RX480/470 Ägare, vad är era tankar om korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Har förstått det som att det kortet har ganska aggressiv fläktkurva ;/

Jo, men har som fått för mig att man brukar kunna göra egna fläktkurvor.

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ 8GB. Det positiva är att det är helt tyst när inget grafikkrävande körs (passiv kylning) och det negativa är att fläktarna drar igång kraftigt om något grafikkrävande körs.

I idle ligger kortet omkring 45-50 C. När man spelar går det kanske tillfälligt upp emot 70 C som mest, men ligger omkring 50-60 C ganska stabilt annars.

Spelar i 1440p, det fixar att leverera ganska bra om man spelar i medel-hög grafiknivå, men ultra klarar det inget vidare. Det är ett måste att spela med hörlurar p.g.a ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Köpte nytt chassie samtidigt som ett MSI RX 480 Gaming X 8GB och måste säga att det är väl inte riktigt den boost jag hade hoppats på i vissa titlar från mitt gamla GTX 670. Dock är det ett knäpptyst kort jämför med mitt nya Corsair 750D chassie, det enda jag hör är chassiefläktarna som jag i.o.f.s. har på "fullt ös" samt CPU-kylaren Cryorig C1 Low Profile som går i performance mode, dessa överröstar grafikkortet.
Jag har dessutom satt "hårdare" tempgränser på grafikkortet, mål 70° och max 80°.

Dom titlar som jag är lite besviken på är äldre spel samt DiRT Rally som RX-serien välkänt presterar rätt dåligt i.
Har ännu inte testat större titlar som t.ex. The Division, DOOM, Tomb Raider mm mm. Där RX-kortet ska prestera bra

Måste dock prisa Twin Frozr VI kylaren som än så länge verkar prestera riktigt riktigt bra, jag är mycket nöjd på den biten.

Helt klart värt 2499:- som jag gav för kortet, ett ok pris för att vara i Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

När jag är sugen på att byta grafikkort brukar jag att alltid börja med att kolla på tomshardware.com. Där har de en bra och lättläst uppställning över hur de rankar grafikkorten i förhållande till varandra Graphics hierarchy table. Av den listan att döma är en uppgradering från GTX 770 till RX470/480 inte värt pengarna, då prestandavinsten är för liten. Själv gick jag från ett GTX 660 till RX470 vilket är ett helt annat lyft för mig än vad det skulle bli för dig, även om du valde ett 480.

Jag har båda korten i olika setups och jag kan ju säga att 480 är nästan dubbelt så snabbt som 770 i spel.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

@AmdX2: Jag, som sällan orkar läsa långa tester av grafikkort, har alltid tyckt att Tomshardwares lista har varit en bra vägledning. Får väl tänka om nu när du och några andra uppmärksammat hur konstig relationen är mellan 770 och 470/480 på den listan. Det är synd om listan inte är trovärdig för att ställa upp grafikkorten på det sätt som görs där är väldigt lättöverskådligt. Skulle gärna se att Sweclockers skapade en liknande lista, fast en bättre då såklart. Gick själv från ett GTX 660 till ett 470 så jag kan inte direkt klaga på den förbättring det innebar för mig.

Permalänk
Medlem

Vældigt nøjd med mitt Sapphire 480 Nitro+. Ær inte stor skillnad i ljudnivå mellan detta och mitt gamla 1070 Strix, och ger mig riktigt bra prestanda per krona i 1080p

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

@AmdX2: Jag, som sällan orkar läsa långa tester av grafikkort, har alltid tyckt att Tomshardwares lista har varit en bra vägledning. Får väl tänka om nu när du och några andra uppmärksammat hur konstig relationen är mellan 770 och 470/480 på den listan. Det är synd om listan inte är trovärdig för att ställa upp grafikkorten på det sätt som görs där är väldigt lättöverskådligt. Skulle gärna se att Sweclockers skapade en liknande lista, fast en bättre då såklart. Gick själv från ett GTX 660 till ett 470 så jag kan inte direkt klaga på den förbättring det innebar för mig.

https://m.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080-...

Nåt fel på detta? Du bör få en rimlig bild även av äldre kort med lite sökning.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon12433:

Sapphire 480 Nitro+ 4GB

Högljutt, bra prestanda och klockar bättre än de flesta exemplaren på nätet. Kör 1440p och det räcker såklart inte till för max i alla spel men åtminstone High settings.
Gick från GTX 1080 och saknar såklart prestandan, men var tvungen att byta då Nvidias kort/drivrutiner är så extremt buggiga.
Med AMD så fungerar allting, drivrutinerna är optimerade och buggfria.

