Tankar och synpunkter kring EVGA's kylarlösningar

Permalänk
Medlem

Tankar och synpunkter kring EVGA's kylarlösningar

Hej på er!
Dags för ännu en ny tråd, denna gång behöver jag vägledning till uppgradering av mitt EVGA 1070 FTW.

Dehär är min burk: http://www.sweclockers.com/galleri/14025-defeinenanos

Processorn går hur svalt som helst, men grafikkortet har jag insett behöver också kylas med vatten. Kortet i sig ligger runt 75 grader oklockat med standard fläktkurva i hög belastning. Dessutom är chassitempen väldigt hög vilket påverkar ram och annat intilliggande.

Kommer grafikkortets temperatur att hållas i schack om jag sätter en radiator till grafikkortet längst bak på utblås? Jag hade gärna sett att grafikkortet får ta in frisk luft, men detta är ju inte möjligt som ni förstår, dessutom vill man ju helst ha ut den varmaste luften direkt så fort det bara går.

Skulle detta funka tror ni som är vana användare med vattenkylning?

Då jag har den vanlig FTW-modellen har jag även möjlighet att via EVGA uppgradera till den nya kylaren för 99 euro om jag inte missat något. Dock känns det väl som ett dumt val då det i grunden handlar om samma kretskort och jag inte kommer att få bättre temperatur över huvud taget på kärnan?

Att köpa endast HYBRID-kylaren skulle kosta mig 1500:- totalt på EVGAs hemsida
http://www.evga.com/products/product.aspx?pn=400-HY-5288-B1

Detta innebär alltså att jag lagt 7000:- totalt på ett 1070 för att det helt enkelt går för varmt.
5400:- för grafikkortet på Komplett
1500:- för HYBRID-kylare

Kostnaden svider lite, men kommer det att vara värt det tror ni?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

personligen tycker jag inte det är värt det om inte det får andra komponenter att "thermal throttle" men om du fortfarande vill göra det får du kolla om det ens får plats en radiator i bak på ditt chassi, har skjälv ett node 804 och jag kanske bara är dum men fick inte plats med en h55 i bak och fick montera den på toppen istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brummond:

personligen tycker jag inte det är värt det om inte det får andra komponenter att "thermal throttle" men om du fortfarande vill göra det får du kolla om det ens får plats en radiator i bak på ditt chassi, har skjälv ett node 804 och jag kanske bara är dum men fick inte plats med en h55 i bak och fick montera den på toppen istället

Jodå en radiator får allt plats Finns en 120mm plats där bak och hyfsat gott om spelrum runt om. Men kostnaden ifråga förstår jag dig helt i.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Eftersom EVGAs kylarlösning var dåligt konstruerad och du måste uppgradera så totalsumman blir över vad ett gtx1080 kostar så skulle jag rekommendera ett 1080 kort ist. Väljer du rätt modell så bör du inte få problem med värmen även fast det fortfarande är fläktkylare.

Palit Jetstream, MSI Gaming X, Zotac AMP Extreme har alla extremt bra kylare.
Sen behöver man inte använda sig av deras Passive mode heller då det håller tempen uppe i onödan. Du märker ingen ljudnivåskillnad på Passive och 20-30% fläkthastighet.
Jag hör inte mina fläktar alls förens de når 40-50% (Palit Superjetstream)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Eftersom EVGAs kylarlösning var dåligt konstruerad och du måste uppgradera så totalsumman blir över vad ett gtx1080 kostar så skulle jag rekommendera ett 1080 kort ist. Väljer du rätt modell så bör du inte få problem med värmen även fast det fortfarande är fläktkylare.

Palit Jetstream, MSI Gaming X, Zotac AMP Extreme har alla extremt bra kylare.
Sen behöver man inte använda sig av deras Passive mode heller då det håller tempen uppe i onödan. Du märker ingen ljudnivåskillnad på Passive och 20-30% fläkthastighet.
Jag hör inte mina fläktar alls förens de når 40-50% (Palit Superjetstream)

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar. Detta är lite av dilemmat. Jag tjänar ju inte på att köpa ett 1080 eftersom jag då sitter kvar med ett 1070 värt vid inköp 5400:- Om jag skulle sälja kortet får jag ju ut absolut max 4000:- vilket fortfarande innebär att jag måste lägga pengar på ett nytt kort?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt 1080 för 6500. Har inte koll på hur bra Asus 1080 Strix Gaming Advanced kyler jämfört med de andra jag nämnde, men är den i närheten av dem så finns den just nu för 6400 på webhallen.

