Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Bios password

Hej
Jag har en dator som kräver ett password
När jag startar den

Jag ser bilden där man kan välja
Boot
Genom del etc.

Sen blippar en fyrkant i vänstra hörnet längst upp
Sen kommer en skylt där det står Password
?

Hur gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Är det en dator du köpt i andra hand, eller har du/någon annan satt lösenordet? Det enklaste är väl att fråga tidigare ägare eller den som nu satt det. I annat fall, på moderkortet sitter det ett batteri. Plocka ur det, låt vara en stund och sätt i det igen. Borde funka.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrev. Testa att rensa cmos.

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger nollställ bios

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Då ska jag prova det
Kompisen har hållit på med inställningarna säger han 😂
Hoppas att det fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Då ska jag prova det
Kompisen har hållit på med inställningarna säger han 😂
Hoppas att det fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Nollställa bios, eller ta bort batteriet osv kommer inte hjälpa om datorn inte är rejält gammal.
Bios password är ganska bra skyddade, och byte av bioschip behövs oftast om man inte känner till password.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson:

Det fungerade att ta bort bios batteriet för att nollställa password

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

@ggustavsson:

Det fungerade att ta bort bios batteriet för att nollställa password

Tack

Rent säkerhetstänk är ju inte detta så bra
Bra att det löste sig i alla fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griid:

Rent säkerhetstänk är ju inte detta så bra
Bra att det löste sig i alla fall.

Det går att låsa säkrare än med enkla bioslås om man använder en tpm, då går det att låsa datorn så pass att det är omöjligt att ta sig in/använda och/eller komma åt data i den, det kommer att krävas byte av hårdvara i den för att använda den och datan går att göra helt omöjlig att komma åt om man vill, det beror på vilken nivå på skyddet man vill ha, det kan ju tex vara bra på en företagslaptop som riskerar att bli stulen vid resor, det blir lite bök att skaffa en ny ersättningsdator men man behöver inte vara orolig för datastölder och det blir också bökigare för tjuven eftersom datorn i sig inte är användbar om den är låst på det viset, är tpmkretsen integrerad på moderkortet så lär det vara så dyrt att byta den att datorn är skrot för en tjuv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Platform_Module

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.