+-5V till+-12v Converter för moterstyrning.

Permalänk
Medlem

+-5V till+-12v Converter för moterstyrning.

Hej.
Har suttit och kollat runt på ebay och runt efter en converter som kan göra om +-5v till +-12v.

Det är så att jag har en en krets som styr en liten elmotor med antingen +5.8v eller -5.8v beroende på vilket håll motorn skall snurra.
Nu är det så att motorn i fråga är för klen för mitt ändamål och skulle vilja byta ut den mot en liten stark 12v rackare.

Men jag har kollat runt och hittat dessa Step Up Converts på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/New-DC-DC-Converter-Step-Up-Module-5V...

Men jag förstår inte riktigt om den funkar om jag vänder polarisiteten på den inkommande och att den då vänder på utgående utan att man bränner upp skiten.

Eller är det någon utav er kluriga filurer som antagligen tycker att sånt här nördigt är lika roligt som mig vet hur man ska gå tillväga?
Vore kanon om det fanns i Sverige på Elfa eller liknande.

Även om någon har någon lite bra 12v motor som är stark och kan rekommendera?

BR.
Slusk

Permalänk
Medlem

Den du länkade från ebay kommer nog inte fungera för dina ändamål eftersom du inte kommer kunna byta polaritet. Den är snarare gjord för att ge matning till en OP försärkare.

Det du bör kika efter är en h-brygga. Det är en krets som du kan styra en motor till att gå framåt eller bakåt genom att skicka in en hög eller låg styrsignal samt en hastighetssignal.
kolla exempelvis denna: http://www.lawicel-shop.se/prod/DRV8801-Single-Brushed-DC-Dri...

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk

Du kommer åtminstone att behöva ett par dioder för att leda positiv/negativ utspänning från nuvarande motorstyrning till rätt ingång på spänningskonverteraren. Dock gör ju inte spänningskonverteraren att du får ut mer effekt ur motorstyrningen, bara mer spänning. Spänningsomvandlaren klarar inte att leverera mer än 30 milliampere på -12V-utgången, så om du vill ha ut mer än 12*0,03=0,36W behövs en annan lösning.

Det låter som om den huvudsakliga anledningen till ändringen är ökad effekt. För detta krävs troligtvis andra ändringar, t ex

  • Ett par transistorer som tål tillräckligt med effekt och ett nätaggregat eller annan spänningskälla som lämnar +-12V (eller vad som nu är lagom).

  • En annan motorstyrningskrets som kan lämna tillräckligt med spänning/ström.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Jag instämmer Le9.
En H-brygga är nog det bästa och enklaste alternativen.
Nu vet jag inte hur mycket ström din motor drar, men drar den max 2A så rekomenderar jag denna:
https://www.m.nu/servo-motorer-robotics/l298-dc-motor-driver-...
Den har förmonterad kylfläns då H-bryggor brukar kunna bli varma.
Har handlat på m.nu innan och det är en bra sida.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le9:

Den du länkade från ebay kommer nog inte fungera för dina ändamål eftersom du inte kommer kunna byta polaritet. Den är snarare gjord för att ge matning till en OP försärkare.

Det du bör kika efter är en h-brygga. Det är en krets som du kan styra en motor till att gå framåt eller bakåt genom att skicka in en hög eller låg styrsignal samt en hastighetssignal.
kolla exempelvis denna: http://www.lawicel-shop.se/prod/DRV8801-Single-Brushed-DC-Dri...

Skrivet av Robert Johansson:

Jag instämmer Le9.
En H-brygga är nog det bästa och enklaste alternativen.
Nu vet jag inte hur mycket ström din motor drar, men drar den max 2A så rekomenderar jag denna:
https://www.m.nu/servo-motorer-robotics/l298-dc-motor-driver-...
Den har förmonterad kylfläns då H-bryggor brukar kunna bli varma.
Har handlat på m.nu innan och det är en bra sida.

Lycka till.