Visst förlorar man alltid på att sälja något man köpt för fullpris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Kanske är ett alternativ att byta ditt 1070 mot någon annans 1070 som har en blowerfläkt istället?

Inte omöjligt att någon sitter på en blower och vill ha en annan kylare. Kan också vara så att du inte vill ha en blower, men det är smidigt att få ut värmen och det skulle nog lösa dit problem, ganska billigt dessutom.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Kanske är ett alternativ att byta ditt 1070 mot någon annans 1070 som har en blowerfläkt istället?

Inte omöjligt att någon sitter på en blower och vill ha en annan kylare. Kan också vara så att du inte vill ha en blower, men det är smidigt att få ut värmen och det skulle nog lösa dit problem, ganska billigt dessutom.

Absolut tänkvärt, dock förlorar jag då möjligheten till en riktigt tyst dator

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut tänkvärt, dock förlorar jag då möjligheten till en riktigt tyst dator

Jag ska börja leka lite med fläktkurvor för min bakre chassifläkt för att se om det kan avhjälpa problemet. Annars lutar det mot en förhållandevis dyr investering på ett vattenkylningskitt till gpu'n. Enda sättet att få ned tempen på ett bra sätt. Dessutom förflyttar jag hela värmekällan bort från chassit på så sätt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Först måste jag säga att det är ett väldigt fint bygge du har! 🙂

Skrivet av YamahaDGX630:

Processorn går hur svalt som helst, men grafikkortet har jag insett behöver också kylas med vatten. Kortet i sig ligger runt 75 grader oklockat med standard fläktkurva i hög belastning.

75°C är bra temperatur för Mini-ITX. Så länge du är under 80-85°C borde kortet klara sig utmärkt.

Skrivet av YamahaDGX630:

Chassitempen är väldigt hög vilket påverkar ram och annat intilliggande.

Öppna ModuVentsen i toppen och sätt dit två Noctua NF-A14 PWM på låga varvtal. Chassi, moderkorts och RAM temperaturerna kommer reduceras drastiskt. Du kommer få ett mer neutralt (men fortfarande lite possitivt) air pressure vilket är bättre än det positiva jag tror du har nu (såvida du inte kör din enda exhaust fläkt tre gånger så snabbt som dina intakes. 😆) Sätt dustfilter på ovansidan också för att slippa att damm faller ner i datorn.

Skrivet av YamahaDGX630:

Kommer grafikkortets temperatur att hållas i schack om jag sätter en radiator till grafikkortet längst bak på utblås? Jag hade gärna sett att grafikkortet får ta in frisk luft, men detta är ju inte möjligt som ni förstår.

Du kan väl sätta en 120mm AIO radiator som intake i botten? Se bara till att du har dustfilter där, att din dator inte står på en matta och att du höjer upp chassit lite mer än vad standardfötterna gör så att ordentligt med luft kan komma in underifrån. Risers for PC Case Feet

Skrivet av HenKenny:

Kanske är ett alternativ att byta ditt 1070 mot någon annans 1070 som har en blowerfläkt istället?

Inte omöjligt att någon sitter på en blower och vill ha en annan kylare. Kan också vara så att du inte vill ha en blower, men det är smidigt att få ut värmen och det skulle nog lösa dit problem, ganska billigt dessutom.

Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut tänkvärt, dock förlorar jag då möjligheten till en riktigt tyst dator

Som du kan se ↓ så är ett FE kort eller annat blower kort tystare än eftermarknadskylare (vid bra temperaturer) i ditt chassi...

https://youtu.be/svje9ArCjVo?t=837
https://youtu.be/SWzP2QQf2Ro?t=207

Skrivet av YamahaDGX630:

Kostnaden svider lite, men kommer det att vara värt det tror ni?