Jag måste säga att det var en väldigt udda kommentar eftersom det verkar vara en kollektiv uppfattning om att Nvidia ha bra drivrutiner och AMD dåliga.

Jag lägger själv inget värde i detta då jag generellt har upplevt problem med bägge företagens kort. R9 290x och GTX 980 Ti senaste korten. Bara en observation.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Jag måste säga att det var en väldigt udda kommentar eftersom det verkar vara en kollektiv uppfattning om att Nvidia ha bra drivrutiner och AMD dåliga.

Jag lägger själv inget värde i detta då jag generellt har upplevt problem med bägge företagens kort. R9 290x och GTX 980 Ti senaste korten. Bara en observation.

Har 980 Ti, R9 Nano och RX 480.

Lika salig röra alltihop

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Tjena.

Har tittat en del på Rx 480 8GB eftersom det är relativt billigt.
Sitter just nu på 7970 Crossfire. Undrar om det är värt o ens köpa? Börjar lessna lite på dubbla kort eftersom det är så mkt mer krångel med det. Sen är det bara 3GB grafikminne på 7970.

Vad tycker ni?

//Jimmy

Du går ju ner dig i prestanda i de spel där crossfire skalar bra och du inte flaskas av 3GB minne. Sitter du inte och har problem dagligen skulle jag nog avvaktat och skaffat Vega om du vill fortsätta med AMD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Jag måste säga att det var en väldigt udda kommentar eftersom det verkar vara en kollektiv uppfattning om att Nvidia ha bra drivrutiner och AMD dåliga.

Jag lägger själv inget värde i detta då jag generellt har upplevt problem med bägge företagens kort. R9 290x och GTX 980 Ti senaste korten. Bara en observation.

Det är en kollektiv uppfattning om man har levt under en sten under de senaste 2 åren. Långt tillbaka i tiden så har Nvidia varit helt överlägsna på drivrutinssidan. Men åtminstone från och med Windows 10 så har AMD dominerat när det kommer till drivrutiner. Nvidia hade enorma problem i ca. ett halvår efter releasen och dras fortfarande med en massa buggar.
AMD har idag bättre frametimes, bättre DX12 optimering, mindre buggar, bättre fungerande screen capture osv. Önskar att man kunde få Nvidias kraft med AMDs väloptimerade drivrutiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Det är en kollektiv uppfattning om man har levt under en sten under de senaste 2 åren. Långt tillbaka i tiden så har Nvidia varit helt överlägsna på drivrutinssidan. Men åtminstone från och med Windows 10 så har AMD dominerat när det kommer till drivrutiner. Nvidia hade enorma problem i ca. ett halvår efter releasen och dras fortfarande med en massa buggar.
AMD har idag bättre frametimes, bättre DX12 optimering, mindre buggar, bättre fungerande screen capture osv. Önskar att man kunde få Nvidias kraft med AMDs väloptimerade drivrutiner.

What? AMD har Bättre optimerad arkitektur för DX12 helt klart. Men det är Nvidia som håller Frametimes-kronan utan tvekan, vart har du fått det ifrån? Bara bläddra igenom Techreports recensioner, Tomshardware eller PC Perspective + PC Perspective så ska du se att det inte stämmer.

Mindre buggar och bättre screen capture är bara skitsnack. Både Relive och Share har problem på vart sitt håll.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

What? AMD har Bättre optimerad arkitektur för DX12 helt klart. Men det är Nvidia som håller Frametimes-kronan utan tvekan, vart har du fått det ifrån? Bara bläddra igenom Techreports recensioner, Tomshardware eller PC Perspective + PC Perspective så ska du se att det inte stämmer.

Mindre buggar och bättre screen capture är bara skitsnack. Både Relive och Share har problem på vart sitt håll.

Väldigt mycket skitsnack från din sida. Kolla reviews på 1060 och 480 så ser du att AMD över lag producerar jämnare frametimes.

Relive är även det bekräftat bättre än Shadowplay. Finns hur mycket som helst på det men du kan få det första jag hittade:

Buggar då, de jag upplevde var att det inte gick att använda Chrome med Nvidia grafikkort.
https://forums.geforce.com/default/topic/978293/google-chrome...

Micron skandalen: Skickade tillbaka 2st 1070 på grund av vita fyrkanter över skärmen när man spelar. Detta patchades dock via firmware och inte drivrutinen verkar det som.