Så med den där skulle jag alltså kunna koppla in en 12v adapter, sen koppla på min signal jag får från mitt befintliga kretskort som är +/- 5v och sen kunna ta ut 12v med bra kräm som kan driva en större motor?
Kanske jag åka förbi MicroKit i Västerås i morgon och se om dom kanske har denna hemma annars får jag köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Så med den där skulle jag alltså kunna koppla in en 12v adapter, sen koppla på min signal jag får från mitt befintliga kretskort som är +/- 5v och sen kunna ta ut 12v med bra kräm som kan driva en större motor?
Kanske jag åka förbi MicroKit i Västerås i morgon och se om dom kanske har denna hemma annars får jag köpa

DRV8801-kortet från lawicel borde fungera, men finns inte i lager. Denna verkar fungera på samma sätt och kostar ungefär lika mycket också. Här finns dokumentation från tillverkaren. Det finns en PWM-pinne som du sätter hög (~3-5V) om du bara vill köra full fart hela tiden, och en DIR-pinne som bestämmer riktningen beroende på om den är hög eller låg. Tänk bara på att den klarar max 1.7A kontinuerligt.

MAX14870 vill dock ha mellan -0.3 och 6.0V på logikpinnarna, så den blir nog inte så glad åt -5.8V. Men det löser man ju lätt med en diod som klipper negativ spänning (se "Negative Diode Clipping Circuits"). Notera dock att du bör använda en Schottkydiod och inte en vanlig diod, för att hålla spänningen inom ~0.3V (en vanlig diod skulle släppa igenom ~0.6V). Det behövs troligtvis en resistor också, som på sidan jag länkade, för att begränsa strömmen genom dioden. Någonting mellan 1kΩ-100kΩ bör fungera fint, det är inte särskilt noga.

L298-kortet från m.nu blir däremot lite knepigare, eftersom den har två pinnar för att styra riktningen (se instruktioner från tillverkaren). Så med den måste man ha låg på ena pinnen och hög på andra för att den ska gå i en riktning, och sen växla båda pinnarna för att den ska gå i andra riktningen. Det är väl inget oöverkomligt problem direkt, men det är ju enklare med bara en pinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Så med den där skulle jag alltså kunna koppla in en 12v adapter, sen koppla på min signal jag får från mitt befintliga kretskort som är +/- 5v och sen kunna ta ut 12v med bra kräm som kan driva en större motor?
Kanske jag åka förbi MicroKit i Västerås i morgon och se om dom kanske har denna hemma annars får jag köpa

Får du verkligen ut +/-5 Volt från ditt kort? Är dessa utgångar direkt kopplade till de 2 ingångarna på motorn? Det innebär isåfall att strömmen kommer färdas genom motorn åt 2 håll. Det innebär att om din motor körs medsols så har du +5V på utgång 1 och Gnd på utgång 2, När du sedan kör motsols så kommer du ha +5V på utgång 2 och Gnd på utgång 1.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

DRV8801-kortet från lawicel borde fungera, men finns inte i lager. Denna verkar fungera på samma sätt och kostar ungefär lika mycket också. Här finns dokumentation från tillverkaren. Det finns en PWM-pinne som du sätter hög (~3-5V) om du bara vill köra full fart hela tiden, och en DIR-pinne som bestämmer riktningen beroende på om den är hög eller låg. Tänk bara på att den klarar max 1.7A kontinuerligt.

MAX14870 vill dock ha mellan -0.3 och 6.0V på logikpinnarna, så den blir nog inte så glad åt -5.8V. Men det löser man ju lätt med en diod som klipper negativ spänning (se "Negative Diode Clipping Circuits"). Notera dock att du bör använda en Schottkydiod och inte en vanlig diod, för att hålla spänningen inom ~0.3V (en vanlig diod skulle släppa igenom ~0.6V). Det behövs troligtvis en resistor också, som på sidan jag länkade, för att begränsa strömmen genom dioden. Någonting mellan 1kΩ-100kΩ bör fungera fint, det är inte särskilt noga.

L298-kortet från m.nu blir däremot lite knepigare, eftersom den har två pinnar för att styra riktningen (se instruktioner från tillverkaren). Så med den måste man ha låg på ena pinnen och hög på andra för att den ska gå i en riktning, och sen växla båda pinnarna för att den ska gå i andra riktningen. Det är väl inget oöverkomligt problem direkt, men det är ju enklare med bara en pinne.