Det kommer alltid att vara upp till dig i slutändan. Din PC, dina pengar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Först måste jag säga att det är ett väldigt fint bygge du har! 🙂
75°C är bra temperatur för Mini-ITX. Så länge du är under 80-85°C borde kortet klara sig utmärkt.
Öppna ModuVentsen i toppen och sätt dit två Noctua NF-A14 PWM på låga varvtal. Chassi, moderkorts och RAM temperaturerna kommer reduceras drastiskt. Du kommer få ett mer neutralt (men fortfarande lite possitivt) air pressure vilket är bättre än det positiva jag tror du har nu (såvida du inte kör din enda exhaust fläkt tre gånger så snabbt som dina intakes. 😆) Sätt dustfilter på ovansidan också för att slippa att damm faller ner i datorn.
https://www.youtube.com/watch?v=a12aDCxrcts

https://www.youtube.com/watch?v=4NYHC3DXynM

https://www.youtube.com/watch?v=g8EN3K-eaVA

https://www.youtube.com/watch?v=sh6F2eccMec

Du kan väl sätta en 120mm AIO radiator som intake i botten? Se bara till att du har dustfilter där, att din dator inte står på en matta och att du höjer upp chassit lite mer än vad standardfötterna gör så att ordentligt med luft kan komma in underifrån. Risers for PC Case Feet
Som du kan se ↓ så är ett FE kort eller annat blower kort tystare än eftermarknadskylare (vid bra temperaturer) i ditt chassi...
https://www.youtube.com/watch?v=wiDZNT7mxLQ

https://youtu.be/svje9ArCjVo?t=837
https://youtu.be/SWzP2QQf2Ro?t=207
Det kommer alltid att vara upp till dig i slutändan. Din PC, dina pengar.

Tack så hemskt mycket för all input! Och såklart för andras input också!
Jag har hittat felkällan, om jag nu hade en sådan från början.

I EVGA's BIOS kan man ställa in en fläktkurva för alla chassifläktar, i mitt fall är alla kopplade till en PWM-hubb och styrs av en och samma signal. Man kan även ange en standard-hastighet för fläktarna som jag har valt att sätta på 0%. Det innebär att när processorn är pendlar mellan 22 - 40 grader står ALLA chassifläktar helt stilla. Detta har inte helt orimligt givit mig en komplett tyst dator, men även ett aningen varmare grafikkort. Även dammintaget har ju varit lägre av sina anledningar.

Jag har nu satt denna hastighet på 10%, vilket innebär att i idle jobbar fläktarna sakta, sakta för att hålla luftflödet i rörelse. Innan jag skapade tråden låg GPU'n normalt sett runt 56 grader i idle. Nu ligger den i skrivande stund på 44 grader. När jag öppnar upp ventilationen på toppen så är det inte längre varm luft som letar sig ut, utan snarare sval och frisk luft.

Jag passar på att svara på frågan varför jag väljer att inte öppna upp luckan i toppen, två anledningar:
Det blir inte lika ljuddämpande som jag har starka krav på, samt damm smiter lättare inte även om man sätter dammfilter över hela perforeringen.

Ska jag ändå satsa på vattenkylning?
Japp, det kommer jag nog att göra. Dels tycker jag det ser sjukt estetiskt ut när två av de varmaste komponenterna omsluts av slangar och kylande vätska, sedan är det skönt att flytta den största värmealstrande källan till en radiator där bak där den kan blåsa ut all varm luft direkt utan att påverka innandömet på datorn.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av YamahaDGX630:

Damm smiter lättare inte även om man sätter dammfilter över hela perforeringen.

Bro, do you even dust your PC? 😉
Fläktfilter kommer aldrig hålla dammet borta.

Mitt Lian-Li chassi är omöjligt att sätta dammfilter på så jag blåser ur burken några gånger per år bara.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Bro, do you even dust your PC? 😉
Fläktfilter kommer aldrig hålla dammet borta.
https://www.youtube.com/watch?v=W9T6WGFmam0

Mitt Lian-Li chassi är omöjligt att sätta dammfilter på så jag blåser ur burken några gånger per år bara.

