Uppgradering av befintlig speldator - budget 10k

Permalänk
Medlem

Uppgradering av befintlig speldator - budget 10k

Hej,

Går i tankarna att uppgradera min dator då den inte längre klarar några av de spel som släpps. Känner mig dock allt för dåligt uppdaterad på nya komponenter så tänkte kolla här om någon vill slänga ut en hjälpande hand.

Som sagt, det handlar om en uppgradering av min befintliga speldator (ni hittar komponenterna nedan) men är tveksam till att jag kommer ha nytta av några väsentliga komponenter. I vilket fall så är chassi, skräm etc. inget som behövs köpas. Det jag tänker att jag inte behöver byta ut är väl PSU och hårddisken.

Befintliga komponenter:
ASUS Z87-A ATX
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1866MHz VENGEANCE PRO
2 X GeForce GTX 590
Corsair 1000 W

Som rubriken säger tänker jag mig runt 10k i budget. För det skulle jag i så fall behöva (här är ju dock ni experterna):
Moderkort
Processor
RAM?
Grafikkort

Jag har även funderat på vattenkylning, inte för att jag är så mycket för att hålla på att överclocka men datorn står lite dumt till så luftgenomströmningen är nog inte ultimat. Själva kylningen kan dock läggas utöver de 10k i så fall men kanske kan vara bra att veta vid val av komponenter? Jag tar gärna emot förslag på vad för vattenkylning som är bra dock!

Sammanfattat
Syfte med dator: Spela spel (stor variation på spel dock, allt från Kerbal Space Program till senaste first person shooters), typ aldrig online dock.
Budget: 10k (exkl. vattenkylning)
Överklockning: Helst inte
SLI: Nej, allt för många spel som inte stödjer det enligt min erfarenhet
Kylning: Utgå från att det ska vara vattenkylning

Hoppas jag har varit tillräckligt tydlig. Om något är oklart är det bara återkomma!

Tackar ödmjukast på förhand!

Permalänk
Medlem

@j0ntaX

Jag tycker att du verkar ha en väldigt bra rigg redan.

Det jag skulle bytt ut är dina 590x2 mot ett 1080, för du ville hest undvika 1070 i sli vilket jag förstår.

Sen kan jag rekommendera dig att överklocka din cpu, om du inte vill göra det själv så finns det säkert någon som hjälper dig med hur man ska gå tillväga ^^
Att tänka på är att ha en bra kylare!

Här är en video där man kan se vad skillnaden är vid de olika i7 modellerna.
Det är stock dom kör först och sedan med en OC, så kan du få upp din till 4.5ghz eller något så ökar det avsevärt skulle jag tro

I7 DF

Skickar med en länk till en video med 1070 i SLI också för att det är kul ^^

1070 sli DF

Men du måste överklocka din processor för att komma upp i de siffrorna dom kommer upp i.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Går ju inte att spela något modernt spel på ett kort med 1,5GB effektivt vram. Sitter du alltså på 2st 590, dvs quad sli nu? Datorn fö är klarar det mesta, smacka i så bra singelkort du vill och ev en ssd om det inte finns. Ny kylning och lite oc av cpu skadar aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Ja jag sitter på quad sli. Alltså två stycken GTX 590 sammankopplade med SLI-kabel. Sorry om jag var lite otydlig där. Och ja, har 500 gb SSD så där är det lugnt.

Men kul att höra att ni tycker resten ser vettigt ut. Var några år sedan jag köpte sakerna så trodde inte något av det riktigt höll måttet längre. Som sagt, har inte hängt med riktigt på hårdvarumarknaden de senaste åren

Så då kanske jag ska försöka mig på en liten oc av processorn ändå. Är inte helt tappad när det kommer till datorer så kommer förhoppningsvis lösa det. Sedan kör jag på ett 1080 kort och fläskar på med ny kylningen så allt håller sig svalt och fint!

Tack igen för svaren!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

GTX 1080, 7700K & 16GB RAM 12 262:-

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/184218
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3316755&view=m

www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/184220
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3316780&view=m

5-10fps skillnad i spel.
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-Intel-Core-i7-4790K/3647vs2384

Jag hade rekommenderat valfritt EVGA GTX 1080.
EVGA Grafikkort med GeForce GTX 1080 Prisjakt

Detta för att kunna använda sig av EVGA Step-Up program för att uppgradera till ett EVGA GTX 1080ti när de släpps.

Skrivet av Roger W:

Med det i åtanke kan det kanske vara värt att vänta några veckor till och se ifall det kommer några nyheter om Nvidias ev kommande 1080ti

Ända upp till 90 dagar kan man vänta.

Tillexempel om du vill börja med vattenkylning, ett EVGA GeForce GTX 1080 Hybrid Gaming för 7 999:-

i7-7700K och Z270 är över budget.