Men då borde väl L298-kortet funka eftersom det är just det den gör eller har jag missat nått nu? För nu växlar den ju mellan GND/5V och 5V/GND beroende på vilket håll den ska gå åt?

"The motor direction is controlled by sending a HIGH or LOW signal to the drive for each motor (or channel). For example for motor one, a HIGH to IN1 and a LOW to IN2 will cause it to turn in one direction, and a LOW and HIGH will cause it to turn in the other direction. "

Skrivet av Le9:

Får du verkligen ut +/-5 Volt från ditt kort? Är dessa utgångar direkt kopplade till de 2 ingångarna på motorn? Det innebär isåfall att strömmen kommer färdas genom motorn åt 2 håll. Det innebär att om din motor körs medsols så har du +5V på utgång 1 och Gnd på utgång 2, När du sedan kör motsols så kommer du ha +5V på utgång 2 och Gnd på utgång 1

Japp det stämmer bra!
Den vänder bara på polariteten från mellan dom 2 pinnarna ifall motorn skall gå motsols eller medsols.

Nu ska vi se om jag kan beskriva detta bättre..

Sådär ser det ut... Piggarna på motorn går direkt in i kretskortet och den puttar ut -5v eller +5v när jag mäter och motorn sitter inkopplad.
Jag vill lyfta ut denna matning, damma in det i någon converter som kan göra om den till 12v som orkar driva en kraftfullare motor.

Vart bilden klarare nu när jag bifogade bilder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Men då borde väl L298-kortet funka eftersom det är just det den gör eller har jag missat nått nu? För nu växlar den ju mellan GND/5V och 5V/GND beroende på vilket håll den ska gå åt?

Ja, då fungerar alla förslagen. Jag blev lite förvirrad när du blandade in negativa spänningar, jag fick för mig att du då menade att en pinne alltid var GND medan den andra växlade mellan -5V och 5V. Att den bara växlar polaritet är ju lite mer logiskt. Då är det ju bara att ansluta de pinnarna direkt till riktningspinnarna på L298-kortet, eller bara använda en av pinnarna om du väljer något kort med bara en riktningspinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, då fungerar alla förslagen. Jag blev lite förvirrad när du blandade in negativa spänningar, jag fick för mig att du då menade att en pinne alltid var GND medan den andra växlade mellan -5V och 5V. Att den bara växlar polaritet är ju lite mer logiskt. Då är det ju bara att ansluta de pinnarna direkt till riktningspinnarna på L298-kortet, eller bara använda en av pinnarna om du väljer något kort med bara en riktningspinne.

Perfekt!
Då lägger jag en beställning på en sån då!
Tanken är att jag ska driva en sån här motor sedan:
http://www.ebay.com/itm/0-6RPM-120RPM-Reversible-High-Torque-...

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Kolla bara upp hur mycket ström allt kan leverera, för att köra en boost conveter på utgången lär inte fungera men där imot en H brygga på vanliga transitorer BD139/BD140 eller mosfet glöm dok inte pullup motstånd på pnp/pmos och pulldown på npn/nmos annars riskerar man att den andra transistorn drar utan anledning och du får kortslutning som resultat.

Pullup motståndsvärde kan vara på tex 10K ohm så på tex en npn transistor vill du att basen skall dras mot positiv rail och på npn tvärs om och på mosfet kan du gå upp på 100k istället.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av slusk:

Så med den där skulle jag alltså kunna koppla in en 12v adapter, sen koppla på min signal jag får från mitt befintliga kretskort som är +/- 5v och sen kunna ta ut 12v med bra kräm som kan driva en större motor?
Kanske jag åka förbi MicroKit i Västerås i morgon och se om dom kanske har denna hemma annars får jag köpa

Ja precis.
Du matar motorn med 12V från din externa strömkälla och sedan 5V från kortet används som styrsignal.
https://images.m.nu/data/product/538f430/05040129-23_zps705e7....
Koppla in motorn output A eller B då detta kort har två kanaler. Din externa 12V kopplas in på +12V Power och Power GND.
Det finna 4 input, använder du kanal A så använd input 1 och 2. Samt för kanal B används 3 och 4.
Så som exempel om du använder kanal A och ger 5V på input 1 går motorn på ena hållet och 5V på input 2 går mororn på andra hållet.