Haha, självklart rengör jag den. Monterar ut grafikkort och dylikt ca 3 ggr per år och blåser allt kliniskt rent med kompressor Jag har inte problem med damm i datorn över huvud taget, just för att jag är noga med vart jag öppnar upp för ventilation och ser till att ha dammfilter överallt där det är möjligt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej på er!
Dags för ännu en ny tråd, denna gång behöver jag vägledning till uppgradering av mitt EVGA 1070 FTW.

De här är min burk: http://www.sweclockers.com/galleri/14025-defeinenanos

Processorn går hur svalt som helst, men grafikkortet har jag insett behöver också kylas med vatten. Kortet i sig ligger runt 75 grader oklockat med standard fläktkurva i hög belastning. Dessutom är chassitempen väldigt hög vilket påverkar ram och annat intilliggande.

Hur är det möjligt ?
Mitt 1080 FTW når inte 70 grader ens efter evigheter körandes benchmarks.
Normalt är c:a 60-65 grader när man spelar, och under det snurrar ju knappt fläktarna.
Har du moddat det med EVGA's kit ?
Uppdaterat BIOS på det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur är det möjligt ?
Mitt 1080 FTW når inte 70 grader ens efter evigheter körandes benchmarks.
Normalt är c:a 60-65 grader när man spelar, och under det snurrar ju knappt fläktarna.
Har du moddat det med EVGA's kit ?
Uppdaterat BIOS på det ?

Som jag tidigare skrivit så står mina chassi-fläktar stilla när processorn arbetar under 40 grader. Luften har helt enkelt inte kunnat ta sig ut när enbart grafikkortet har belastats. Japp kortet är moddat, men inte med BIOS'et

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Det bör hjälpa till med temperaturen.

har någorlunda lika, H110i i fronten på mitt R4 samt evga hybrid som utblås bak på ena av mitt Titan X.

Innan körde jag ACX 2.0 kylare på båda korten och det blev rejält varmt inne i chassit. Detta gick ner en hel del efter monteringen av hybrid kylaren på det översta kortet.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

@YamahaDGX630: Det bör hjälpa till med temperaturen.

har någorlunda lika, H110i i fronten på mitt R4 samt evga hybrid som utblås bak på ena av mitt Titan X.

Innan körde jag ACX 2.0 kylare på båda korten och det blev rejält varmt inne i chassit. Detta gick ner en hel del efter monteringen av hybrid kylaren på det översta kortet.

Tack för input, vad roligt att höra! Blev en beställning på hybridkylaren igår
Kan man koppla chassifläktar till kylaren så att dessa fläktar styrs av hur varmt kortet är?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack för input, vad roligt att höra! Blev en beställning på hybridkylaren igår
Kan man koppla chassifläktar till kylaren så att dessa fläktar styrs av hur varmt kortet är?

Vet inte hur det är på den nyare varianted av Hybrid som används till 1070/1080. men den versionen jag har som användes till Maxwell har endast en 3-pins kontakt och gick inte att styra, så jag kör mina 2 noctuafläktar på moderkortets PWM på cirka 450 RPM, så dem kan inte styras av grafikkortets temperatur.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Vet inte hur det är på den nyare varianted av Hybrid som används till 1070/1080. men den versionen jag har som användes till Maxwell har endast en 3-pins kontakt och gick inte att styra, så jag kör mina 2 noctuafläktar på moderkortets PWM på cirka 450 RPM, så dem kan inte styras av grafikkortets temperatur.

Det lät väldigt märkligt, hur har EVGA tänkt att fläktarna till radiatorn ska styras då?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

@YamahaDGX630 Är det inte bättre att slå till på custum-vattenkylning? Då gör du en investering för framtida byggen dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@YamahaDGX630 Är det inte bättre att slå till på custum-vattenkylning? Då gör du en investering för framtida byggen dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag känner mig inte redo ekonomiskt eller tillräckligt kompetent att sätta ihop en sådan loop ännu I framtiden är det absolut planerat, men i nuläget är jag nöjd med ljudnivån och prestandan från AIO's

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej på er!

...

Jag hade gärna sett att grafikkortet får ta in frisk luft, men detta är ju inte möjligt som ni förstår, ...

