byta ut min pfsense burk mot rackmonterbart alternativt med pfsense helst

Permalänk
Medlem

byta ut min pfsense burk mot rackmonterbart alternativt med pfsense helst

Hej.

Just nu har jag en i5a med 16 gb ram står och tuggar med pfSense där jag har aktiverat Squid + pfBlockerNG och Snort. Kör på 100/10 fiber.

Funderar på om det finns någon lite mindre burk som inte drar så mycket energi men som klarar att driva dessa fast nu i mindre format och rack monterbart. Helst pfSense burk där med.

Pris inte alltför dyrt helst.

Mvh dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur lite energi hade du tänkt? Små nätverksappliances kan du köpa från typ 500 kronor på Blocket/Ebay, men då brukar de dra cirka 40-80 watt ungefär. Andra alternativ kan ju vara små servrar från stora tillverkare, typ Poweredge R210 / R410 från Dell exempelvis.

Annars kan du ju köpa ett tomt 1u-chassi och köpa valfri mITX-plattform och välja till resten. Kör just nu en liten webserver på en sådan plattform, drar cirka 17 watt, en strömsnål Atom-processor, 8 GB RAM och en liten SSD.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jo ska dra så lite som möjligt men orka köra IDS och annat samtidigt utan att storkna.

Får kolla upp om jag kan hitta ett grundt 1U rack som kan passa.

Tackar för svar

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Kolla in denna, kan den vara något? Har installerat ett par åt mindre företag och jag tycker dom är ruggigt bra för det där priset.

http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=65_7...

Permalänk
Medlem

Jag håller på med samma sak, att byta ut en gammal strömslukare till energisnålare rackmonterat alternativ.
Kikade på https://www.xcase.co.uk/collections/1u-rackmount-cases
Sen tänkte jag använda ASRock Z270M-ITX moderkort med i3-7100T och 2x Intel Gbit NIC.
Dock hittade jag en Dell R210II med Xeon E3-1260L till hyfsat pris, så nu kör jag på den ett tag.
Det finns många trådar på pfsense hårdvaruforum om grejer som funkar/inte funkar.
APU2C4 är utmärkt att köra pfsense på, men om man ska köra VPN/Snort orkar den inte med.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.