Jag skulle ha köpt enCorsair Hydro Series CPU AIO kylare ifall att TS är intresserad av vattenkylning och vill få lite bättre CPU prestanda, utan att spendera allt för mycket pengar.

Inet har nu en bra rea på Corsair Hydro Series CPU AIO Kylare

EVGA har även sin mycket nya EVGA CLC.
EVGA CLC 280

Om man vill att CPU och GPU kylare skall matcha.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Jag tycker att du verkar ha en väldigt bra rigg redan.
Det jag skulle bytt ut är dina 590x2 mot ett 1080, för du ville hest undvika 1070 i sli vilket jag förstår.

Håller helt med! Burken i sig är tillräckligt bra för att det inte riktigt ska vara motiverat att lägga pengarna denna gång för att uppgradera den.

Trådskaparen verkar inte ha något emot att lägga en del pengar dock... Med det i åtanke kan det kanske vara värt att vänta några veckor till och se ifall det kommer några nyheter om Nvidias ev kommande 1080ti eller ATI:s kommande Vega grafikkort!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson. Snälla, lite forumhyffs. Skriv vad du vill säga och dölj youtubeklipp. Att posta 10 inlägg i rad med youtubeklipp är synnerligen irriterande.

TS. Nu var det ett tag sedan jag satt på fermi, men ett system med 590x2 borde peaka upp mot 1000W och ett system med 1080 ligger runt 300W. Dina kylningsbekymmer kommer lösa sig med gpu-byte.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt, det är GPU som behöver förnyas. Resten är bra. Dock stödjer ditt moderkort upp till 3000MHz minnen.
Det stödjer som max i7 4790k så det är väl inte en jätteuppgradering direkt. Så länge man har en i7 så hänger det med bra fortfarande

Om en vecka bör vi veta om GTX1080ti kommer eller inte. Kör på den, kommer bli som natt o dag
BTW, vilken upplösning kör du i?

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Va jag i dina skor skulle jag bara köpa ny GPU, din budget tillåter 1070 men om du verkligen hatar SLI är väl 1080 det ända rimliga. Jag skulle annars personligen köpa två 1070 men det är bara jag

Utvecklingen på CPUer är betydligt långsammare än på GPUsidan så känn inte att du behöver köpa en ny bara för att, misstänker att du inte kollat på så mycket benchmarks? Vilket är lugnt men kan också kännas bra (y)

Uppgradera RAM känns också ganska onödigt i min mening, sitter i skrivande stund och har 110 flikar uppe varav hälften filmer på chrome samt massa annan skit och det drar 75%.

Kan bara tillägga att om du söker vattenkylning gillar jag min nepton cooler 240m, vet att vissa inte gillar all in one lösningar men jag är riktigt nöjd med min! Fick den på rea för 666 och ja... den gör vad den ska helt enkelt två år senare, får se hur länge den gör det liksom

Personligen skulle jag med din budget kanske lägga pengarna på ett 1080 och en m2ssd bara för att testa, 1500BMRead låter sexigt men man är ju nyfiken på om datorn verkligen startar 3 gånger snabbare.

Men summa summarum, jag skulle inte köpt en ny cpu och moderkort för typ 5 tusen och få betala tusen kr per bild i sekunden. Lägg allt på rå GPU power så ska du se att det blir bra.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

Personligen skulle jag med din budget kanske lägga pengarna på ett 1080 och en m2ssd bara för att testa, 1500BMRead låter sexigt men man är ju nyfiken på om datorn verkligen startar 3 gånger snabbare.

Hans moderkort har inte m.2 plats.
Går kanske med pci-e adapter dock om det stöds

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Tack igen för svaren!

Har ingen jättestress så kanske avvaktar några veckor och ser vad de säger om 1080 ti. Men ska kanske även omvärdera min syn på SLI. Det är väl främst indie-spel etc. där de inte stöds och där kan man ju överleva med 1070 ett tag. Ska även dra en kik på de vattenkylarna ni har lagt förslag på och sen overklocka processorn lite för att få ut lite mer där.

Avvaktar i alla fall med processor och RAM. Det får komma nästa vända istället. Väntar nog även med m.2 SSD till dess också, framförallt då (som SpeedRebirth skriver) moderkortet inte stödjer det.

@SpeedRebirth På den gamla goda tiden när korten klarade det körde jag vanligtvis 1920 x 1200. Har dock fått dra ner det till 1680 x 1050 eller 1440 x 900 på de flesta spelen nu (om jag ens kan spela dem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0ntaX:

Har ingen jättestress så kanske avvaktar några veckor och ser vad de säger om 1080 ti.

Vettigt

Skrivet av j0ntaX:

Men ska kanske även omvärdera min syn på SLI. Det är väl främst indie-spel etc. där de inte stöds och där kan man ju överleva med 1070 ett tag.

Mjae, SLI är alltid en strulfaktor/osäkerhetsfaktor IMHO. Singelkort är enklare och pålitligare prestanda.

Skrivet av j0ntaX:

Ska även dra en kik på de vattenkylarna ni har lagt förslag på och sen overklocka processorn lite för att få ut lite mer där.

Om du har en rymlig låda finns det även riktigt trevligt tysta, och oftast mer prisvärda luftkylare som är tänkvärda.
(allt från budgetalternativ som Cooler master hyper 212, till värstingar som Noctuas större modeller, till tänkvärda mellanklassare som tex Thermalrights Macho kylare)

Skrivet av j0ntaX:

@SpeedRebirth På den gamla goda tiden när korten klarade det körde jag vanligtvis 1920 x 1200. Har dock fått dra ner det till 1680 x 1050 eller 1440 x 900 på de flesta spelen nu (om jag ens kan spela dem).

Smaken är som baken, men jag föredrar nog generellt att dra ner på grafikdetaljerna istället för att dra ner upplösningen. Att köra något att annat är vad skärmen är gjord för ser oftast rätt kasst suddigt ut...
Fast det problemet kommer du inte ha sen när du bytt grafikkort

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av j0ntaX:

Har ingen jättestress så kanske avvaktar några veckor och ser vad de säger om 1080 ti. M på SLI.

Som jag tidigare sagt så är det helt onödigt att vänta!
Du kan köpa valfritt EVGA GTX 1080.

Då kan du uppgradera till ett GTX 1080ti för mellanskillnaden när de släpps!

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag hade rekommenderat valfritt EVGA GTX 1080.
EVGA Grafikkort med GeForce GTX 1080 Prisjakt

Detta för att kunna använda sig av EVGA Step-Up program för att uppgradera till ett EVGA GTX 1080ti när de släpps.
Ända upp till 90 dagar kan man vänta.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Som jag tidigare sagt så är det helt onödigt att vänta!
Du kan köpa valfritt EVGA GTX 1080.

Då kan du uppgradera till ett GTX 1080ti för mellanskillnaden när de släpps!

DU kan ju inte avgöra om det är onödigt att vänta. Många tycker det är bekvämare att köpa rätt sak på direkten och slippa skicka runt saker. Fast han kan ju ha missat ditt inlägg i ditt WoY(wall of youtube)...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Heinel:

DU kan ju inte avgöra om det är onödigt att vänta. Många tycker det är bekvämare att köpa rätt sak på direkten och slippa skicka runt saker. Fast han kan ju ha missat ditt inlägg i ditt WoY(wall of youtube)...

Skickades från m.sweclockers.com

Bekvämare att köpa färdigbyggt också...

Bra mycket jobbiga att bygga en dator än att skicka ett grafikkort på posten.

Skrivet av Heinel:

@Eric Hjalmarsson. Snälla, lite forumhyffs. Skriv vad du vill säga och dölj youtubeklipp. Att posta 10 inlägg i rad med youtubeklipp är synnerligen irriterande.

En bild säger mer än tusen ord.
60 000 ord i sekunden.

Hade tagit ganska mycket mer plats att skriva....😉

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

En bild säger mer än tusen ord.
60 000 ord i sekunden.

Hade tagit ganska mycket mer plats att skriva....😉

Nej, vill du säga något så skriv det! Det är ju superbra att styrka sina argument med källor. Men att göra väggar med yt-klipp gör bara tådarna oöverskådliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@j0ntaX
Din dator är bra, du behöver bara ett nytt grafikkort. Vänta åtminstone till 1080 Ti. Om du verkligen inte har bråttom tycker jag du ska vänta till våren och se vad det blir av AMD:s motsvarighet Vega. Vi lär få veta mer om en vecka http://www.sweclockers.com/nyhet/23386-amd-haller-grafikevene...

Vattenkylning är meningslöst om man inte tänkt överklocka enligt mig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

En bild säger mer än tusen ord.
60 000 ord i sekunden.
Hade tagit ganska mycket mer plats att skriva....😉

Men det tar å andra sidan ganska lång tid för någon att titta på alla videos du länkar till. Inte säkert alls att folk orka bry sig att kolla på att kolla på dem. Du får även respektera mottagarens tid
... och du kleggar som sagt ner forumet lite. Alla youtubeklipp behöver inte vara en youtubelänk med jättebilden.

Ett tips är länkar till recensioner i text. Då kan du länka till rätt sida eller rätt graf osv direkt.

Förlåt om jag är grinig. Det är bra att du är hjälpsam!!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Verkar som om du bara behöver vänta 6 dagar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500