Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Kan ju berätta hur de gick igår när jag skulle montera min Be-Quiet Pure Rock på Ryzen.
1 timma bara cpu-kylaren. Tre delar och två skruvar och att det ska vara så svårt. Bra kylare men ingen BeQuiet mer på en AMD 4 socket. Skulle aldrig vilja göra om det.

Låter eländigt men bättre än att vara utan CPU i 2 veckor då jag väntar på mounting kit till min Noctua
Jag har köpt en BeQuiet Pure Rock men vill inte bryta förpackningen förrän jag fått bekräftat att detta funkar. Mitt mobo (ASUS PRIME X370-PRO) har bara AM4-hål för kylare (inte även AM3 som CROSSHAIR VI har).

@yrfhar: kan du bekräfta?

Är det någon mer som monterat BeQuiet Pure Rock på Ryzen? På ett ASUS PRIME X370-PRO också kanske? Finns youtube-film kanske? Många frågor men jag är lite osäker

Hittade denna, verkar funka bra med Pure Rock:
https://www.youtube.com/watch?v=NaxaHvvXv-0

Permalänk
Medlem

@MikeeSouth: Som jag skrev så kör jag Ryzen med Pure Rock. Tyvärr har de gjort monteringen för djävlig. Två hakar som ska i och de fästs med skruv på en stång som man lägger på cpu-kylaren. Ena haken är ju bara att först skruva i sedan lägga stången över cpu men nästa hake skruvas nog bäst innan man skruvar på moderkortet på man kommer åt lite underifrån och kan trycka upp haken samtidigt som man skruvar.

Svårt att förklara men hur jag lyckades ensam var rena turen utan att skada moderkortet. Använde en andra mejsel och det gick utan att mejseln skrapade i moderkortet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar: Tackar, för mig gick det (mycket) enkelt att koppla på den - jag kanske hade tur eller mer plats i lådan. Jag hade inget grafikkort på plats och jag satte på fläkten på kylflänsen efteråt - då kom jag åt ganska bra.

Permalänk
Medlem

@MikeeSouth: Gött att du fick till det enkelt (jo jag monterade också fläkten efteråt).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@MikeeSouth: Som jag skrev så kör jag Ryzen med Pure Rock. Tyvärr har de gjort monteringen för djävlig. Två hakar som ska i och de fästs med skruv på en stång som man lägger på cpu-kylaren. Ena haken är ju bara att först skruva i sedan lägga stången över cpu men nästa hake skruvas nog bäst innan man skruvar på moderkortet på man kommer åt lite underifrån och kan trycka upp haken samtidigt som man skruvar.

Svårt att förklara men hur jag lyckades ensam var rena turen utan att skada moderkortet. Använde en andra mejsel och det gick utan att mejseln skrapade i moderkortet.

Oj?

Tyckte det gick väldigt lätt på mitt system, men monterade kylaren med moderkortet löst på skrivbordet. Självklart monterade jag inte fläkten förrän allt var på plats.

Knepet jag använde var att låta fästena på den lilla alu armen vara löst iskruvade, sen lossade jag även på plastfästena för cpuhållaren på moderkortet. sedan placerade jag kylaren på procsessorn och lade den lilla aluramen rätt i sina spår och såg till att plasthakarna höll sig i öglorna. Därefter spände jag skruvarna på aluramen och därefter skruvarna på plastfästet. Busenkelt!

DOCK, så kan man ju bara montera kylaren i en rikting på am4, vilket i mitt fall gör att cpu-fläkten blir blockerad av mitt grafikkort.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Vilken kylare rekommenderar ni till en ryzen 1800x för att kunna klocka till 4 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazeman1977:

Vilken kylare rekommenderar ni till en ryzen 1800x för att kunna klocka till 4 GHz

hur mycket plats har du i chassin? Själv kör jag en Noctua NH D-15 men mest för att jag har platsen för den och den håller det hela väldigt svalt. finns en del som har tur med kisel-lotteriet och klara sig på standardkylaren. annars Noctua NH U12S SE-AM4.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

hur mycket plats har du i chassin? Själv kör jag en Noctua NH D-15 men mest för att jag har platsen för den och den håller det hela väldigt svalt. finns en del som har tur med kisel-lotteriet och klara sig på standardkylaren. annars Noctua NH U12S SE-AM4.