Jag vet inte om jag har missat något, men om jag vore du så skulle jag montera CPU-kylaren i taket med 2 fläktar och med ett luftflödet riktat uppåt (2x utblås). Den 3:e fläkten på radiatorn hade jag monterat i den nedre delen av fronten med luftflödet riktat mot PSUn (1x insug). Fläkten i botten hade jag monterat i den övre delen av fronten ifall jag vill få lite lägre CPU-temperaturer, eller låta den sitta kvar där den är ifall jag prioriterar lägre GPU-temperaturer.

Motivationen är att då du säger att CPU-temperaturen är sval så borde det inte göra något att du kyler den med luft som redan blivit delvis uppvärmd av GPUn. Dessutom så behöver du knappast använda push-pull på den radiatorn då den är relativt tunn. Tjockleken på radiatorn + fläktar blir då 52 mm. Såvida det inte är någon del på moderkortet som tar i så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle fungera.

Resultatet av luftflödena är då att du ökar antal frånluftsfläktar med 200% men minskar bara antalet tilluftsfläktar med 33%. Den varma luften borde då ha mycket lättare att ta sig ut, samtidigt som GPUn får svalare luft. CPUn får lite varmare luft, men det kommer med stor sannolikhet bara märkas marginellt på temperaturerna.

Total kostnad: 0 kr.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag vet inte om jag har missat något, men om jag vore du så skulle jag montera CPU-kylaren i taket med 2 fläktar och med ett luftflödet riktat uppåt (2x utblås). Den 3:e fläkten på radiatorn hade jag monterat i den nedre delen av fronten med luftflödet riktat mot PSUn (1x insug). Fläkten i botten hade jag monterat i den övre delen av fronten ifall jag vill få lite lägre CPU-temperaturer, eller låta den sitta kvar där den är ifall jag prioriterar lägre GPU-temperaturer.

Motivationen är att då du säger att CPU-temperaturen är sval så borde det inte göra något att du kyler den med luft som redan blivit delvis uppvärmd av GPUn. Dessutom så behöver du knappast använda push-pull på den radiatorn då den är relativt tunn. Tjockleken på radiatorn + fläktar blir då 52 mm. Såvida det inte är någon del på moderkortet som tar i så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle fungera.

Resultatet av luftflödena är då att du ökar antal frånluftsfläktar med 200% men minskar bara antalet tilluftsfläktar med 33%. Den varma luften borde då ha mycket lättare att ta sig ut, samtidigt som GPUn får svalare luft. CPUn får lite varmare luft, men det kommer med stor sannolikhet bara märkas marginellt på temperaturerna.

Total kostnad: 0 kr.

Det är inte en dum tanke Dock vill man undvika att dumpa ut värme från grafikkortet till varje pris i mitt fall då bygget är väldigt kompakt Jag har beställt hybridkylaren från EVGA och hoppas få den relativt snart. Det är absolut ingen billig kostnad i jämförelse med vad du har lagt fram. Men jag tror starkt på min idé att flytta värmekällan helt och hållet till en radiator bak på chassit

Men det ska sägas att jag lärt mig en hel del om hur luftflöde fungerar i mindre byggen, eller snarare hur luftflöde INTE kan fungera i dessa små byggen.

Jag kommer självklart återkomma med resultat på temperatur inom några veckor

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det är inte en dum tanke Dock vill man undvika att dumpa ut värme från grafikkortet till varje pris i mitt fall då bygget är väldigt kompakt

Varför vill man undvika det? Är luftomsättningen bra så borde det inte bli några problem med temperaturerna heller. Mitt förslag ökar som sagt mängden luft som strömmar genom chassit då det blir bättre balans mellan in- och utsug.

Hur som helst, blir intressant att höra dina resultat och slutsatser.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Casgar:

Jag vet inte om jag har missat något, men om jag vore du så skulle jag montera CPU-kylaren i taket med 2 fläktar och med ett luftflödet riktat uppåt (2x utblås). Den 3:e fläkten på radiatorn hade jag monterat i den nedre delen av fronten med luftflödet riktat mot PSUn (1x insug). Fläkten i botten hade jag monterat i den övre delen av fronten ifall jag vill få lite lägre CPU-temperaturer, eller låta den sitta kvar där den är ifall jag prioriterar lägre GPU-temperaturer.

