7600k och 7700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Min reaktion när man nyss köpt 7600k och dem annonserar dessa;

http://forumbilder.se/G7DPB/img-0052.JPG

Skit äcklig stil av intel, dem borde erbjuda inbytes möjlighet för dem som precis köpt 7600k och 7700k

que?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Det är kul med konkurrens. Då händer det ju sånt här! Prissänkningar är alltid kul för oss konsumenter.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Min reaktion när man nyss köpt 7600k och dem annonserar dessa;

http://forumbilder.se/G7DPB/img-0052.JPG

Skit äcklig stil av intel, dem borde erbjuda inbytes möjlighet för dem som precis köpt 7600k och 7700k

Därför det är ganska bra att läsa på om vad som händer i branschen, inte bara precis när man köper något, för då hade du kunnat hålla på slantarna några veckor en månad två-tre till och göra ett kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@jesusbarnet:

Va????
Skit äcklig stil av intel, dem borde erbjuda inbytes möjlighet för dem som precis köpt 7600k och 7700k

varför är det dålig stil av Intel att svara på sin konkurrents kommande lansering det gör väl alla företag i den mån det går?
och varför ska ni få nått för att ni köpt deras produkter?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Men.. Intel era jävla äckliga idioter. Vem de än är som står för namnsättning och marknadsföring bör avskedas (läs avrättas) om den har hyperthreading är det väl ändå inte en i5a? Snälla lägg ner, mainstream desktopsegmentet är typ de enda som inte är komplicerat där en i7a kan ha 2 kärnor etc. Men börja inte dra in 8-trådiga i5or eller sånt hit med.

Och jag ser ingen anledning varför dessa skulle vara binnade, 4,6Ghz verkar absolut inte vara en frekvens som vore svårt att nå upp i med alla 7700k/7600k Men jag hoppas verkligen att den här i5an inte har hyperthreading.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Min reaktion när man nyss köpt 7600k och dem annonserar dessa;

http://forumbilder.se/G7DPB/img-0052.JPG

Skit äcklig stil av intel, dem borde erbjuda inbytes möjlighet för dem som precis köpt 7600k och 7700k

Ja, åt helvete med utveckling!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.