Tack för hjälpen får bli NH D-15 då Inga problem med plats!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En fråga om en sak som förbryllar mig och för att kunna svara måste man sätta sig in i produkten men frågar på chans.

Köpte en Fractal-design Celsius-s24 AIO kylare

Fläktarna kopplas till en hubb på radiatorn. Alltså behövs endast en 4 pins till moderkortet. Jag har ett ASUS PRIME X370-PRO. Men det verkas som om AIO 4 pins-kontakten på moderkortet inte har PWM för allt kördes i full fart. I CPU opti lugnade fläktarna ner sig men pumpen ljudade för fullt. Hm, bara en PWM profil kan köras på den?

Kanske CPU-fan? Har den möjlighet till fler PWM-profiler? Får då plocka bort radiatorn för den kontakten är svår att komma åt. Har fläkten för bakutsuget på den nu.

Nu har jag fått tyst på det ändå för man kan på pumpen manuellt välja om inbyggda FW ska reglera hastigheterna eller om moderkortet ska göra det. Vet dock inte om det är lika effektiv som moderkortets styrning.

En vacker bild som avslutning. Fick in både radiatorn och dess fläktar i chassit men det var på håret nu när Asus börjat göra snygga kylflänsar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att jag till slut kopplade Fractal-design Celsius-s24 AIO kylaren till CPU-fan och kan nu både ställa in i BIOS (låter lite grand) eller köra med Asus Fan Expert (fasiken nästan ljudlöst). Så rekommenderar att strunta i AIO-kontakten. I alla fall med denna AIO-kylare.

https://youtu.be/7OIIEGRlDZQ

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Kan uppdatera med att jag till slut kopplade Fractal-design Celsius-s24 AIO kylaren till CPU-fan och kan nu både ställa in i BIOS (låter lite grand) eller köra med Asus Fan Expert (fasiken nästan ljudlöst). Så rekommenderar att strunta i AIO-kontakten. I alla fall med denna AIO-kylare.

https://youtu.be/7OIIEGRlDZQ

Vad har du för CPU temperaturer i 100% load med denna kylaren?

Jag har Corsair H110i kylaren och den ligger kring 41 grader vid idle och sen ca 65 vid 100% load i prime95.

Den är monterad i toppen och suger in luft uppifrån(hade utblås uppåt förut-men såg i Corsair manualen att de rekommenderade insug av luft uppifrån och testar det nu-dock har det inte gett några temperatursänkningar). Sen är den monterad med radiatorns slangintag åt höger. Hade detta även mot vänster tidigare-utan att det gav lägre temperatur.
Har sen fläktintag av luft bakifrån och utblås bakåt. Sen blåser jag in luft med fläkt från ena sidan rakt mot GPU.

Ser att en del får ca 50 grader på CPU med Prime95 och Corsair H110i

http://www.madshrimps.be/articles/article/1000975/Corsair-Hyd...

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedwalker:

Vad har du för CPU temperaturer i 100% load med denna kylaren?

Jag har Corsair H110i kylaren och den ligger kring 41 grader vid idle och sen ca 65 vid 100% load i prime95.

Den är monterad i toppen och suger in luft uppifrån(hade utblås uppåt förut-men såg i Corsair manualen att de rekommenderade insug av luft uppifrån och testar det nu-dock har det inte gett några temperatursänkningar). Sen är den monterad med radiatorns slangintag åt höger. Hade detta även mot vänster tidigare-utan att det gav lägre temperatur.
Har sen fläktintag av luft bakifrån och utblås bakåt. Sen blåser jag in luft med fläkt från ena sidan rakt mot GPU.

Ser att en del får ca 50 grader på CPU med Prime95 och Corsair H110i

http://www.madshrimps.be/articles/article/1000975/Corsair-Hyd...

Ligger runt 70 grader, som du ser på YT-klippet, men då är pump och alla fläktar ställt på Tyst. Och ljudnivån på 100% load skulle inte höras alls om det fanns normalt brus i bakgrunden. Nu sitter jag dock i ett tyst rum så fläktarna och pump hörs lite grand. Vid IDLE hörs de inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]