Det som du har missat är att CPU temperaturerna höjs drastiskt om du har en eftermarknadskylare på ditt grafikkort och toppmonterad radiator jämfört med en frontmonterad radiator. Upp till 10°C, ja tio graders skillnad!

Du verkar också ha missat det att TS inte vill öppna toppen på grund av ljudnivån, även om jag också förespråkar att toppen bör öppnas. 😬

Skrivet av Casgar:

Motivationen är att då du säger att CPU-temperaturen är sval så borde det inte göra något att du kyler den med luft som redan blivit delvis uppvärmd av GPUn.

Sval är den inte länge till om man går på din lösning...

Skrivet av Casgar:

CPUn får lite varmare luft, men det kommer med stor sannolikhet bara märkas marginellt på temperaturerna.

Nej, tyvärr inte endast marginellt. Kommer göra drastisk skillnad i CPU temps, upp till 10°C.

Skrivet av Casgar:

Varför vill man undvika det?

Man vill inte dumpa värmen från GPU:n i chassit om man har toppmonterad radiator på grund av att de kommer ge mycket högre CPU temp. Har man dock frontmonterad radiator så är det okej, dock inte optimalt.

Skrivet av Casgar:

Dessutom så behöver du knappast använda push-pull.

Nej. Det behövs inte...
Kommer dock ge lite bättre temperaturer och du kan köra fläktarna lite långsammare vilket reducerar ljudnivån. Mer värt på 120mm radiatorer och kylare där du från början har sämre förutsättningar med högre temperaturer.

@YamahaDGX630: Sätt inte CPU kylaren i toppen, snälla!
Du borde dock öppna upp där för att få lägre chassi temperatur...

@Casgar: Tipsa inte om du tror att du missat något... Läs på innan du yttrar dig, tack.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det lät väldigt märkligt, hur har EVGA tänkt att fläktarna till radiatorn ska styras då?

jo, den enda fläkten som styrs efter temperaturem på grafikkortet är referensfläkten.
3-pins kontakten som satt på gjorde att mina noctuafläktar gick konstant runt 800-1000 rpm då den inte heller reglerar efter temperatur.
Dock är det inget som stör mig personligen då man inte hör fläktarna, pumpen låter mer om man tänker på det.

Men som sagt, vet inte hur det är på den nya om dem har ändrat det.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det som du har missat är att CPU temperaturerna höjs drastiskt om du har en eftermarknadskylare på ditt grafikkort och toppmonterad radiator jämfört med en frontmonterad radiator. Upp till 10°C, ja tio graders skillnad!
https://www.youtube.com/watch?v=xNAMxZgvves

Du verkar också ha missat det att TS inte vill öppna toppen på grund av ljudnivån, även om jag också förespråkar att toppen bör öppnas. 😬
Sval är den inte länge till om man går på din lösning...
Nej, tyvärr inte endast marginellt. Kommer göra drastisk skillnad i CPU temps, upp till 10°C.
Man vill inte dumpa värmen från GPU:n i chassit om man har toppmonterad radiator på grund av att de kommer ge mycket högre CPU temp. Har man dock frontmonterad radiator så är det okej, dock inte optimalt.
Nej. Det behövs inte...
Kommer dock ge lite bättre temperaturer och du kan köra fläktarna lite långsammare vilket reducerar ljudnivån. Mer värt på 120mm radiatorer och kylare där du från början har sämre förutsättningar med högre temperaturer.
https://www.youtube.com/watch?v=QjYli6itP38

https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

https://www.youtube.com/watch?v=IJmE13sG9PI

https://www.youtube.com/watch?v=9pykvwv5vcY

@YamahaDGX630: Sätt inte CPU kylaren i toppen, snälla!
Du borde dock öppna upp där för att få lägre chassi temperatur...

@Casgar: Tipsa inte om du tror att du missat något... Läs på innan du yttrar dig, tack.

Den videon som du länkade (https://www.youtube.com/watch?v=xNAMxZgvves) är kanonbra tycker jag! Redan vid planering av bygget så funderade jag som sjutton hur jag skulle placera processor-radiatorn, för att göra det så framtidssäkert som möjligt inför en eventuell radiator för grafikkortet. Denna video såg jag långt efter bygget och bekräftar bara att jag tänkt helt rätt, kändes väldigt bra!