DCP Latency: http://www.overclock.net/t/1605618/ongoing-pascal-latency-pro...

Kolla gärna trådarna från Nvidia användare under de 6 första månaderna efter W10 releasen.

Detta var vardagen för mig med 1070/1080:
https://www.neowin.net/news/nvidia-rushes-out-hotfix-due-to-b...

AMD då? Absolut noll buggar sedan jag bytte ut 1080 mot 480. Har inte haft problem med någonting överhuvudtaget relaterat till grafikkortet sedan dess. Saknar såklart prestandan och funderar på att göra ett nytt försök med 1080 nu när de är prissänkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag måste säga att det var en väldigt udda kommentar eftersom det verkar vara en kollektiv uppfattning om att Nvidia ha bra drivrutiner och AMD dåliga.

Jag lägger själv inget värde i detta då jag generellt har upplevt problem med bägge företagens kort. R9 290x och GTX 980 Ti senaste korten. Bara en observation.

Tidigare så hade Nvidia riktigt bra drivisar medans AMD kämpade på med problem i nästan varenda en release av sina, idag har detta vänt och AMD levererar riktigt stabila Drivrutiner medans Nvidia tampas med problem. AMD har ju mer eller mindre misslyckats under dem senaste åren för att i dagsläget få ordning på sina produkter mm, känns som att AMD har tagit tagit sig i kragen rejält för att komma så långt som dem idag gör. Känns skitkul då vi får mer produkter och detta till bättre priser.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Väldigt mycket skitsnack från din sida. Kolla reviews på 1060 och 480 så ser du att AMD över lag producerar jämnare frametimes.
Relive är även det bekräftat bättre än Shadowplay. Finns hur mycket som helst på det men du kan få det första jag hittade:

Buggar då, de jag upplevde var att det inte gick att använda Chrome med Nvidia grafikkort.
https://forums.geforce.com/default/topic/978293/google-chrome...

Micron skandalen: Skickade tillbaka 2st 1070 på grund av vita fyrkanter över skärmen när man spelar. Detta patchades dock via firmware och inte drivrutinen verkar det som.

DCP Latency: http://www.overclock.net/t/1605618/ongoing-pascal-latency-pro...

Kolla gärna trådarna från Nvidia användare under de 6 första månaderna efter W10 releasen.

Detta var vardagen för mig med 1070/1080:
https://www.neowin.net/news/nvidia-rushes-out-hotfix-due-to-b...

AMD då? Absolut noll buggar sedan jag bytte ut 1080 mot 480. Har inte haft problem med någonting överhuvudtaget relaterat till grafikkortet sedan dess. Saknar såklart prestandan och funderar på att göra ett nytt försök med 1080 nu när de är prissänkta.

Länkade ju precis åt dig, så säg inte emot dig själv när resultaten säger annorlunda. Frametimes ser ju exakt likadana ut på Deus Ex, enda som skiljer är uppdateringsfrekvensen så du får nog hitta lite bättre resultat.

Du menar att prestandan är det enda som skiljer? Att du kan skruva upp kvalitén till typ dubbla har inte med saken att göra? (Vilka AMD-kort klarar spela in i 4K60? Tonga?)

Alla dessa grejerna har ju AMD exakt motsvarande drivers med problem. Ingen av dessa drabbar alla heller.

AMD kort gick ju inte att använda i Windows 10 tillsammans med Secure Boot under ett par veckor.
Drivers som skapade problem med långa svarstider om du satt på trådlöst.
Färgjustering och andra inställningar är fortfarande borta i Crimson.
Black Screens, skärm och muskorruption, grafikkort som fastnar i 2D-frekvenser (som fortfarande inte är fixat)

Micron-skandalen var ju partnertillverkares fel, precis som Powercolors RX480. Det är inget som har med Nvidia och AMDs drivers att göra.

"Kolla gärna trådarna från AMD användare under de 6 första månaderna efter W10 releasen."

