[Hjälp] USB-enheter fungerar ej vid uppstart

Permalänk
Medlem

[Hjälp] USB-enheter fungerar ej vid uppstart

Ungefär en vecka eller två efter att jag skaffat en ny dator så slutade mina USB-enheter att fungera när jag startade datorn. De fungerar vid "Press F2 or Del to enter BIOS", men efter det slocknar de och vill inte starta igen. Detta leder till att jag blir fast i Windows låsskärmen.

Jag har då varit tvungen att starta via min Windows USB och återställt systemet till en tidigare recovery. Men det slutade också att fungera efter ett tag, och jag var tvungen att installera om Windows. Men problemet kom tillbaka, så jag valde att sopa problemet under mattan genom att aldrig stänga av datorn, utan alltid ha den i sleep mode när jag inte använde den. Jag stängde även av Windows Update mm för att det inte skulle stänga av den.

Men nu efter några veckor var jag tvungen att starta om datorn då jag installerat ett program som krävde omstart, och jag sitter just nu och installerar om Windows IGEN pga samma problem.

Jag har försökt hitta hjälp men inte lyckats. Jag har provat alla drivrutiner, olika USB-uttag (moderkort, chassi, skärm), olika USB-enheter, men ingenting fungerar.

Är det någon här som kan hjälpa mig? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Provat leka med inställningarna för usb initiering i BIOS? brukar finnas något i stil USB initialization: disable/partial/full. Tror partial brukar vara standard, kan testa ändra till full initiering, lär inte vara så lätt men kanske värt ett försök.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Har du Asus-kort? Koppla in mus/tangentbord i USB 2.0 och sedan avinstallerar du Asus gpu tweak och installerar om det igen.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Provat leka med inställningarna för usb initiering i BIOS? brukar finnas något i stil USB initialization: disable/partial/full. Tror partial brukar vara standard, kan testa ändra till full initiering, lär inte vara så lätt men kanske värt ett försök.

Skrivet av kvicksilverfred:

Har du Asus-kort? Koppla in mus/tangentbord i USB 2.0 och sedan avinstallerar du Asus gpu tweak och installerar om det igen.

Tack för svaren! Jag ska prova detta och se om det hjälper
(och ja, jag har Asus-kort. Problemet gäller riggen i min signatur)

Permalänk
Medlem

Problemet kvarstår och jag sitter just nu och installerar om Windows igen... Läste på reddit att det förmodligen är korrupta bios, så det är väl värt att reklamera moderkortet och få ett nytt antar jag.