Kan du utveckla "Har man dock frontmonterad radiator så är det okej, dock inte optimalt." Vad jag får det till så borde det väl vara det absolut optimala om man prompt måste ha massa radiatorer i chassit? Svalast luft in (CPU), varmast luft ut (GPU)?

Jag kommer absolut inte sätta radiatorn till processorn i toppen av ovannämnda anledningar

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan du utveckla "Har man dock frontmonterad radiator så är det okej, dock inte optimalt." Vad jag får det till så borde det väl vara det absolut optimala om man prompt måste ha massa radiatorer i chassit? Svalast luft in (CPU), varmast luft ut (GPU)?

Nu låter du som mina lärare, jag som trodde jag hade lov från skolan i några dagar till. ;P
Nä självklart skall jag utveckla mitt svar och förklara min tanke!

Om du sätter en radiator som ända utblås bak i chassit så kommer all värme från hela systemet att placera genom den. Du kommer därmed inte få så mycket lägre GPU temperaturer.

Min tanke om dem optimala luftflödet är att du borde sätta GPU radiator som intake I botten för att få lägre GPU temperaturer. CPU radiator som intake I fronten för bästa CPU temperaturer. Sätta två 140mm fläktar i toppen för att hålla nere chassi temperaturen som annars skulle bli väldigt hög med alla radiatorer som intake och endast en 120mm fläkt som exhaust.
Jag kan dock inte referera till några studier som visar detta. Ända sättet att veta vad som är bäst är att testa alla möjliga luftflöden och positioner och jämföra dem.
Ännu mer optimalt hade varit en egenbyggda vattenkylningsloop. Men för dyrt också kanske.

Skrivet av YamahaDGX630:

Jag kommer absolut inte sätta radiatorn till processorn i toppen av ovannämnda anledningar

Låter som ett bra val!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nu låter du som mina lärare, jag som trodde jag hade lov från skolan i några dagar till. ;P
Nä självklart skall jag utveckla mitt svar och förklara min tanke!

Om du sätter en radiator som ända utblås bak i chassit så kommer all värme från hela systemet att placera genom den. Du kommer därmed inte få så mycket lägre GPU temperaturer.

Min tanke om dem optimala luftflödet är att du borde sätta GPU radiator som intake I botten för att få lägre GPU temperaturer. CPU radiator som intake I fronten för bästa CPU temperaturer. Sätta två 140mm fläktar i toppen för att hålla nere chassi temperaturen som annars skulle bli väldigt hög med alla radiatorer som intake och endast en 120mm fläkt som exhaust.
Jag kan dock inte referera till några studier som visar detta. Ända sättet att veta vad som är bäst är att testa alla möjliga luftflöden och positioner och jämföra dem.
Ännu mer optimalt hade varit en egenbyggda vattenkylningsloop. Men för dyrt också kanske.
Låter som ett bra val!

Jaa, nu är jag med dig! Absolut, det hade varit snäppet bättre!
Dock står jag just nu fast vid att behålla toppen stängd. Jag kommer försöka klämma dit radiatorn i botten, men inte säkert att den får plats. Just nu kan vi bara spekulera en massa om vad som vore bäst hit och dit. Vi får helt enkelt vänta och se tills det att jag har färdiga resultat. Vem vet, det kanske var ett nedköp jag gjorde med vattenkylaren

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av YamahaDGX630:

Jaa, nu är jag med dig! Absolut, det hade varit snäppet bättre!
Dock står jag just nu fast vid att behålla toppen stängd. Jag kommer försöka klämma dit radiatorn i botten, men inte säkert att den får plats. Just nu kan vi bara spekulera en massa om vad som vore bäst hit och dit. Vi får helt enkelt vänta och se tills det att jag har färdiga resultat. Vem vet, det kanske var ett nedköp jag gjorde med vattenkylaren

Jag vet, du har skrivit mycket om ditt fokus på ljudnivån.

Testa både botten och baksidan (förutsatt att den får plats i botten) och se vad som ger bäst temperaturer innan du bestämmer dig.
Inte så mycket jobb att flytta på en radiator och vem vet, det kanske är stor skillnad i temperaturer!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|