Repeater för bättre täckning i obygden?

Permalänk

Repeater för bättre täckning i obygden?

Hej

Ny här och behöver lite hjälp med bättre täckning. Bor i skogen och har långsamt adsl (2 mbits) och knappt någon mobiltäckning. Fungerar dåligt med kontor hemma på de premisserna. Funderar på om en repeater är ett alternativ och har varit i kontakt med Telenor angående specifikationer, prestanda, monteringsanvisningar mm, men det enda svar jag får är att man kan hyra en repeater för 720 kr/månad om man binder sig på 24 månader! Inte aktuellt.

Vad vill jag ha? Bättre täckning för både röstsamtal och data, vilket väl innebär att det är 3G som gäller. Kan tänka mig att betala 5-7000 för utrustning.

Är repeater ett bra alternativ? Någon som har förslag var jag kan vända mig för kunnig leverantör (om det är tillåtet?)?

/M

Permalänk
Medlem

När jag hör repeater så tänker jag i första hand på en repeater för trådlöst nätverk via WiFi. Förstår jag dig rätt att du snarare är på jakt efter en repeater för 3G-nätet? Inte alls insatt i denna typ av utrustning, men efter en snabb googling så verkar du kunna komma undan med 2000-3000kr.

Permalänk
Rekordmedlem

Repeatrar är tillståndspliktiga och i praktiken så är det svårt att lösa det själv, du kan kanske använda bättre antenn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har sett lite olika alternativ för 3-5000, men har svårt att avgöra vilken som passar mig bäst. Har sett att de är tillståndspliktiga och har hittat listor hos Telenor och Telia på vilka som är godkända.

Jag är ute efter att kunna använda mobiltelefonen för tal (och data), utan att använda voice over. Använder Skype en del idag, men med så dålig adsl som 2 mbits så blir den lite svajig.

Permalänk

Vad används som router nu?

Vad används som router nu?

Om jag gissar så är det den från leverantören, och de brukar ha lite bristfälliga prestanda.
Titta på nätet någon router som passar din bostad, kolla först att det går att bygla ditt modem/router och hur!

Det här för maximera det du får ut av ditt adsl så det inte finns någon flaskhals, om det inte finns flaskhals så hoppa över det här steget!

Eventuellt Net1 450MHz bandet vara något som alternativ?

Permalänk
Medlem

Testa först om en bra riktantenn ger dig täckning.
Hissa upp den så högt du kan.
4G på 800Mhz brukar funka rätt långt men beror förstås på hur terrängen set ut mellan dig och mastern.

En repeater brukar ha väldigt låg uteffekt.
Är främst till för att få samma täckning inomhus som utomhus.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W