Det märks att du inte använt Nvidia och AMD under en period så vem är det som snackar skit egentligen. Båda har sina problem och är lika dåliga. Problemen uppstår bara på olika håll.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Vill man ha Tysta kort så är det msi gaming eller asus strix serien om man inte vill sitta och krångla med manuella fläktkurvor och skit oavsett om man kör nvidia/amd annars kan jag hålla med om att amd har bättre drivers idag och har inte haft nått större problem med mitt kort men experince är ganska kass och haft d.i.v små saker men tycker amd har haft bästa drivrutinerna med minst problem sen i.a.f 270/280 serien släpptes och har varit väldigt problemfria

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

tjena, har ett av dessa kort

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3803394

spelar på ett 1080p skärm och ett i5 processor med 16 gb ddr3 minne så absolut tillräckligt med kraft . spelar bf1, gta5, hitman,ghost recon och är väldigt nöjd. i bf1 får jag mellan 80-100 fps i high beroende på vilken bana, men aldrig under 60 iaf. väldigt värt pengarna med tanke på att jag köpte den billigare som ny än vad den är idag vil du vara lite säkrare köp ett rx 480 med 8 gb

Permalänk
Medlem

@Pungen83: Kör med ett annat program då, sapphire trixx t.ex

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Mitt GTX 770 börjar kännas segt och har dessutom tröttnat på ljudnivån ifrån kortet så jag tänkte införskaffa mig ett RX 480 då det verkar vara ett bra alternativ in the long run.

Så nu undrar jag vilket RX480 kort ni har och om ni är nöjda med det. Jag är väldigt nyfiken på ljudnivå då jag är väldigt kräsen på den punkten. Är ni nöjda med hur kortet presterar och vilka inställningar och vilken upplösning spelar ni på? Videoredigerar ni på kortet?

470 ägare får också gärna kommentera sina tankar om sina kort då det alltid är intressant
Borde jag vänta på nästa lineup? Skriv gärna det också isf men ja tänkte passa på nu när jag bor hemma och inte har några utgifter förutom bensin och lunch

Sjukt roligt sammanträffande, jag själv bytte från ett gtx 770 2gb nyss till ett Sapphire RX480 8gb nitro+ eller vad det heter.
Jag spelar i 1080p 60hz och videoredigerar i GoPro studio.

Måste säga att jag är sjukt nöjd med RX-kortet blir stor skillnad vilket var lite förvånande då de på pappret inte var jätte olik men tekniken går framåt antar jag.

Jag köpte Crysis 3 för jag har hört att det ska vara väldigt krävande och jag spelar BF1 sedan tidigare. På BF1 med mitt GTX 770 fick jag köra på medium med en fps på 40-60 men med mitt RX480 kör jag på ultra och ligger mellan 60-95 fps. i Crysis 3 kör jag också på ultra och har mellan 65-90 fps. när jag kör med min fps ocappat så tycker jag ändå inte att grafikkortet låter speciellt mycket men jag brukar cappa det till 60fps pga av min dåliga skärm så då antar jag att grafikkortet går tystare eftersom det inte försöker pressa ut alla frames den kan.

Är iaf helnöjd

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Pungen83: Kör med ett annat program då, sapphire trixx t.ex

Har testat det, även MSI Afterburner och inget av dom kan få kortet att lägga sig mellan 0-32%. Antingen är det 0 varv eller 1200+.

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pungen83:

Har testat det, även MSI Afterburner och inget av dom kan få kortet att lägga sig mellan 0-32%. Antingen är det 0 varv eller 1200+.

Har du någonstans ändrat kortets mål/max temperatur? Jag ändrade från 90°(maxtemp) till 80°, samt från 73°(måltemp) till 70° vilket gav mig högre "ingångsvarv" på fläkten. Kolla wattman och andra program du kör t.ex. MSI Afterburner

Spelar ingen roll för mig då fläktarna på MSI-kortet har så pass låga maxvarv att det är tyst i alla fall

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Sjukt roligt sammanträffande, jag själv bytte från ett gtx 770 2gb nyss till ett Sapphire RX480 8gb nitro+ eller vad det heter.
Jag spelar i 1080p 60hz och videoredigerar i GoPro studio.

Måste säga att jag är sjukt nöjd med RX-kortet blir stor skillnad vilket var lite förvånande då de på pappret inte var jätte olik men tekniken går framåt antar jag.

Jag köpte Crysis 3 för jag har hört att det ska vara väldigt krävande och jag spelar BF1 sedan tidigare. På BF1 med mitt GTX 770 fick jag köra på medium med en fps på 40-60 men med mitt RX480 kör jag på ultra och ligger mellan 60-95 fps. i Crysis 3 kör jag också på ultra och har mellan 65-90 fps. när jag kör med min fps ocappat så tycker jag ändå inte att grafikkortet låter speciellt mycket men jag brukar cappa det till 60fps pga av min dåliga skärm så då antar jag att grafikkortet går tystare eftersom det inte försöker pressa ut alla frames den kan.

Är iaf helnöjd

Nu är jag väldigt sugen på ett 480 asså B)

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Nu är jag väldigt sugen på ett 480 asså B)

Jag får en ny skärm idag en LG 29um68-p, en ultrawide 2560x1080 skärm med 75hz och freesync.
kan komma med en uppdatering i morgon om prestanda om du vill.

kan tillägga att jag har en Kaby Lake 7700k och 16gb ram 3000mhz till det.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Jag är Väldigt nöjd med mitt XFX 470 RS 4GB GPU med Stora singelfläkten, kan låta lite mycket om det kommer upp över 70 grader, men väldigt sällan jag får det till det. Dock så är jag inte ett jättestort fan av Crimson... men är väll bara jag som är efter i hjärnan och inte fattat alla funktioner än

Visa signatur

CPU: AMD AM3+ FX-6300 Black RAM: HyperX Fury 8GB DDR3 1600MHz

MB: ASUS M5A97 R2.0 GPU: XFX Radeon RX 470 4GB RS

Steam: stormtro0perN

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Har du någonstans ändrat kortets mål/max temperatur? Jag ändrade från 90°(maxtemp) till 80°, samt från 73°(måltemp) till 70° vilket gav mig högre "ingångsvarv" på fläkten. Kolla wattman och andra program du kör t.ex. MSI Afterburner

Spelar ingen roll för mig då fläktarna på MSI-kortet har så pass låga maxvarv att det är tyst i alla fall

I wattman och MSI Afterburner testade jag ändra måltemp från 65 till 75 för att få fläktarna att gå i en lite snällare kurva vilket inte heller gav nån skillnad. Provade t.o.m att köra kortet i silent mode i GPU Tweak utan framgång. Ok att kortet går på 1200 varv direkt är ju egentligen inga problem så länge fläktarna är tysta. Kollar man videos osv på kortet så upplever jag inte att fläktarna låter sådär mkt. Har iaf skickat tillbaka det och har beställt efter ett nytt.

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har 980 Ti, R9 Nano och RX 480.

Lika salig röra alltihop

Ja det är min uppfattning också. Har dock inte ägt AMD-kort sedan mitt R9 290x för fyra år sedan så jag har lite dålig koll på AMD. Mitt GTX 980 Ti har fungerat väldigt bra faktiskt, sällan haft några problem. Men sen har jag rent allmänt sällan problem med drivrutiner och annat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Jag får en ny skärm idag en LG 29um68-p, en ultrawide 2560x1080 skärm med 75hz och freesync.
kan komma med en uppdatering i morgon om prestanda om du vill.

kan tillägga att jag har en Kaby Lake 7700k och 16gb ram 3000mhz till det.

Lite uppföljning:

Först och främst, ultrawide... wow.

med den nya skärmen lg29um68-p som är en 2560 x 1080 skärm med 75 hz och freesync

så kan jag maxa grafiken i Crysis 3, Star Wars Battlefront, BattleField 1, Far cry 4. Det är dom jag testat.

Så ett RX480 kommer att fungera för mig i 1080p gaming ett bra tag framöver. Skaffar jag en 1440p skärm så går det nog
men man kanske får sänka lite inställningar. Om jag köper en 34" ultrawide (vilket känns mer lockande) så måste det nog bli ett nytt kort, typ RX Vega. Så! nu har du fått en till (oombedd) recension

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk

I got one of the original Sapphire Radeon RX 480 8GB cards day one for a very low (IMO) 2022kr and have been very happy with it since, best bang for the buck as they say

Permalänk
Medlem

För er som är nyfikna så införskaffade jag mig ett XFX 480 GTR (inte black edition) ifrån proshop för 2610kr. Kortet blir varmare än mitt GTX 770 och lät väldigt mycket först. Jag gjorde en egen fläktkurva vilket gjorde att kortet gick ner väldigt i volym men ligger gärna strax under 90 grader. Kan meddela att jag inte har extremt luftflöde i chassit då jag prioriterar tystnad.
Kortet hade väldigt mycket coilwhine men efter att ha kört heaven benchmark på det ett tag så låter det knappt alls något av det när jag spelar. Det är fortfarande mer än på mitt 770 men inte på en farlig nivå.

Prestandamässigt är jag nöjd och tycker det är ett trevligt lyft över mitt 770 men jag kanske lämnar tillbaka det då jag fick smaka på hur tyst GTX 1070 kan vara i lägre upplösningar så kanske blir ett sådant.

Visa signatur

Byter komponenter för ofta