Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Överklocka 3570k vilken tyst och billig kylare?

Permalänk
Inaktiv

Överklocka 3570k vilken tyst och billig kylare?

Som titeln lyder. (Specs i signatur) 160mm maxhöjd på CPU Kylare. Just nu har jag stock kylaren.

Vet inte hur mycket jag ska överklocka eftersom det är första gången, har inets färdigbyggda taurus som då har överklockings moderkort och överklockbar CPU så tänker att det är min skyldighet att överklocka den .

Datorn är nu 3 år gammal, kommer den klara av att bli överklockad eller tror ni den ger sig snart?

Har blivit rekommenderad både Coolermaster Hyper 212 Evo och BeQuiet Pure Rock men aldrig köpt då jag inte vetat maxhöjd på mitt chassi(160mm).

Eftersom det är mycket jag vill köpa just nu så vill jag nog satsa på något billigt. Ett plus är om jag slipper applicera kylpastan själv utan att det kommer förapplicerat så installationen blir lite simplare.

OBS: Ni som tänker rekommendera Coolermaster Hyper 212 Evo eller BeQuiet Pure rock. Sålänge ni inte har någon motivering kan ni väll lägga er röst på pollen.(Rösta även om ni har motivering)? Tyty

Permalänk
Medlem

Jag har kört min 3570k i 4.5ghz i typ 3 år innan jag bytade nu.
Körde med en urgammal Noctua U12 på silent operation pwm, inga problem

Vet inte vilken kylare som är bäst, men klocka på sen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

Vet inte hur mycket jag ska överklocka eftersom det är första gången, har inets färdigbyggda taurus som då har överklockings moderkort och överklockbar CPU så tänker att det är min skyldighet att överklocka den .

Ska du överklocka av något annat skäl än att det är kul? Du verkar ju ha en tämligen svag GPU, så jag antar att det inte är för några spels skull åtminstone?

Skrivet av nibla0:

Ett plus är om jag slipper applicera kylpastan själv utan att det kommer förapplicerat så installationen blir lite simplare.

Applicera kylpastan är en barnlek i jämförelse med monteringsanordningarna på kylarna du har som förslag.

Det handlar om ett par tre hundra till för att få en riktig kylare som t.ex. Noctua NH-U12S för 599 kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Ska du överklocka av något annat skäl än att det är kul? Du verkar ju ha en tämligen svag GPU, så jag antar att det inte är för några spels skull åtminstone?
Applicera kylpastan är en barnlek i jämförelse med monteringsanordningarna på kylarna du har som förslag.

Det handlar om ett par tre hundra till för att få en riktig kylare som t.ex. Noctua NH-U12S för 599 kr.

Ska överklocka för att få lite mer FPS I CS:GO.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Evo, men då tycker jag att fläkten bör åtminstonde bli två, alt uppgraderas till effektivare sådana. Gör det till en mycket mer kompetent kylare. Har du någon 120 fläkt liggandes hemma?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Jag rekommenderar Evo, men då tycker jag att fläkten bör åtminstonde bli två, alt uppgraderas till effektivare sådana. Gör det till en mycket mer kompetent kylare. Har du någon 120 fläkt liggandes hemma?

Jajemen, inets "tysta chassifläkt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

Jajemen, inets "tysta chassifläkt"

Hmm, nog det minst passande för en cpu-kylare men är helt klart bättre än att bara köra 1.

Jag hade i så fall kanske kombinerat med köp av en fläkt med högre statiskt tryck.
Tex: https://www.inet.se/produkt/5322330/corsair-air-series-sp120-...

Jag vet inte vilka som anses vara bäst/mest prisvärda på den fronten längre, det kanske nånan annan kan infoga.

Jag vet att det ingår fästen för en till fläkt på evo:n, ingår det även på pure rock?
Tbh så tror jag kylarna är ganska lika, det som gör störst skillnad tror jag är vilka fläktar som används.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

@Ceogar: Hur lönt är det att sätta en fläkt för närmare 200 spänn på en budgetkylare? Vad ska TS göra för hela hundralappen som sparas på att försöka mecka ihop en egen kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Ceogar: Hur lönt är det att sätta en fläkt för närmare 200 spänn på en budgetkylare? Vad ska TS göra för hela hundralappen som sparas på att försöka mecka ihop en egen kylare?

Behöver ju inte just göra nu, men om uppgraderings behoven dyker upp så är det nice att går att göra. Går ju att få ut mer av kylaren än vad som erbjuds av standardfläkten.

Varför man ska spara? Ja du.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Varför man ska spara? Ja du.

Förlåt, jag var inte tillräckligt ironisk, men i slutänden handlar det ju om hur mycket tid och resurser man tycker att det är vettigt att lägga på en budgetprodukt för att eventuellt uppnå samma resultat som en beprövad kylare.

Permalänk

Slänger även in att med 3570k så är det svårt att få över värmen till kylaren och att efter att ha använt flertalet hyper 212 med olika fläktar så tycker jag att det inte gör någon större skillnad med just 3570k då kylaren inte blir speciellt varm trots att cpu är det

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo