Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon som kör uMatrix (kompanjon app till Ublock origin)

Permalänk

Någon som kör uMatrix (kompanjon app till Ublock origin)

Någon som kör uMatrix ? (hette HTTP Switchboard innan dom bytte namn)
Det är samma snubbe som ligger bakom ublock origin.

kort och gott kan det beskrivas som en brandvägg i din webbläsare likt ghostery och andra appar.

Sidor laddar extremt mkt snabbare med umatrix och funka bra ihop med ublock origin.
Men det är inte helt problemfritt, väldigt många sidor visas inte på ett korrekt sätt, det krävs alltså väldigt mkt manuellt arbete för att konfiguera varje sida som inte funkar, vilket inte alltid är helt lätt heller. Vad som igentligen fattas för att uMatrix ska bli bra är bättre färdiga profiler som gör att sidor inte bryts där många fler sidor är indexerade.

uMatrix ger bäst skydd , och finns inte direkt mkt trovärdiga alternativ, ghostery har komersiella intressen och det har dom flesta andra alterntiven , privacy badger är kanske det enda alternativet och umatrix som inte drivs av komersiellla intressen, men den är inte lika effektiv som varken ghostery eller umatrix.

https://gigaom.com/2014/05/11/not-all-ad-blockers-are-the-sam...

Permalänk
Medlem

Klart man använder uMatrix.

Det jobbiga är den första setupen, men när man väl fixat sidorna man brukar besöka, är det bara att spara en backup av inställningarna.

Det där med färdiga profiler är dock svårt, vem ska tillhandahålla dem? Vem garanterar att inte den profilen släpper igenom trackers?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att använda loggen (ikonen till vänster om pluset i bilden där uppe) för att få reda på vilka element som behöver vitlistas vid ett första besök på vissa sidor. Själv kör jag uBlock Origin i ett liknande läge. Hard mode, fast med alla scripts blockerade också. Att besöka sidor utan detta är som att simma i sirap istället för vatten. Somliga sidor har ju oändligt mycket förfrågningar till tredje part.

Sweclockers har i dataskydd testet jag gjorde 29 tredjepartsförfrågningar. 8 tredjepartskakor. Relativt lätt jämfört med andra sidor. (Säkerheten kan behövas ses över dock.)

Jämför vi med Aftonbladet som hade 174 tredjepartsförfrågningar(!) när jag körde testet. 23 kakor från tredje part. Och det är inte ens det absolut värsta jag sett...

Den populära World of Warcraft-sidan wowhead.com hade när jag testade 1054 tredjepartsförfrågningar(!!!). 315 tredjepartskakor.

Alltså, webben är extremt bloatad på sina håll. :/

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Klart man använder uMatrix.

Det jobbiga är den första setupen, men när man väl fixat sidorna man brukar besöka, är det bara att spara en backup av inställningarna.

Det där med färdiga profiler är dock svårt, vem ska tillhandahålla dem? Vem garanterar att inte den profilen släpper igenom trackers?

Första setupen ?
Det är ett evighetsarbete, det blir mer och mer frustrerande att använda umatrix jag har bara använt det några veckor. Men sidor laddar extremt mkt snabbare än med ghostery men också väldigt många sidor visas inte som dom ska. Tex klarna checkout funkar inte på någon sida detta är en sådan sak som bör funka utan att man ska behöva ställa in detta manuellt även om den kan användas i tracking syfte så måste ju fortfarande grundläggande funktionalitet på hemsidan fungera, man ska inte behöva lägga en manuell inställning för varje sida utan bör finnas ett vitt filter som accepterar saker som typ klarna checkout disqus med mera..

Extremt många sidor breakar och visst för sidor man besöker regelbundet kan det kännas värt att lägga ner mödan på att gå igenom alla spårnings element, men jag tycker ändå man får sätta något rimlig nivå på det hela, visst är man super mega paranoid javisst.. men får jag bort 90% av allt så är jag nöjd..
Men faktum är man kan inte blocka allt på nästan varenda sida, tex väldigt många sidor behöver googles tjäsnter för att fungera..

Finns det någon profil som funkar ? alltså som är som ghostery där allt bara funkar.. ?
eller är det pga av ghostery funkar på ett annat sätt ?
dvs blockerar inte inkommande men utgående trafik ?

Tills jag hittat någon profil som gör detta vet jag inte om jag pallar umatrix, men som sagt saknar hastigheten man fick.. får se hur jag gör... Jag har tilfälligt gått tillbaka till ghostery för jag inte känner för att konfigurera umatrix manuellt just nu är inte inne i en sådan period nu.

Men enda anledning till att jag vill ge Ghostery en till chans är att dom har blivit uppköpta av cliqz https://www.ghostery.com/blog/ghostery-news/ghostery-acquired...

Detta är helt klart en bättre ägare, dom känns mer trovärdiga och gör en mer benägen att använda ghostery igen , samt att dom kommer lägga in sin egna teknik senare. Men som jag sa sidor laddar märkbart snabbare med uMatrix det är ingen som helst tvekan om saken, faktum är jag upplever inte att sidor laddar snabbare med ghostery alls.

Citat:

Ghostery is Acquired by Cliqz!
February 15, 2017 – BY GHOSTERY TEAM
Hello Ghosterians,

We are overjoyed to announce that the Ghostery extension and mobile browsers have been acquired by Cliqz, a German company owned by Mozilla and Hubert Burda Media that builds ground-breaking browser technologies to make the internet more private and easier to use. Cliqz’s marquee product is its desktop browser, whose built-in quick search and anti-tracking features empower users to quickly and safely explore the internet without sharing personal information or search queries with outside companies. This unique technology is powered by the Cliqz Human Web, a revolutionary way for a collective of users to contribute anonymous statistical data to improve the relevancy and safety of advanced Cliqz privacy features. Ghostery proudly joins this state-of-the-art browser and the rest of the Cliqz product suite to set a new standard in privacy protection. Additionally, as part of this acquisition, Ghostery and Cliqz will continue to work closely with our previous parent company, Evidon, to help the organization support its industry-leading Digital Governance solutions by continuing to provide the same aggregated tracker data that we have previously.

What does this mean for Ghostery users?
First, rest assured that Ghostery will remain an independent product and that the same passionate (and uncommonly attractive) product team committed to its success will be joining the Cliqz family as a subsidiary company. Second, to put it simply, Ghostery is about to become smarter, more powerful, and easier to use. The Cliqz anti-tracking technology is a truly revolutionary solution that uses algorithmic blocking that doesn’t require a blocklist, a feature we will integrate into Ghostery as soon as we possibly can. Third, we are making Ghostery immediately available on the Cliqz browser, so if you want to see this chocolate-and-peanut-butter relationship between algorithmic and blocklist anti-tracking in action, you can check it out right now. Finally, Ghostery data collection will remain the same for all existing users, will be strengthened by Cliqz’s best-in-class privacy practices, and will be done in accordance with Germany data privacy laws, the strictest in the world. While data collection will remain the same, we have updated our privacy statements to reflect the change of ownership, which you can see here.

What’s next for Ghostery?
We will be working closely with the Cliqz team to immediately start exploring new concepts and opportunities, many of which you’ll see us experimenting with in our product in the coming months. Among these will be the trial implementation of the Human Web as the infrastructure that we use to collect data to improve our own products. It’s important to underscore how cutting-edge this technology is and the importance it plays in collecting data safely and responsibly from users in a way that completely guarantees their anonymity and privacy. If you’d like to dig into the weeds and learn more about how the Human Web works, you check out the open-source code for it here.

Where do Ghostery and Cliqz go from here?
The integration of Ghostery and Cliqz technology will set a new benchmark in consumer privacy protection in the immediate future and beyond. As we look forward, Ghostery will play a critical part in Cliqz’s mission to build an internet that has privacy built into its DNA, puts the needs of the user first, and provides the critical infrastructure needed for the business models that drive our digital economies. In the process, we are going to be testing some bold, forward-thinking ideas that could reshape the foundation of how the internet works. As always, we’re eager to invite you, the user, to join us in this process and actively shape these ideas as we test and build them. If you’d like to help us in this, please join our beta group or email us directly (ghostery@ghostery.com) with your comments and feedback.

Ghostery and Cliqz are excited to start this journey together to build a better, more private internet. We hope you are, too.

Happy Surfin’,

The Ghostery Team

Permalänk
Skrivet av lassekongo83:

Ett tips är att använda loggen (ikonen till vänster om pluset i bilden där uppe) för att få reda på vilka element som behöver vitlistas vid ett första besök på vissa sidor. Själv kör jag uBlock Origin i ett liknande läge. Hard mode, fast med alla scripts blockerade också. Att besöka sidor utan detta är som att simma i sirap istället för vatten. Somliga sidor har ju oändligt mycket förfrågningar till tredje part.

Sweclockers har i dataskydd testet jag gjorde 29 tredjepartsförfrågningar. 8 tredjepartskakor. Relativt lätt jämfört med andra sidor. (Säkerheten kan behövas ses över dock.)

Jämför vi med Aftonbladet som hade 174 tredjepartsförfrågningar(!) när jag körde testet. 23 kakor från tredje part. Och det är inte ens det absolut värsta jag sett...

Den populära World of Warcraft-sidan wowhead.com hade när jag testade 1054 tredjepartsförfrågningar(!!!). 315 tredjepartskakor.

Alltså, webben är extremt bloatad på sina håll. :/

Intressant site får kolla närmare på den!
inte sett någon liknande tjänst...

Ja som sagt, webben är reklamfinansierad så ja..det är både synliga annonser men också osynliga trackers på varenda sida.. åtminstonde google analytics finns hos de flesta sidor.

Jag måste lära mig mer om olika lägen med uMatrix, jag kör stock inställningen...som också ska vara den mest säkra som jag förstår det men också den mest paranoida.

Permalänk
Medlem

Jag kör inte uMatrix men jag kör Ublock Origin och jag har okejat Klarna globalt i de dynamiska inställningarna. Så nu funkar Klarna. Borde väl vara samma även om ni kör Umatrix?

Permalänk
Medlem

Så nu har jag installerat uMatrix också. Ser i dess inställningar att de använder sig av host-filer. De har man väl redan addat via uBlock så lite redundant kanske.

Låt tipsen hagla här hur man ska använda de här grejerna! Tack!

Permalänk

verkar som umatrix har gått ur beta staduet 1.0 är nu släppt

https://github.com/gorhill/uMatrix/releases

Permalänk
Skrivet av Immersion:

verkar som umatrix har gått ur beta staduet 1.0 är nu släppt

https://github.com/gorhill/uMatrix/releases

uMatrix har varit i beta? Där ser man.

Har uBlock + uMatrix på Chrome, sedan uBlock + uMatrix + NoScript + selfdestruct cookies på Firefox. NoScript är guld värd för att blockera XSS, ABE, clearclick, och clickjack. Det jag saknar från uMatrix är att blockera specifika script. Det är just nu allt eller inget, och de flesta sidor går sönder om man blockar alla script (sedan är väl in-linescript ett annat problem i Chromium).

Har dock en fråga. När jag öppnar konsolen så ser jag tiden på allt, och det som blockeras är rött, men ändå tar det tid. Kan man få det ännu snabbare på något sätt? Då det skulle kunna fås sekunder på vissa sidor.